Chińskie samochody elektryczne będą produkowane w Europie!
Chińska firma Chery podpisała umowę z katalońską firmą Ebro-EV Motors. Umowa ta równoznaczna jest z otwarciem w Barcelonie pierwszej w Europie fabryki chińskich samochodów elektrycznych. Wartość inwestycji opiewa przy tym na zawrotną kwotę 400 mln euro. Czy to początek chińskich samochodów na europejskich drogach?
Z tego artykułu dowiesz się:
Symboliczne otwarcie już za nami…
19 kwietnia br. symbolicznie otworzono pierwszą fabrykę chińskich samochodów w Europie. Zrobił to sam premier Hiszpanii, który ruch ten nazwał „symbolem ponownego uprzemysłowienia kraju”.
Barcelońska fabryka, o której tu rozmawiamy, nie jest jednak nowa. Jest to bowiem fabryka japońskiego producenta samochodów: Nissana, który wytwarzał tam swoje samochody aż do 2021 r.
Skutki chińskiej ekspansji motoryzacyjnej
Umowa Katalończyków z chińskim producentem samochodów Chery z pewnością wzbudza wiele emocji.
Z jednej strony inwestycja ta da bowiem pracę wielu Hiszpanom. Mowa jest tu o bezpośrednim zatrudnieniu ponad 1 000 osób (w tym także wielu byłych pracowników Nissana) i wytworzeniu tysięcy lokalnych miejsc pracy.
Zhang Guibing, wiceprezes wykonawczy Chery podkreśla przy tym, że gdy tylko park przemysłowy osiągnie zakładaną skalę, chińskie samochody będą eksportowane do Europy i innych krajów. Barcelona stanie się tym samym jedną z głównych baz eksportowych Chery na całym świecie.
Sama katalońska fabryka do 2029 r. wytwarzać ma przy tym nawet 150 000 aut rocznie, z czego w pierwszych latach będzie to 50 000 sztuk każdego roku. Czy to oznacza, że już wkrótce europejskie drogi zapełnione będą chińskimi autami elektrycznymi? Niekoniecznie, ale na pewno w kolejnych latach takich pojazdów będzie coraz więcej.
Hiszpania europejską potęgą motoryzacyjną
W kontekście opisywanej inwestycji stwierdzić należy, że Hiszpania w wyniku podpisanej umowy z Chińczykami bez wątpienia stanie się europejskim centrum elektromobilności.
Barcelońska fabryka będzie bowiem jednym z większych tego typu punktów na całym starym kontynencie.
To kolejny krok kraju ze stolicą w Madrycie w procesie stawania się motoryzacyjną potęgą.
Już teraz bowiem Hiszpania jest drugim co do wielkości producentem samochodów w całej Europie oraz ósmym największym eksporterem na świecie, zatrudniając w krajowym sektorze motoryzacyjnym w sumie około 230 000 pracowników.
Aby przyciągnąć do siebie kolejne inwestycje, również w tej branży, kraj w 2020 r. przeznaczył na ten cel 5 mld euro unijnych środków. Jak widać, przyniosło to efekty…
Źródła:
- https://catalonia.com/w/chinese-company-chery-chooses-barcelona-for-its-first-electric-car-plant-in-europe
- https://forsal.pl/biznes/motoryzacja/artykuly/9492223,elektryczna-przyszlosc-barcelony-chery-i-ebro-zainauguruja-produkcje.html
- https://next.gazeta.pl/next/7,190452,30904834,otwarto-pierwsza-fabryke-chinskich-aut-w-europie-w-planach.html
- https://businessinsider.com.pl/biznes/pierwsza-w-europie-fabryka-chinskich-aut-rusza-w-dawnym-zakladzie-nissana/zn4ggt4
- https://www.bankier.pl/wiadomosc/Otwarto-pierwsza-w-Europie-fabryke-chinskich-aut-Firma-bedzie-zatrudniac-8732237.html