Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Co zmieni się w 2024 roku?
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu ruszy w 2024 roku? Sprawdź, na jakim etapie są prace przygotowawcze i projektowe infrastruktury odgrywającej znaczącą rolę w międzynarodowym handlu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal kontenerowy
W Świnoujściu ma powstać nowy głębokowodny terminal kontenerowy, który otworzy furtkę na jeszcze lepszą przepustowość oraz rozwój handlu międzynarodowego. 10 lipca została podpisana przedwstępna umowa między belgijsko-katarskim inwestorem, a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W skład konsorcjum wchodzi prywatna firma QTerminals z Kataru oraz belgijskie przedsiębiorstwo Deme Concessions.
Obydwie firmy mają doświadczenie w tak dużych inwestycjach. Katarska firma zajmuje się obecnie zarządzaniem portu Hamad w Zatoce Perskiej. Natomiast inwestycja realizowana w Świnoujściu będzie pierwszą, która jest realizowana przez Katarczyków. Przedstawiciele firmy z Belgii mają na swoim koncie liczne prace związane z budową infrastruktury wodnej, a także wykazują się bardzo dużym doświadczenie w pogłębianiu basenów portowych. Nie jest to jedyna taka poważna inwestycja w regionie zachodniopomorskim. O rozbudowie portu lotniczego Szczecin-Goleniów przeczytasz tutaj.
Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku
Plan budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest częścią “Programu rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”. W tej sprawie została przyjęta uchwała przez Radę Ministrów w dniu 17 września 2019 r. Głównym celem programu jest wzmocnienie polskich portów na tle portów europejskich
W programie znajdują się szczegółowe wytyczne dotyczące budowy aż 4 portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki krajowej w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie oraz Świnoujściu. Oprócz nich mają zostać również wybudowane 28 portów, które nie wykazują podstawowego znaczenia w gospodarce narodowej, 9 portów regionalnych, 19 portów lokalnych, a także 50 przystani.
Głównym założeniem programu jest zwiększenie przeładunku w portach morskich. W 2018 roku osiągnięto wynik na poziomie ponad 90 milionów ton. Natomiast celem jest, aby porty morskie do 2030 roku zwiększyły swoją wydajność do ponad 150 mln ton. Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego ma znacząco wpłynąć na rozwój międzynarodowych dostaw. Inwestycja wzmocni pozycję nie tylko Pomorza Zachodniego, ale ma mieć również bardzo duży wpływ na pozostałe kraje wschodnio- i środkowoeuropejskie.
Budowa terminala mimo niemieckich protestów
Przeciwko budowie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu odbywały się protesty w Niemczech. Według stanowiska władz samorządowych z Berlina, europosłów oraz przedstawicieli organizacji proekologicznych, tak duża inwestycja miałaby negatywnie odbić się na środowisku naturalnym oraz turystyce.
Wcześniejsze roszczenia doprowadziły do podjęcia decyzji o pogłębieniu toru podejściowego do Świnoujścia, na który wydano ok. 10 mld zł. Inwestycja miała na celu ominięcie niemieckiego terytorium na wodach Bałtyku. To pociągnęło również za sobą znalezienie inwestora do budowy terminala kontenerowego, a także uzyskania pozytywnej decyzji środowiskowej.
Rok 2024 przełomowy w budowie głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu?
Już wiadomo, że w 2024 roku prowadzona będzie kontynuacja prac podjętych w 2023 roku. Do nich zaliczają się wszelkie prace przygotowawcze, projektowe oraz administracyjne. Mają one przeciągnąć się jeszcze na początek 2025 roku. Monika Woźniak-Lewandowska, pełniąca funkcję specjalisty ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformowała o wykonaniu skanu ferromagnetycznego oraz oczyszczania terenu, na którym ma być prowadzona inwestycja.
W 2023 roku również zostanie podpisana umowa na dzierżawę terenu pod inwestycję głębokowodnego terminala kontenerowego. Umowa ma zostać podpisana na 30 lat z belgijsko-katarskim konsorcjum. Przy czym już projekt budowy terminala kontenerowego został zatwierdzony 10 października 2023 roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie. Szacuje się, że koszt inwestycji pochłonie ok. 600 milionów Euro.
Dalsze plany inwestycyjne dla terminala kontenerowego
Po realizacji prac projektowych i przygotowawczych,a także otrzymaniu wszystkich potrzebnych zgód, od 2025 roku planowane są prace refulacyjne. Ponadto w tym czasie inwestorzy zajmą się pogłębieniem basenu portowego, kanału wejściowego oraz obrotnicy. Również do 2027 roku mają być zrealizowane prace związane z infrastrukturą dostępową, które zakończą się dostarczeniem i montażem wyposażenia przeładunkowego.
W latach 2025-2027 ma również zostać przeprowadzone podłączenie mediów do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Natomiast w 2028 roku terminal powinien zostać całkowicie uruchomiony. Inwestycja w Zatoce Pomorskiej będzie mogła obsługiwać 2 statki jednocześnie, w tym jeden statek o długości 400 metrów.
Bardzo możliwe, że budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wpłynie korzystnie na atrakcyjność działek oraz nieruchomości w tym regionie. Warto sprawdzić, ile aktualnie kosztuje kompleksowa budowa domu w województwie zachodniopomorskim. Zwiększenie atrakcyjności terenu może również przynieść wyższe ceny działek oraz samej robocizny. Dlatego jeżeli planujesz budowę domu w Świnoujściu, to nie warto zwlekać.
Źródła:
- https://logistyka.rp.pl/morski/art39667301-coraz-blizej-do-budowy-glebokowodnego-terminala-kontenerowego-w-swinoujsciu, dostęp z dnia 8.01.2024 r.
- https://businessinsider.com.pl/gospodarka/swinoujscie-zielone-swiatlo-dla-budowy-terminalu-kontenerowego/zbs6f9q, dostęp z dnia 11.10.2023 r.
- https://www.wnp.pl/logistyka/niemcy-przestali-blokowac-polski-terminal-rusza-ogromna-inwestycja,775304.html, dostęp z dnia 11.11.2023 r.
- https://logistyka.rp.pl/morski/art38732181-w-swinoujsciu-jednak-powstanie-glebokowodny-terminal-kontenerowy, dostęp z dnia 12.07.2023 r.
- https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/program-rozwoju-polskich-portow-morskich-do-2030-roku
- https://www.gov.pl/web/rdos-szczecin/obwieszczenie-regionalnego-dyrektora-ochrony-srodowiska-w-szczecinie-z-dnia-10102023-r-znak-wons-os420292020kk47-w-sprawie-przedsiewziecia-pn-budowa-terminala-kontenerowego-w-porcie-zewnetrznym-w-swinoujsciu