Domki mobilne – kiedy zgłoszenie, a kiedy pozwolenie na budowę?
Po latach stawiania murowanych domów w Polsce swój rozkwit przeżywa budownictwo drewniane oraz kompozytowe. Domki mobilne, zwane również holenderskimi, sprawdzają się nie tylko na wynajem w sezonie, ale dzięki zastosowaniu odpowiednich technologii mogą pełnić funkcję całorocznego domu. Pozostaje pytanie – czy i kiedy na domek mobilny wymagane jest pozwolenie na budowę? Sprawdzamy, co mówią o tym przepisy.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kiedy wystarczy zgłoszenie na postawienie domku mobilnego?
Zmiany przepisów budowlanych, które weszły w życie w ciągu ostatnich lat, znacznie ułatwiły decyzję o własnym domu. Dużym zainteresowaniem cieszy się szczególnie zapis o domach na zgłoszenie. Wówczas wystarczy zgłosić postawienie domu wraz z niezbędnymi dokumentami do Starostwa Powiatowego w terminie 21 dni przed ustawieniem domku. Czy dotyczy on również budownictwa mobilnego? Jak się okazuje, tak, ale pod pewnymi warunkami.
Zgłoszenie na postawienie domków mobilnych wystarczy w przypadku:
- tymczasowego obiektu budowlanego – dotyczy to domków holenderskich i przyczep kempingowych. Warunkiem jest jednak przeniesienie obiektu na inną działkę przed upływem 180 dni od zgłoszenia;
- budynku rekreacji indywidualnej – to tzw. domki letniskowe, które są zamieszkiwane tylko przez część roku, najczęściej w okresie letnim.
W ustawie Prawo Budowlane określone zostały dodatkowe wytyczne dla domków mobilnych na zgłoszenie:
- powierzchnia nieprzekraczająca 35 mkw;
- brak piwnicy;
- konstrukcja drewniana;
- budowla parterowa;
- rozpiętość konstrukcyjna dachu mniejsza niż 12 metrów.
Jak wygląda proces zgłoszenia obiektu? Właściciel lub jego pełnomocnik składa odpowiednie dokumenty do Starostwa Powiatowego. W ich skład wchodzą m.in.: zgłoszenie (po pobrania na stronie urzędu), projekt zagospodarowania działki, zaświadczenie o uprawnieniach architekta, potwierdzenie prawa do własności działki.
Domek mobilny wymagający pozwolenia na budowę
Sezonowość zamieszkania jest kluczowym elementem, który decyduje o tym, czy dom wymaga pozwolenia na budowę, czy nie. Całoroczne domki mobilne nie podlegają zapisom o „domu na zgłoszenie do 70 metrów”. Zatem niezależnie od powierzchni, jeżeli planujesz całoroczne mieszkanie w domku mobilnym nietrwale związanym z gruntem, wymagane jest pozwolenie na budowę. W takim przypadku należy złożyć wniosek do Starostwa Powiatowego, zawierający następujące dokumenty:
- projekt budowy;
- uprawnienia architekta;
- decyzja o warunkach zabudowy lub MPZP dla danego obszaru;
- potwierdzenie prawa własności gruntu, na którym na stanąć obiekt.
Jak się okazuje, dokumenty składane przy zgłoszeniu oraz pozwoleniu na budowę są podobne. Należy pamiętać, że proces uzyskania pozwolenia na postawienie domu może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.
Alternatywą dla domków mobilnych są domy modułowe, które ze względu na całoroczne użytkowanie oraz trwałe związanie z gruntem, spełniają wymogi nowego prawa budowlanego.
Zanim podejmiesz decyduję o zakupie domku mobilnego, zwróć uwagę na to, czy spełnia on warunki „domu na zgłoszenie”. Należy zwrócić również uwagę na zapisy z Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego dotyczące miejsca, w którym zamieszasz postawić swój domek.
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-zgode-na-budowe-domu
- https://domki-sodas.pl/blog/dom-bez-pozwolenia-do-70m2-przepisy-wymogi
- https://dreammobilhouse.pl/zgloszenie-pozwolenie-na-budowe-domku/
- https://grunttomazury.pl/domek-mobilny-nie-zawsze-legalny/