Ten warszawski wieżowiec rośnie w niespotykanym tempie. Każde piętro budują tylko 5 dni!

Nowoczesny wieżowiec – Skyliner II – powstający w Warszawie przy Rondzie Daszyńskiego, właśnie dotarł do przysłowiowego półmetka. Obiekt ma już 65 metrów wysokości, a obecnie wznoszone są ściany piętnastej kondygnacji naziemnej. Od dołu po murach pnie się już szklana fasada.
- Jedno piętro w pięć dni, czyli tempo prawie niemożliwe
- Samowspinające się szalunki na wysokości
- Otwarte narożniki i metoda łańcucha rowerowego
- Tarasy z ogrodami, przestrzenie biurowe i 130 metrów wysokości – szczegóły projektu Skyliner II
- Ekologia i certyfikacja BREEAM
Jedno piętro w pięć dni, czyli tempo prawie niemożliwe
Inwestycja Skyliner II realizowana jest zgodnie z harmonogramem, co w branży budowlanej – niestety – nie zawsze stanowi normę. Obecnie budynek osiągnął już wysokość 65 metrów, co oznacza, że wznoszone są ściany 15. piętra. Tempo prac jest imponujące – typowe piętro biurowe powstaje w ciągu zaledwie pięciu dni. Taki wynik to efekt efektywnego zarządzania i użycia nowoczesnych technologii, które minimalizują wszelkie przestoje.
Szybki wzrost ku niebu to nie wszystko, co dzieje się na miejscu budowy. W niższych partiach wieżowca montowana jest szklana fasada z gotowych modułów aluminiowo-szklanych. Prace te dotarły już do piątego piętra. Równolegle trwają też instalacje i wykończenia w podziemiach oraz na pierwszych ośmiu kondygnacjach nadziemnych. Dzieje się naprawdę dużo.
W lobby widać już ośmiometrowe ściany z betonu licowego i monumentalne słupy – w tym jeden filar stanowiący dominantę. Możliwe, że na najwyższych piętrach prace spowolnią. Sześć nietypowych kondygnacji – pięć technicznych i jedna eventowo-restauracyjna – może wymagać większej precyzji, a co za tym idzie, więcej czasu.
Samowspinające się szalunki na wysokości
Imponujące tempo budowy wynika także z zastosowania systemu samoczynnego wspinania ACS, czyli krótko mówiąc: samowspinających się szalunków. Taka technologia umożliwia wznoszenie betonowych konstrukcji, głównie pionowych, bez użycia żurawia. W ramach systemu ACS występuje pięć odmian przewidzianych do różnych zastosowań i uzupełniających się nawzajem.
Krawędzie stropów zabezpieczają osłony RCS, które wznoszą się wraz z kolejnymi piętrami. Takie rozwiązania znacznie zwiększają bezpieczeństwo prac prowadzonych na tak dużych wysokościach.
Otwarte narożniki i metoda łańcucha rowerowego
Architekci z pracowni APA Wojciechowski Architekci postawili na otwartość narożników budynku, stosując metodę łańcucha rowerowego. Oznacza to, że słupy konstrukcyjne zostały delikatnie przesunięte, co uwalnia przestrzenie narożne, zapewniając więcej światła i otwierając wnętrza na panoramiczne widoki.
Dzięki temu bryła zyskała lżejszy charakter, niemal sprawiający wrażenie, jakby unosiła się w powietrzu. Duża ilość światła dziennego to także praktyczne podejście, wpływające na funkcjonalność przestrzeni biurowych (nawet 23 tys. m²) – a to będzie miało znaczenie dla przyszłych najemców.

Tarasy z ogrodami, przestrzenie biurowe i 130 metrów wysokości – szczegóły projektu Skyliner II
Skyliner II to drugi etap kompleksu warszawskich wysokościowców, których właścicielem jest Grupa Karimpol. Wieżowiec osiągnie finalnie 130 metrów wysokości i 28 kondygnacji. Łączna powierzchnia wyniesie 24 tys. m², z czego około 23 tys. m² zostanie przeznaczone na biura, a około 1 tys. m² na przestrzenie handlowo-usługowe zlokalizowane na parterze.
Bryła architektoniczna budynku będzie nawiązywać do pierwszej fazy inwestycji Skyliner, oddanej do użytku w 2021 roku. Skyliner II ma w naturalny sposób dopełnić pozostałą przestrzeń działki. Finalnie oba wieżowce staną na wspólnym podium. Tam znajdzie się przeszklone foyer z dwukondygnacyjnym holem, antresolą i bujną roślinnością. Podium zapewni łącznie 4,5 tys. m² strefy usługowo-handlowej – dostępnej nie tylko dla najemców, ale także dla okolicznych mieszkańców i przechodniów.
Powierzchnia wokół projektu została zaprojektowana jako zielona i zapraszająca do kompleksu. Zasadzone zostaną drzewa, krzewy i inne rośliny, mające stworzyć przyjemny dla użytkowników deptak łączący inwestycje biurowe przy Rondzie Daszyńskiego z sąsiednimi obiektami mieszkalnymi. Pod powierzchnią ziemi znajdzie się pięciokondygnacyjny parking podziemny z miejscami na ponad 200 samochodów oraz strefą rowerową na 100 jednośladów.

Ekologia i certyfikacja BREEAM
Wieżowiec Skyliner II otrzymał certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding. BREEAM, czyli Building Research Establishment Environmental Assessment Method, to jeden z najbardziej znanych i powszechnie stosowanych systemów oceny zrównoważonego budownictwa. W certyfikacji BREEAM przy ocenie obiektu bierze się pod uwagę wiele kryteriów, które pogrupowane zostały na 10 kategorii: zarządzanie, zdrowie i dobre samopoczucie, energia, transport, woda, materiały, odpady, wykorzystanie terenu i ekologia, zanieczyszczenia, innowacje. Poziom Outstanding jest najwyższym możliwym do uzyskania – przyznaje się go obiektom, które uzyskały powyżej 85% punktów.
W planach jest zasilanie budynku energią z odnawialnych źródeł. Całość ma być gotowa pod koniec 2026 roku.