Jak powstają etykiety? Co warto wiedzieć o ich budowie?
Etykiety spotykamy praktycznie na każdym kroku. Znajdują się na opakowaniach produktów spożywczych, kosmetykach, lekach, elektronice i wielu innych artykułach, po które na co dzień sięgamy i obserwujemy. Każdy uznany producent etykiet wie, że charakter jego wyrobów musi być ściśle dostosowany do charakteru produktu oraz przekazywać wszystkie informacje na jego temat w czytelnej formie. Etykiety to bowiem niepozorne nośniki informacji, bez których nasze życie nie byłoby takie proste, jak jest.
Czym są etykiety i gdzie są najczęściej wykorzystywane?
Etykieta to na pierwszy rzut oka zwykła nalepka, która jest umieszczona na niemal każdym gotowym produkcie. Jej zadaniem jest przekazywanie konsumentowi określonych informacji na temat danego wyrobu, jego składu, zastosowania oraz możliwego ryzyka. Głównym zadaniem etykiety jest bowiem zapewnienie płynnego przepływu informacji między producentem danego produktu, a jego odbiorcą. Producent etykiet przygotowuje w tym celu różnego rodzaju nośniki, które są ściśle dopasowywane do charakteru produktu.
Etykiety to bowiem nie tylko proste, jednoczęściowe naklejki, ale także bardziej złożone i skomplikowane struktury, które pozwalają na niewielkiej powierzchni zawrzeć znacznie większe ilości potrzebnych informacji. Etykiety mogą być zbudowane z kilku odrębnych warstw, które są ze sobą łączone podczas ich produkcji. Mogą być ponadto wykonywane z różnego rodzaju materiałów, których parametry i właściwości dostosowuje się do rodzaju produktu, warunków jego przechowywania oraz specyfiki konkretnej branży.
Etykiety od kuchni, czyli jak są zbudowane?
Każdy producent etykiet doskonale zdaje sobie sprawę, że stworzenie czytelnej, estetycznej i do tego przyciągającej wzrok etykiety jest nie lada wyzwaniem. Etykiety są z reguły zbudowane z czterech warstw. Pierwszą stanowi tzw. powłoka ochronna, która na za zadanie chronić informacje zawarte na etykiecie przez przedwczesnym zatarciem. Oprócz tego pełni ona także funkcję estetyczną nadając etykiecie atrakcyjnego, przyjemnego dla oka wyglądu. Drugą warstwą jest podłoże z nadrukiem, czyli wszystkie informacje, które ma za zadanie przekazywać etykieta. Od jakości wykonania tej warstwy oraz jej projektu graficznego w dużej mierze zależy wybór produktu przez konsumentów.
Do podłoża etykiety są natomiast mocowane za pomocą specjalnego kleju, którego parametry muszą być ściśle dopasowane do zastosowania etykiety. Zadaniem kleju jest bowiem utrzymywanie etykiety we właściwym miejscu, a jego dopasowanie jest ściśle uzależnione od materiałów, z których wykonane zostały pozostałe warstwy etykiety oraz od jej konkretnego przeznaczenia. Ostatnią warstwę każdej etykiety stanowi natomiast podkład, który jest fundamentem dla pozostałych warstw. Podkład producent etykiet najczęściej realizuje z silikonowego papieru lub specjalnej folii pokrytej woskiem lub silikonem. Kluczową właściwością dobrego podkładu jest natomiast nieprzywieralność, co umożliwia bezpieczne oderwane od niego pozostałych warstw etykiety.
Artykuł powstał przy współpracy z www.etyfol.pl
artykuł sponsorowany