Te mosty to cuda nowoczesnej architektury. Znajdują się w Polsce

Mosty to jedne z najważniejszych osiągnięć ludzkiej inżynierii. Od tysiącleci umożliwiają pokonywanie naturalnych przeszkód wodnych i lądowych. W Polsce, zwłaszcza po wojnie, budowa i odbudowa mostów stały się priorytetem. Dziś mamy kilka imponujących mostów, bijących rekordy. A który jest najdłuższy?
Cuda inżynieryjne
W starożytności budowano mosty z kamienia i drewna. Rzymianie (bezsprzecznie specjaliści w tej dziedzinie) stworzyli kamienne akwedukty, które przetrwały do dziś. Średniowiecze przyniosło gotyckie mosty kamienne, a XIX wiek rewolucję pod znakiem żelaza i stali.
Współczesne mosty wykorzystują zaawansowane technologie – stal wysokiej wytrzymałości, beton sprężony, nowoczesne kompozyty. Konstrukcje wantowe i podwieszone pozwalają na spektakularne rozpiętości. Mosty stały się wizytówkami miast – Brooklyn Bridge w Nowym Jorku, Tower Bridge w Londynie czy Golden Gate w San Francisco to nie tylko mosty, ale symbole i turystyczne atrakcje. Każdy kolejny rekord długości to architektoniczna sensacja, dowodząca postępu technologicznego.
Absolutnym rekordzistą jest Danyang-Kunshan Grand Bridge w Chinach, który rozciąga się na ponad 165 kilometrów i póki co jest najdłuższym mostem świata. A jak się mają polskie mosty? Na tle chińskich osiągnięć prezentują się mniej spektakularnie ale nadal mamy się czym pochwalić.
Historia mostownictwa w pigułce
Historia polskiego mostownictwa liczy setki lat. Najstarszym zachowanym mostem żeliwnym w Polsce jest konstrukcja z 1824 roku w Opatówku, wzniesiona w zespole pałacowo-parkowym generała Józefa Zajączka. Gotyckie mosty w Kłodzku i Warszawie oraz najstarszy ceglany most w Grudziądzu świadczą o bogactwie architektonicznym różnych epok.
Po II wojnie światowej rozpoczęła się era nowoczesnego mostownictwa. Odbudowa zniszczonych przepraw i budowa nowych połączeń były priorytetem i podstawą rozwoju infrastruktury. Transformacja ustrojowa po 1989 roku i wejście do Unii Europejskiej przyspieszyły inwestycje w nowoczesne mosty autostradowe i ekspresowe. Nie tylko Warszawa czy Wrocław mają mosty imponujące długością. Spójrzmy na rekordzistów.
Interesuje Cię nowa kładka nad Wisłą?
Najdłuższe mosty w Polsce
Polska może poszczycić się imponującymi konstrukcjami mostowymi. Ranking otwiera most w Rozgartach na autostradzie A1, który z długością 1953 metrów jest bezapelacyjnym liderem. Ta monumentalna przeprawa nad Wisłą w okolicach Grudziądza została ukończona w 2011 roku po kilku latach intensywnych prac. Inwestycja pochłonęła trzy miliardy złotych, ale umożliwiła płynny ruch na jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych kraju. Most może się także poszczycić rekordem najdłuższego betonowego przęsła w Polsce - jego rozpiętość wynosi 180 metrów.
Na drugim miejscu znajduje się most w Kwidzynie nad Wisłą o długości 1867 metrów. Oddany do użytku w 2013 roku, w momencie powstania był największą konstrukcją typu extradosed w Europie. Ta nowoczesna przeprawa połączyła dwa ważne regiony województwa pomorskiego – Kociewie z Powiślem, zastępując dotychczasową przeprawę promową.
Podium zamyka Most Rędziński we Wrocławiu, mierzący 1742 metry długości. To światowy rekord – największy żelbetowy most pod względem powierzchni. Nie tylko w Polsce, nie tylko w Europie, ale na świecie. Charakterystyczny pylon o wysokości 122 metrów jest najwyższym w kraju i widoczny z daleka. Rozpiętość lin wynosi imponujące 612 metrów. Projekt został przygotowany przez Zespół Badawczo-Projektowy „Mosty – Wrocław” pod czujnym okiem profesora Jana Biliszczuka – wybitnego specjalisty w dziedzinie budowy mostów. Koszt trwającej trzy lata budowy wyniósł 576 milionów złotych.
Na tym nasze zestawienie się nie kończy. Czwarte miejsce zajmuje Most Solidarności w Płocku – 1712 metrów długości. Ten najdłuższy most wantowy w Polsce i tej części Europy powstał w latach 2002-2007, choć projekt opracowano już w latach 90. To część Trasy ks. Jerzego Popiełuszki. Konstrukcja opiera się na 56 cięgnach rozmieszczonych parami, z głównym przęsłem o rekordowej rozpiętości 375 metrów.
Na piątej pozycji mamy warszawski Most Południowy (tak nazywany zwyczajowo, natomiast oficjalnie - Most im. Anny Jagiellonki) o długości 1505 metrów. Ta najnowsza przeprawa w stolicy stanowi kluczowy element Południowej Obwodnicy i drogi ekspresowej S2. Łączy węzeł „Warszawa Wilanów” z węzłem „Wał Miedzeszyński”. Składa się z trzech segmentów: centralnego przęsła nad Wisłą (533,6 m) oraz dwóch estakad nad terenami zalewowymi. Oferuje po cztery pasy w każdym kierunku oraz infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Nie jest może tak spektakularny (w pocztówkowym znaczeniu tego słowa) jak Most Świętokrzyski, ale i tak jest imponujący. Choć może nie wszyscy rowerzyści się nim zachwycają.
Kto wie, być może polscy inżynierowie jeszcze nas jakimś mostem zaskoczą, jednak jak na razie i tak mamy się czym pochwalić.
O nowym warszawskim moście przeczytasz tutaj.
