Podjazd do garażu – budowa, warstwy i wykonanie podjazdu

Zarówno dojazd do domu, jak i podjazd do garażu powinny być na tyle dobrym i solidnym rozwiązaniem, by nie stanowiły zagrożenia dla pojazdu. Nie ma nic gorszego niż koła grzęznące w błocie, a w skutek tego ciągłe mycie pojazdu. Dobrym wyjściem z tej sytuacji jest wykonanie podjazdu. Zanim jednak się za to zabierze, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii, jak powinna przebiegać jego budowa i jaka nawierzchnia będzie odpowiednia.

Podjazdy garażowe wymagają gruntownego przygotowania zarówno w kwestii zdobycia niezbędnej wiedzy, jak i przysposobienia podłoża. Pierwszym krokiem jest oczywiście wyznaczenie szerokości podjazdu przy użyciu sznurków i tyczek. Następna czynność to wykonanie wykopu. Jego głębokość jest zależna od rodzaju podłoża i jego spoistości oraz od przewidywanego obciążenia. Zwłaszcza przepuszczalne gleby wymagają wykonania grubszej warstwy pobdudowy. Aby woda nie dostawała się do garażu, należy zachować kilkuprocentowy spadek podjazdu w przeciwnym kierunku.

Po usunięciu wszelkich kamieni i pozostałości po roślinach dojazd do domu dzieli się na mniejsze obszary, by ułatwić sobie prace. Teraz należy ułożyć warstwę utwardzającą i drenażową z tłucznia lub żwiru. Jej grubość powinna wynosić około 15 cm. Tak wyłożoną warstwę należy ubić na przykład przy użyciu walca.

Kolejne warstwy na podjazd do garażu to tak zwana podsypka z piasku z domieszką cementu w proporcjach 10:1. Jej grubość powinna wynosić koło 4 cm i nie ma potrzeby jej ubijania, a wręcz nie należy tego robić. Wystarczy ją tylko wyrównać, a na tak przygotowanym podłożu ułożyć wybrany materiał na nawierzchnię.

Podjazdy garażowe i ich nawierzchnia

Bodaj najpopularniejszy betonowy podjazd może być wykonany z kostki lub płyt. W pierwszym wypadku do wyboru mamy szeroką kolorystykę, którą łatwo dobrać do samej stylistyki domu. W zależności od konkretnego rodzaju, kostki betonowe mogą mieć gładką lub nierówną powierzchnię oraz być uszlachetnione dodatkiem kruszywa granitu czy bazaltu. W ofercie znaleźć można bogate wzornictwo, co jest ich przewagą nad płytami betonowymi, które w strukturze są podobne, ale mają kształt większych bloków.

Betonowy podjazd to najczęstszy wybór inwestorów, ale wjazd do garażu bywa wykonany także z klinkieru. Wbrew pozorom tworzywo ceramiczne jest bardzo odporne i wytrzymałe. Nie zmienia swoich właściwości nawet na skutek działania czynników atmosferycznych czy benzyny i olejów. Nawierzchnia wykonana z jej udziałem ma wysokie walory estetyczne i może występować w wielu wariantach kolorystycznych, na przykład żółtym, czerwonym, brązowym czy grafitowym. Charakteryzuje się także bogatym wzornictwem, gdyż przybiera kształt zwykłych płytek, płytek z otworami czy po prostu kostek.

Alternatywą dla klinkieru i betonu jest kamień naturalny i takie podjazdy garażowe również można spotkać przed polskimi domami. Najpopularniejszym materiałem jest wytrzymały granit, występujący w wielu wariantach kolorystycznych. Na uwagę zasługuje także bazalt. Omówione rozwiązania nie należą do najtańszych, ale z całą pewnością inwestycja jest warta rozważenia. Zwykły żwir może i będzie tani, ale z pewnością nie tak trwały i estetyczny.