Czy umowa na wywóz szamba może być ustna? Czy grozi nam kara?
Wszyscy posiadacze szamb wiedzą, że te zbiorniki trzeba regularnie opróżniać. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że od jakiegoś czasu jesteśmy zobowiązani do posiadania umów na wywóz nieczystości płynnych. Być może do Twoich drzwi już niebawem zapuka urzędnik, który skontroluje dokumenty potwierdzające współpracę z firmą asenizacyjną.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jaką formę może mieć umowa na wywóz szamba?
Unia Europejska traktuje priorytetowo gospodarkę wodno-ściekową. Nie powinien więc dziwić fakt, że polski Sejm w 2022 roku dokonał nowelizacji Ustawy Prawo Wodne. Teraz gminy kładą większy nacisk na gospodarkę ściekową oraz uszczelniane obiegu ciekłych nieczystości. W 1991 roku UE wydała dyrektywę 91/271/EWG. W tym dokumencie zebrano zasady zbierania, oczyszczania i odprowadzania ścieków, do których stosują się państwa należące do wspólnoty.
Do sierpnia 2024 będzie trwała kontrola umów na wywóz nieczystości. Mnogość regulacji sprawia, że część Polaków ma problemy, aby odnaleźć się wśród dziesiątek nakazów i zakazów. Często zadajemy sobie pytanie, czy umowa na wywóz szamba może być ustna? To dość kontrowersyjna kwestia – przepisy prawa jasno wskazują, że umowę powinno posiadać każde gospodarstwo, które ma szambo lub oczyszczalnię przydomową. Część gmin wystosowała komunikaty, w których przypomina, że osoby, które nie podpisały umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków powinny to niezwłocznie uczynić.
Czy za nieposiadanie umowy w formie pisemnej grozi nam kara finansowa? To zależy – kontroli podlegają także rachunki za korzystanie z usługi. Jeżeli okażemy osobie sprawdzającej faktury potwierdzające regularne opróżnianie szamba przez wybraną firmę, to umowa zawarta w postaci nieformalnej powinna być respektowana. Nie oznacza to jednak, że każdy kontroler będzie spoglądał na takie praktyki przychylnie, dlatego warto zdecydować się na spisanie umowy z usługodawcą.
Umowa na wywóz nieczystości ciekłych – co powinno się w niej znaleźć?
Umowy z firmami zajmującymi się wywozem nieczystości płynnych z reguły są zawierane na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Osoby prywatne mogą ubiegać się, by dodać zapis o jej rozwiązaniu w razie niewywiązania się z obowiązku wybierania szamba. Dane, które są potrzebne do zawarcia umowy z firmą asenizacyjną, to:
- imię i nazwisko właściciela posesji,
- numer PESEL,
- adres posesji, z której będą odbierane nieczystości,
- informacje o rodzaju zbiornika na szambo,
- NIP i REGON, jeśli umowa jest zawierana z przedsiębiorstwem lub instytucją.
Umowę na wywóz ścieków należy zawierać tylko z firmami asenizacyjnymi, które uzyskały pozwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Takie dokumenty wydają urzędy miasta lub gminy działające na terenie prowadzenia danej działalności. Firmy dysponujące pozwoleniem posiadają odpowiedni sprzęt do hermetycznego wywozu ścieków i współpracują ze stacją zlewną.
Urzędy miast oraz gmin publikują wykazy firm asenizacyjnych posiadających zezwolenie na wywóz nieczystości ciekłych z wybranego terenu. Takie listy można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej lub na stronach internetowych jednostek administracyjnych.
Jakie kary grożą osobom nieposiadającym umowy na wywóz szamba?
Zgodnie z zapisami Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, urzędy są zobowiązane do dokonywania kontroli właścicieli posesji znajdujących się na terenach nieskanalizowanych, którzy posiadają zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków. Urzędnicy muszą sprawdzić, czy obywatele dysponują ważną umową na wywóz szamba.
Jeżeli kontrolerzy zauważą, że właściciel nie posiada takiego dokumentu, to prezydent miasta, wójt lub burmistrz wezwą mieszkańca do natychmiastowego wyeliminowania zaobserwowanych uchybień. Właściciel szamba dostanie termin, w którym musi wywiązać się z obowiązku – jeśli tego nie zrobi, urząd wyda decyzję administracyjną o dokonaniu wywozu zastępczego. Gmina samodzielnie wskaże firmę, która przez najbliższy rok będzie odbierać nieczystości z naszej posesji.
Urzędnicy mogą kontrolować umowy oraz sprawdzać regularność wykonywanych usług. Na ich żądanie, mieszkaniec musi przedstawić rachunki za odbiór nieczystości ciekłych. Osoby, które odmówią przeprowadzenia kontroli lub okazania odpowiednich dokumentów albo dopuszczą się zaniedbań w wywożeniu nieczystości płynnych, będą podlegać karze grzywny w wysokości od 500 do 5000 złotych.