Polski wynalazek zmienia drogi – asfalt z opon bije rekordy trwałości!

W polskim sektorze budownictwa drogowego nastąpił znaczący przełom. Trasa Kaszubska uchodzi za jedną z najważniejszych realizacji drogowych w kraju. Ma połączyć Pomorze Zachodnie, Pomorze Środkowe i Trójmiasto. Do jej budowy wykorzystano Smapol, czyli granulat z włókien o wysokiej wytrzymałości odzyskiwanych w procesie recyklingu opon.
- Smapol na Trasie Kaszubskiej, czyli polska innowacja w budownictwie drogowym
- Smapol – innowacyjny dodatek asfaltowy z recyklingu opon
- Ekologiczne i trwałe nawierzchnie z recyklingu – czy to możliwe?
- Nie tylko Polacy docenili nawierzchnie asfaltowe z recyklingu
Smapol na Trasie Kaszubskiej, czyli polska innowacja w budownictwie drogowym
Dodatek został wykorzystany do budowy trzech pododcinków trasy S6 w województwie pomorskim. Dla Grupy Recykl, zajmującej się m.in. produkcją Smapolu, to prawdziwy przełom. Jak podał producent, od rozpoczęcia prac nad granulatem minęło już siedem lat, a Smapol w końcu trafił na drogę szybkiego ruchu, czyli na trasę o najwyższych parametrach technicznych. Nie jest to jednak jedyny sukces.
Smapol znalazł zastosowanie podczas budowy wielu dróg powiatowych i wojewódzkich. Dotychczas trafiał do producentów nawierzchni w różnych regionach Polski. Sprzedano ponad 0,6 tys. ton granulatu, co pozwoliło na wyprodukowanie minimum 120 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych, wybudowanie ponad 1,2 mln metrów kwadratowych nawierzchni i tym samym zmniejszenie o 2,5 tys. ton emisji CO2 względem standardowych mieszanek.
To nie koniec. Mieszanka SMA, w której wykorzystano Smapol, uzyskała akceptację Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co jednocześnie oficjalnie potwierdziło spełnienie rygorystycznych parametrów technicznych wymaganych dla tras szybkiego ruchu.

Smapol – innowacyjny dodatek asfaltowy z recyklingu opon
Jak możemy przeczytać na stronie producenta, czyli Grupy Recykl, Smapol to dodatek włóknisty do mieszanek mineralno-asfaltowych w formie granulatu, który produkowany jest z przetworzonych kordów tekstylnych odzyskiwanych w procesie recyklingu zużytych opon samochodowych.
Smapol działa dwutorowo. Po pierwsze stabilizuje lepiszcze asfaltowe w wysokich temperaturach, ogranicza jego spływność i przeciwdziała segregacji mieszanki na etapie produkcji i układania. Po drugie pełni funkcję mikrozbrojenia, dzięki czemu zwiększa trwałość nawierzchni. Jest to szczególnie istotne właśnie w przypadku dróg ekspresowych i autostrad, gdzie ruch samochodowy jest ciężki, intensywny i stanowi wyzwanie dla materiałów.

Ekologiczne i trwałe nawierzchnie z recyklingu – czy to możliwe?
Granulat charakteryzuje się najniższym śladem węglowym spośród wszystkich dodatków stabilizujących oraz włókien zbrojących przeznaczonych do mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednocześnie przyczynia się do wydłużenia trwałości nawierzchni, dzięki czemu obniża ślad węglowy nie tylko podczas prac budowlanych, ale również w okresie późniejszej eksploatacji.
Smapol zwiększa odporność na powstawanie kolein, wodoodporność i mrozoodporność oraz ogranicza prawdopodobieństwo pęknięć niskotemperaturowych i zmęczeniowych. Brak konieczności napraw oznacza oszczędność nie tylko finansową, ale także energetyczną.

Nie tylko Polacy docenili nawierzchnie asfaltowe z recyklingu
Smapol podbija nie tylko polski rynek. Granulat eksportowany jest też do Indii, a badania laboratoryjne i odcinki testowe powstały w Kazachstanie, Brazylii, Azerbejdżanie, Włoszech, Chinach, Szwecji i Meksyku.
Grupa systematycznie zwiększa skalę działalności. Stanowi największy podmiot w Europie Środkowo-Wschodniej zajmujący się zagospodarowaniem zużytych opon poprzez zbiórkę, odzysk i recykling. Spółka dysponuje trzema zakładami produkcyjnymi o łącznej zdolności przetwórczej 140 tysięcy ton opon rocznie.
Źródła
- smapol.pl/
- recykl.pl/