Masz w garażu Komara albo Ogara? Jego cena dziś Cię zszokuje!

Motorowery z czasów PRL są dziś łakomym kąskiem dla kolekcjonerów poszukujących motoryzacyjnych perełek. Dla jednych stanowią sentymentalny powrót do młodości, a dla innych są cenną inwestycją. Choć w latach 50., 70. czy 80. były stosunkowo tanim środkiem transportu, dziś ich ceny potrafią zaskoczyć!
- Najpopularniejsze motorowery PRL – czym jeżdżono za komuny?
- Ryś i Żak – pionierzy polskich motorowerów
- Komar – ile kosztuje dziś symbol PRL-owskiej motoryzacji?
- Pony, Ogar i Kadet – klasyki dla prawdziwych miłośników motoryzacji
Najpopularniejsze motorowery PRL – czym jeżdżono za komuny?
W latach 1945–1989 w Polsce produkowano różne modele motorowerów, ale tylko kilka z nich szczególnie zapisało się w historii i pamięci Polaków. Do najczęściej spotykanych i poszukiwanych modeli należą obecnie:
- Ryś MR1 i Żak – Ryś uchodzi za pierwszy polski motorower (chociaż takie urządzenia były produkowane w kraju nad Wisłą jeszcze przed wybuchem II wojny światowej), a Żak miał być jego tańszym zamiennikiem.
- Komar – najpopularniejszy pojazd czasów PRL, który przez lata był symbolem taniego transportu.
- Pony – popularna „motorynka” skierowana głównie do młodzieży.
- Ogar – masowo produkowany motorower, wielu Polaków do dziś wspomina go z sentymentem.
- Kadet – praktyczny i lekki następca Komara.
Wspomniane konstrukcje najczęściej pojawiają się na aukcjach internetowych, a miłośnicy motoryzacji są w stanie płacić za nie coraz więcej. Ich ceny bywają różne – wiele zależy bowiem od stanu pojazdu oraz tego, czy dany egzemplarz jest trudno dostępny. Sprzedaż motoroweru z czasów PRL to tylko jeden z wielu sposobów na dodatkowy zarobek. Kolekcjonerzy poszukują różnych przedmiotów z tamtego okresu. W tym artykule tłumaczymy, ile są dziś warte pocztówki i zdjęcia z PRL.
Ryś i Żak – pionierzy polskich motorowerów
Ryś MR1 był pierwszym seryjnie produkowanym motorowerem w powojennej Polsce. Jego debiut w 1958 roku miał być odpowiedzią na ogromne zapotrzebowanie na tani transport. Wyposażony w jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o mocy 1,6 KM, powinien być prosty, trwały i łatwy w naprawie.
Jego tańszą i uproszczoną wersją był Żak, produkowany w tych samych zakładach we Wrocławiu. Oba modele cieszyły się umiarkowanym powodzeniem – powstało ich około 90 tysięcy sztuk, jednak zbyt wysokie koszty produkcji sprawiły, że nie mogły konkurować z tańszym Komarem.
Dziś motorowery te są rzadkością, a ich ceny znacząco przewyższają inne modele z PRL. Ryś MR1 zwykle kosztuje 6000–8000 zł, natomiast za Żaka w dobrym stanie trzeba zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Pionierskie projekty motoryzacji ludowej nie były szczególnie cenione w czasach PRL, ale zyskały drugie życie jako kolekcjonerskie perełki.

Komar – ile kosztuje dziś symbol PRL-owskiej motoryzacji?
Komar był motorowerem dla mas – to pojazd praktyczny i stosunkowo tani w produkcji. W przeciwieństwie do Rysia czy Żaka, jego siłą była prostota i niska cena. Wyposażony w niewielki silnik o pojemności niespełna 50 cm³ i dwubiegową skrzynię, nie imponował osiągami ani stylistyką. Aspekty ekonomiczne zadecydowały o tym, że Komar stał się ikoną polskich dróg.
Początkowe wersje Komara posiadały pedały rowerowe, co pozwalało uruchomić silnik lub wrócić do domu o własnych siłach. Ten motorower nie miał opinii eleganckiego pojazdu – wręcz przeciwnie, bywał obiektem żartów. Polacy cenili go przede wszystkim za niezawodność i łatwe naprawy, dzięki czemu poczciwy Komar służył właścicielom przez wiele lat, nawet gdy był już w opłakanym stanie.
Dziś popularny Komar wywołuje nostalgię, ale bywa też cennym okazem kolekcjonerskim. Najtańsze egzemplarze do renowacji kosztują kilkaset złotych, ale takim motorowerom zazwyczaj brakuje dokumentów i często są niekompletne. Sprawne modele do jazdy to wydatek rzędu 2500–3500 zł, a ceny perfekcyjnie odrestaurowanych Komarów osiągają nawet 8000 zł.
Pony, Ogar i Kadet – klasyki dla prawdziwych miłośników motoryzacji
W latach 70. i 80. na polskich drogach pojawiły się nowe konstrukcje, które miały trafić do różnych grup odbiorców. Romet Pony był motorynką przeznaczoną głównie dla młodzieży. Produkowany od 1978 roku, rozwijał prędkość 40 km/h, a jego największą zaletą była prostota. Brak prędkościomierza czy elektrycznego klaksonu rekompensował charakterystyczny rowerowy dzwonek. Dziś Pony kosztuje od 2000 zł do ponad 5000 zł.
Romet Ogar, produkowany od 1983 roku, był prawdziwym hitem sprzedaży. Początkowo zawierał silnik JAWA, a później polską jednostkę 023. Ten motorower oferował możliwość przewozu dwóch osób, co czyniło go niezwykle praktycznym. Choć osiągi Ogara 205 nie były imponujące, pojazd na stałe zapisał się w historii PRL. Ceny odrestaurowanych Ogarów mieszczą się dziś w granicach 3000–7000 zł.
Romet Kadet, produkowany od 1980 roku, miał być pojazdem dla kobiet za sprawą niskiego załamania ramy. Występował w dwóch wersjach – model M-781 był wyposażony w lekkie koła ze stopu. Najtańsze egzemplarze Kadeta wymagające renowacji kosztują dziś około 2000 zł, podczas gdy ceny kolekcjonerskich modeli dochodzą nawet do 10 000 zł. Osoby lubujące się w motoryzacji z okresu PRL powinny sprawdzić, czy nie mają w domu starej książeczki oszczędnościowej, która dawała szansę np. na zakup kultowego Fiata 126 p. Mając ten dokument, nawet dziś możemy otrzymać wysoką rekompensatę. W naszym artykule przeczytasz więcej na temat wspomnianej książeczki.