90% polskich warzyw i owoców w Biedronce? Dziennikarze sprawdzili, co na to fakty

Biedronka jest jednym z najbardziej lubianych sklepów w Polsce. Od dłuższego czasu mocno koncentruje się na współpracy z lokalnymi producentami. Jednym z założeń, które sklepy Biedronka postawiły sobie, było osiągnięcie do końca 2023 roku sytuacji, w której co najmniej 90% oferowanych owoców i warzyw pochodzi od polskich dostawców. Czy udało się to zrealizować?
- Biedronka wspiera polskich producentów warzyw
- Zrównoważony rozwój Biedronki w 2023 roku
- Wzrost zakupów lokalnych owoców i warzyw
- Lokalne i zrównoważone produkty Biedronki
Biedronka wspiera polskich producentów warzyw
Biedronka to znana w Polsce sieć sklepów. Co więcej, jest to jedna z najczęściej wybieranych sieci dyskontowych w naszym kraju. Nie bez znaczenia jest fakt, że do końca 2023 roku powstanie około 3,5 tysiąca sklepów.
Na duże zaufanie i wybór tego sklepu przez wielu klientów znacząco wpłynęły cele, jakie wyznaczyła sobie Biedronka. Jednym z najbardziej docenianych było postawienie na współpracę z lokalnymi, polskimi producentami owoców i warzyw.
Na początku 2021 roku „Biedronka” zadeklarowała, że do końca tego samego roku, aż 90% owoców i warzyw dostępnych w ich sklepach, będzie pochodzić bezpośrednio z polskich upraw.
Jak mówił wówczas Marek Walencik, dyrektor kategorii warzyw i owoców w sieci Biedronka:
„Naszą strategią jest współpraca z polskimi dostawcami świeżych warzyw i owoców. Chcemy, aby naszymi dostawcami mogli również zostać mniejsi producenci, którzy nie operują w skali całego kraju. Lokalni kupcy, których zadaniem będzie przede wszystkim praca w terenie, pomogą mniejszym gospodarstwom nawiązać współprace z najbardziej przewidywalnym i pewnym odbiorcą na rynku, jakim jest sieć Biedronka. Przez 25 lat razem z naszymi dostawcami rozszerzaliśmy ofertę wysokiej jakości produktów świeżych i teraz robimy kolejny krok. W ten sposób dajemy impuls do rozwoju dla mniejszych gospodarstw rolnych w Polsce.”
Zrównoważony rozwój Biedronki w 2023 roku
Zgodnie z informacjami medialnymi zawartymi w „Raporcie zrównoważonego rozwoju 2023”, wiadomo, że znaczna część zobowiązań wyznaczonych przez sieć Biedronka została zrealizowana.
Jednym z kluczowych i początkowych, było „zapewnienie, aby przynajmniej 90% produktów spożywczych nabywanych przez Biedronkę pochodziło od lokalnych dostawców”. Jak się okazuje, udało się to osiągnąć w 100%, ponieważ aż 93% produktów pochodziło od lokalnych dostawców.
Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie www.odpowiedzialna.biedronka.pl wiadomo, że w 2023 roku sieć sklepów Biedronka współpracowała z 1758 lokalnymi dostawcami, z czego aż 372 dostawców dostarczało warzywa i owoce.
Jak sama sieć podkreśla, chcą współpracować z partnerami, którzy „nie tylko przestrzegają obowiązujących przepisów, ale także podzielają wartości społeczne i środowiskowe”. Dlatego też regularnie przeprowadzane są audyty dostawców (zwłaszcza produktów świeżych oraz produktów oferowanych pod marką własną) i usługodawców, mimo wieloletniej współpracy.
Wzrost zakupów lokalnych owoców i warzyw
Dzięki zastosowaniu takiej strategii oraz zdobyciu zaufania klientów, a także udanych kooperacjach z miejscowymi dostawcami, w 2023 roku łączny zakup owoców i warzyw od lokalnych dostawców wzrosły o ponad 50% w porównaniu z poprzednim rokiem. W rezultacie osiągnęły imponującą wielkość 130 milionów kilogramów/sztuk, co oznacza o 45 mln kg/sztuk więcej niż w 2022 roku.
Jednym z rozwiązań, które usprawniło dostarczanie najświeższych owoców i warzyw, był wprowadzony w 2021 roku system umożliwiający miejscowym rolnikom dostarczanie truskawek bezpośrednio do sklepu. W 2023 roku zainicjowano pilotażowy program w 270 sklepach, który w podobny sposób miałby umożliwić dostarczanie malin i jeżyn.
Lokalne i zrównoważone produkty Biedronki
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Biedronka_(sie%C4%87_handlowa)
- https://media.biedronka.pl/125279-warzywa-i-owoce-w-biedronce-bardziej-lokalne-i-bardziej-zrownowazone
- https://odpowiedzialna.biedronka.pl/zrownowazony-lancuch-dostaw.html