Wrocław na 28 miejscu w prestiżowym rankingu miast. Czy rzeczywiście jest tak dobrze, jak sugeruje wynik?

Copenhagenize Index to zestawienie 100 metropolii, w których przejazd rowerem jest najbardziej bezpieczny, wygodny i przyjemny. Słowem, im wyższa pozycja w tym rankingu, tym bardziej „przyjazne rowerzystom” jest dane miasto. W 2025 roku kilka polskich miast trafiło na Copenhagenize Index, a szczególnie wysoką pozycję zajął Wrocław.
- Copenhagenize Index – kryteria, prestiż, inspiracja
- Edycja 2025 – czy były niespodzianki?
- Polskie miasta w rankingu – jedne niżej, inne wyżej
Copenhagenize Index – kryteria, prestiż, inspiracja
Copenhagenize Index to prestiżowy międzynarodowy ranking miast najbardziej przyjaznych rowerzystom. Ocenia wysiłki władz na rzecz promocji roweru jako głównego środka transportu miejskiego.
Ranking powstał w 2011 roku z inicjatywy firmy Copenhagenize Design Co., we współpracy z EIT Urban Mobility. Analizuje około 100 miast świata według 14 kryteriów, w tym jakości infrastruktury rowerowej.
Co konkretnie bierze się pod uwagę? Ocena obejmuje spójność sieci dróg rowerowych, udział roweru w podróżach, bezpieczeństwo, politykę miejską, kulturę rowerową oraz integrację z transportem publicznym. Ranking wyróżnia liderów – jak Kopenhaga czy Utrecht. Inspiruje też do wymiany doświadczeń i poszukiwania konstruktywnych rozwiązań na przyszłość.
Edycja 2025 – czy były niespodzianki?
Edycja Copenhagenize Index 2025 różniła się od poprzednich głównie metodologią. Wprowadzono 13 wskaźników łączących dane ilościowe z jakościowymi, co lepiej uchwyciło aspekty kulturowe, polityczne i tempo zmian w mobilności rowerowej.
W rankingu mamy zdecydowanych liderów. W większości nie są to wielkie zaskoczenia. Na czele uplasował się Utrecht, za nim Kopenhaga, potem Gandawa. Te miasta już kolejny raz zostały wyróżnione. Natomiast niespodzianki to to między innymi Paryż, Helsinki, Antwerpia, Münster i Bordeaux, gdzie w ostatnim czasie przyspieszenia nabrały inwestycje mające na celu poprawę warunków komunikacji rowerowej.

Polskie miasta w rankingu – jedne niżej, inne wyżej
Właśnie w najnowszym rankingu, opublikowanym w listopadzie 2025 roku, znalazły się polskie miasta. Na 68 miejscu – Łódź, która w ciągu ostatnich dwóch dekad rozkwitła i niezmiennie zaskakuje. Pozycja 63 – Gdańsk, tuż obok, pod numerem 62 – Warszawa. Poznań jest nieco wyżej, bo na miejscu 53. Natomiast Wrocław ma szczególne powody do dumy – zajmuje 28 pozycję na 100 miast. Jest to świetne osiągnięcie.
Wrocławscy decydenci od wielu lat inwestują w rozwój sieci rowerowej. Miasto zachęca do wsiadania na rowery, a żeby zachęcać skutecznie, rzeczywiście stara się zapewnić wrocławianom dobre warunki. We Wrocławiu mamy 428 kilometrów tras rowerowych.
Stolica Dolnego Śląska może się też pochwalić wieloma nowatorskimi rozwiązaniami. Jednym z nich jest Mikrohub Wrocław. To pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub przeładunkowy dla dostaw towarów w centrum miasta. Znajduje się w podziemnym parkingu pod Narodowym Forum Muzyki (plac Wolności). Umożliwia przeładunek paczek z dużych samochodów dostawczych na elektryczne rowery cargo, ograniczając ruch aut w historycznym Starym Mieście.
Interesujący jest także projekt „Młodzi – Aktywnie zMOBILizowaNi” – wrocławski program edukacyjny, promujący bezpieczną i ekologiczną mobilność wśród dzieci i młodzieży. Realizowany przez Urząd Miejski Wrocławia we współpracy z Wrocławską Inicjatywą Rowerową, uznawany jest za najbardziej kompleksowy w Polsce. Skupia się na praktycznym szkoleniu rowerzystów, doskonaleniu nauczycieli i integracji z akcjami jak „Rowerowy Maj”. Patrząc na zrealizowane inwestycje oraz szereg miejskich inicjatyw zachęcających do korzystania z rowerów, wysoka pozycja Wrocławia w prestiżowym zestawieniu Copenhagenize Index absolutnie nie dziwi.