Zauważyłeś to na liczniku prądu? Natychmiast skontaktuj się z dostawcą energii!

Twoje rachunki za energię elektryczną wydają się wyższe niż zwykle? Jeśli nagłe podwyżki są trudne do wytłumaczenia, koniecznie skontaktuj się z dostawcą energii. Bardzo prawdopodobne, że problem tkwi w liczniku – te urządzenia mogą kilkukrotnie zawyżać zużycie energii elektrycznej!
- Wysokie opłaty za prąd – kiedy powinny wzbudzić naszą czujność?
- Jak sprawdzić, czy licznik prądu działa poprawnie?
- Domowe liczniki energii zawyżają odczyty?
- Nowe przepisy stoją po Twojej stronie! Kiedy możesz ubiegać się o korektę faktury?
Wysokie opłaty za prąd – kiedy powinny wzbudzić naszą czujność?
Faktura za prąd wskazuje podejrzanie wysoką kwotę? To może być poważna sprawa, której nie należy ignorować. Rosnące rachunki za prąd nie zawsze są powiązane z coraz wyższymi cenami energii elektrycznej albo zmieniającym się zużyciem. Przyczyna problemu może tkwić gdzie indziej. Jeśli nie znajdujesz żadnego logicznego wytłumaczenia nagłych podwyżek, prawdopodobnie doszło do błędu w pomiarze.
Szczególną czujność powinni zachować członkowie gospodarstw domowych, gdzie zużycie prądu jest stałe, a opłaty za każdy okres rozliczeniowy – podobne. W takiej sytuacji nie powinniśmy po prostu godzić się z wyższymi opłatami. Najlepiej nie zwlekać i skontaktować się z dostawcą energii. Warto także przeanalizować historię wcześniejszych rachunków – dzięki temu łatwiej będzie nam wychwycić nienaturalne skoki w zużyciu energii elektrycznej.
Jak sprawdzić, czy licznik prądu działa poprawnie?
Czy możemy samodzielnie znaleźć źródło problemu? W niektórych przypadkach jest to możliwe. Zacznijmy od dokładnych oględzin licznika prądu. Naszą uwagę powinna zwrócić na przykład pęknięta obudowa, zaparowany wyświetlacz, a także inne uszkodzenia mechaniczne. Podejrzane pęknięcia lub ślady wilgoci mogą wpływać na wiarygodność odczytu. Sprawdź, jak działa elektroniczny licznik energii.
Jeżeli licznik prądu wygląda na sprawny, przeprowadźmy doświadczenie polegające na wyłączeniu wszystkich urządzeń elektrycznych. Odłączmy piekarnik, lodówkę, ładowarki i wszystko, co zużywa prąd. Jeżeli mimo tego wskazania na liczniku wciąż się zmieniają, istnieje duże prawdopodobieństwo, że doszło do uszkodzenia urządzenia. W takim przypadku należy niezwłocznie zadzwonić do dostawcy energii elektrycznej i poprosić o kontrolny odczyt. Do oficjalnego zgłoszenia warto dołączyć dokumentację zdjęciową.

Domowe liczniki energii zawyżają odczyty?
Naukowcy z Uniwersytetu w Amsterdamie już kilka lat temu udowodnili, że liczniki montowane w latach 2004–2014 mają tendencję do zawyżania zużycia energii elektrycznej. Badacze sprawdzili dziewięć modeli takich urządzeń. Odczyty wykonane przez pięć z nich były zbyt wysokie – rekordzista wskazywał wyniki, które przekraczały prawidłowe wartości aż o 582%! Dlaczego tak się dzieje? Źródło problemu tkwi w niedopasowaniu liczników do nowoczesnych, energooszczędnych sprzętów. Chociaż takie urządzenia zużywają niewiele prądu, to liczniki wcale nie wskazują mniejszego zużycia.
Zawyżone odczyty na liczniku to poważny problem, przez który nasze rachunki są sztucznie zawyżane, a z portfela znikają pieniądze, które moglibyśmy wykorzystać w inny sposób. Jeżeli podejrzewasz, że wyniki wskazywane przez licznik są zbyt wysokie, możesz domagać się przeprowadzenia kontrolnego odczytu. Już za kilka lata stare urządzenia zostaną zastąpione przez nowoczesne liczniki zdalnego odczytu – więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule.
Nowe przepisy stoją po Twojej stronie! Kiedy możesz ubiegać się o korektę faktury?
1 lipca 2024 roku weszły w życie regulacje, które miały chronić odbiorców energii elektrycznej przed zawyżonymi rachunkami. Mimo to wielu dostawców wciąż opiera swój system na starych wyliczeniach, a klienci muszą mierzyć się z podwyżkami. Minister klimatu i środowiska, Paulina Henning-Kloska, przypomina, że osoby, które otrzymały rachunki opiewające na kwotę wyższą niż 500 zł za MWh, mogą domagać się skorygowania takiego rozliczenia.
Obowiązkiem dostawców energii elektrycznej jest wysyłanie aktualnych i poprawnych prognoz. Jeśli termin płatności za rachunek już minął, najlepszym rozwiązaniem będzie osobista wizyta w punkcie obsługi klienta. W ten sposób najłatwiej będzie uzyskać korektę oraz uniknąć naliczania odsetek. Dostawcy są zobowiązani do poprawienia wystawionych dokumentów, a wszelkie rozbieżności powinni wyrównać na korzyść klienta. Warto też poprosić o harmonogram kolejnych prognoz, aby uniknąć podobnych niespodzianek w przyszłości.