Ile dofinansowania można dostać na ocieplenie dachu? Sprawdzamy kwoty i warunki!
Właściciele domów mogą ubiegać się o dofinansowanie na poprawę efektywności energetycznej budynków, w których mieszkają. Wsparcie finansowe dotyczy także ocieplenia dachu. Dowiedz się, gdzie należy wysłać wniosek, aby otrzymać pomoc finansową i zobacz, kto może się starać o pieniądze na remont dachu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dotacja na ocieplenie dachu – kto może się o nią ubiegać?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarządza programem „Czyste Powietrze”, w ramach którego właściciele domów mogą starać się m.in. o dofinansowanie na ocieplenie dachu. Zakres pomocy finansowej jest zdecydowanie szerszy i obejmuje między innymi: kompleksową termomodernizację, wymianę nieefektywnego źródła ciepła, czy ocieplenie poddasza. Głównym celem programu jest poprawa efektywności energetycznej domów, co ma przełożyć się na redukcję emisji zanieczyszczeń.
Dofinansowanie obejmujące ocieplenie dachu nie jest przeznaczone dla wszystkich obywateli. Potencjalni beneficjenci muszą spełnić szereg warunków, aby w ogóle móc ubiegać się o dotację. Po pierwsze, uczestnik programu musi być właścicielem albo współwłaścicielem domu jednorodzinnego, w którym planuje ocieplić dach. Co więcej, budynek objęty dofinansowaniem powinien być stałym miejscem zamieszkania wnioskodawcy.
Dla beneficjentów programu przewidziano trzy warianty pomocy uzależnione od wyznaczonych progów dochodowych. Jeżeli zarobki wnioskodawcy są zbyt wysokie, nie zostanie on zakwalifikowany do otrzymania dotacji. Z programu „Czyste Powietrze” nie mogą skorzystać właściciele domów, które dopiero są budowane. Pieniędzy nie wypłaca się także na ocieplenie dachu w budynkach, w przypadku których nastąpiła zmiana sposobu użytkowania.
Ile wynosi dotacja na ocieplenie dachu?
Osoby, które ubiegają się o dotację na ocieplenie dachu bez przeprowadzania dodatkowych prac, takich jak wymiana źródła ciepła, mogą liczyć na dofinansowanie wynoszące w podstawowej wersji nie więcej niż 13 000 złotych. Zdecydowanie większą kwotę uzyskają właściciele, którzy zdecydują się na kompleksową termomodernizację – będzie to dotacja w wysokości do 60 000 – 135 000 złotych.
Ostateczna kwota dofinansowania zawsze będzie uzależniona od zarobków wnioskodawcy lub całego gospodarstwa domowego. Istnieją trzy progi obejmujące podstawowy, podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania. Na największą pomoc mogą liczyć osoby znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej:
- Dofinansowanie do 66 000 zł – poziom podstawowy dla wnioskodawcy, którego roczny dochód nie przekracza 135 000 złotych. W ramach pomocy finansowej beneficjent może otrzymać zwrot 50% faktycznie poniesionych kosztów na ocieplenie przegród budowlanych.
- Dofinansowanie do 99 000 zł – próg podwyższony, gdzie limit dochodu dla gospodarstw domowych wynosi 1 894 zł lub 2 651 zł w przypadku jednej osoby. Oznacza to zwrot kosztów ocieplenia przegród budowlanych w wysokości 70% całkowitych wydatków.
- Dofinansowanie do 135 000 zł – dla gospodarstw o dochodzie 1 090 zł na osobę lub 1 526 zł w przypadku samotnych wnioskodawców. Beneficjenci mogą liczyć na zwrot 100% poniesionych kosztów.
Program „Czyste Powietrze” – co należy o nim wiedzieć?
Osoby planujące ocieplenie dachu przy pomocy dofinansowania z programu „Czyste Powietrze” powinny pamiętać, że zwrot poniesionych kosztów zawsze dotyczy wartości netto i nie obejmuje podatku VAT, który nie jest kosztem kwalifikowanym do dotacji. Jeżeli wnioskodawca znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, może ubiegać się o otrzymanie części pieniędzy przed rozpoczęciem prac – dotyczy to osób kwalifikujących się do podwyższonego lub najwyższego progu dofinansowania. Właściciele domów, którzy chcą uzyskać zaliczkę w wysokości do 50% dotacji przed rozpoczęciem inwestycji, będą musieli dołączyć do wniosku umowę z wykonawcą obejmującą zakres prac. Pieniądze wpłyną na konto beneficjenta po zaakceptowaniu dokumentów.
Warto pamiętać, że samo przygotowanie wniosku, który należy złożyć w wersji online lub tradycyjnie w urzędzie miasta, czy gminy, jest procesem czasochłonnym. Od potencjalnego beneficjenta wymaga się projektu remontowego i kosztorysu, a takie dokumenty najlepiej sporządzać z pomocą specjalistów. Kiedy wreszcie zgromadzimy wszystkie niezbędne załączniki i złożymy wniosek, będziemy musieli poczekać kilka tygodni na jego akceptację.