Formuła 1 to nie praca marzeń. Zarobki są tak naprawdę śmiesznie niskie!

Ile naprawdę zarabiają inżynierowie Formuły 1? Marzenie wielu specjalistów może okazać się mniej lukratywne, niż się wydaje. Choć F1 kojarzy się z milionowymi kontraktami, nie wszyscy pracownicy czerpią z tego korzyści. Poznaj kulisy finansowe tej prestiżowej branży, odkryj, dlaczego coraz więcej inżynierów wybiera pracę poza torem wyścigowym i sprawdź, czy warto wciąż marzyć o karierze w Formule 1.
- Zarobki i wyzwania pracy inżyniera w Formule 1
- Zarobki inżynierów i mechaników F1 – nie tak wysokie, jak się wydaje
- Minimalna pensja w Polsce vs. zarobki w Formule 1
- Kto zarabia najlepiej w Polsce? Inżynierowie w krajowej czołówce
Zarobki i wyzwania pracy inżyniera w Formule 1
Nie ulega wątpliwości, że Formuła 1 to jedna z najlepiej zarabiających gałęzi motosportu. Wielu inżynierów marzy o dołączeniu do renomowanych zespołów, zwłaszcza że wynagrodzenia mogą robić ogromne wrażenie – czołowy kierowca otrzymuje nawet 65 milionów dolarów rocznie. Również najlepsi inżynierowie mogą liczyć na wysokie pensje, ale po wprowadzeniu limitów budżetowych płace uległy znacznemu obniżeniu. Często okazuje się, że część pracowników topowych teamów zarabia mniej niż przeciętny specjalista IT w Polsce.
Stanowisko inżyniera F1, niegdyś uważane za spełnienie zawodowych marzeń, dziś coraz częściej poddawane jest krytyce przez osoby, które zrezygnowały z tej ścieżki kariery. Jak przyznają byli pracownicy, niskie zarobki są główną przyczyną rezygnacji – znacznie lepsze warunki finansowe można znaleźć w branży technologicznej.
Co więcej, praca w Formule 1 to nie tylko przeciętne pensje, ale także duże obciążenia psychiczne i fizyczne. Pracownicy muszą mieszkać w pobliżu fabryk zespołów, gdzie koszty najmu są znacznie wyższe niż przeciętnie. Inżynierowie i mechanicy podróżują z zespołami po całym świecie, co znacząco ogranicza czas dla rodziny. Według danych serwisu „Indeed”, osoby odpowiedzialne za obsługę bolidów mogą spędzać nawet 180 dni w roku w podróży.
Zarobki inżynierów i mechaników F1 – nie tak wysokie, jak się wydaje
Nie ma wątpliwości, że praca w zespole Formuły 1 to ogromne wyzwanie – trafiają tam tylko najlepsi mechanicy i inżynierowie. Czy jednak ich umiejętności są odpowiednio wynagradzane? Wielu ekspertów twierdzi, że nie. Według danych brytyjskich agencji pracy Indeed i Fluid Jobs, inżynierowie na niższych stanowiskach zarabiają od 160 do 643 tysięcy złotych rocznie. Zdecydowanie lepsze wynagrodzenia otrzymują inżynierowie wyścigowi – ich pensje mieszczą się w przedziale od 200 do nawet 855 tysięcy złotych. Najsłabiej opłacani są mechanicy – średnio zarabiają 150 tysięcy złotych rocznie, choć technicy o niższych kwalifikacjach otrzymują zaledwie 115 tysięcy złotych rocznie.
Dla jednych to kwoty rozczarowujące, dla innych – spełnienie finansowych marzeń. W Polsce wielu pracowników marzy o rocznym wynagrodzeniu równym pensji najniżej opłacanego członka zespołu F1. Nie zmienia to faktu, że zarobki na poziomie kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie nie są wystarczające dla doświadczonych inżynierów. Ograniczenia budżetowe nałożone na zespoły Formuły 1 doprowadziły do paradoksu – najlepsi specjaliści coraz częściej odchodzą z prestiżowych teamów na rzecz lepiej płatnych stanowisk w sektorze nowych technologii.

Minimalna pensja w Polsce vs. zarobki w Formule 1
Minimalne wynagrodzenie w Polsce w 2025 roku wynosi 4666 zł brutto. Oznacza to, że Polak otrzymujący najniższą krajową zarabia w ciągu roku mniej niż wysoko wykwalifikowany inżynier F1 w zaledwie jeden miesiąc. Z kolei przeciętna pensja w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2024 roku wyniosła 8821 zł – to zaledwie kilkaset złotych mniej niż zarobki mechaników F1 na najniższych szczeblach zespołów.
Kto zarabia najlepiej w Polsce? Inżynierowie w krajowej czołówce
Inżynierowie należą do grona najlepiej wynagradzanych specjalistów w Polsce – ich zarobki często znacznie przekraczają średnią krajową. Z tego powodu wielu z nich woli pozostać w kraju, gdzie mogą liczyć na stabilne zatrudnienie i dobre warunki finansowe, niż podejmować się pracy w zespole Formuły 1. Według danych GUS i raportów branżowych, najlepiej opłacane zawody w Polsce to:
- Lekarze specjaliści (22 000–35 000 zł),
- Dyrektorzy finansowi (21 000–25 000 zł),
- Programiści (około 21 000 zł),
- Piloci lotniczy (około 18 000 zł),
- Specjaliści ds. zarządzania ryzykiem (około 17 000 zł).
Na uwagę zasługują także pracownicy branży budowlanej, którzy mogą zarabiać nawet 40 tysięcy złotych miesięcznie. Pensje inżynierów w Polsce zaczynają się od 7 tysięcy zł i mogą sięgać kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie – wszystko zależy od doświadczenia oraz indywidualnych ambicji zawodowych.