Kolejne duże opóźnienie na budowie metra M2. Mieszkańcy wściekli

Realizacja drugiej linii metra w Warszawie miała znacząco odmienić transport w mieście, zwłaszcza na Bemowie. Jednak, mimo pierwotnych obietnic zakończenia projektu w 2025 roku, mieszkańcy zachodnich rejonów stolicy będą musieli wykazać się cierpliwością.
- Opóźnienie budowy metra na Bemowie
- Przyczyny opóźnień budowy 2. linii metra
- Nowe stacje metra na Bemowie: Lazurowa, Chrzanów, Karolin
- Stacja techniczno-postojowa Karolin w Warszawie
- Koszty budowy metra znacznie wzrosły
- Opóźnienia w budowie metra na Bemowie
Opóźnienie budowy metra na Bemowie
Chociaż początkowo planowano zakończyć budowę stacji drugiej linii metra na Bemowie w 2025 roku, obecnie wiadomo, że z powodu zmian w harmonogramie, pasażerowie będą musieli poczekać do połowy 2026 roku, aby w pełni korzystać z nowych stacji.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Metro Warszawskie, zmiana terminu oddania stacji wiąże się z koniecznością zakończenia odbiorów i procedur technicznych. Pomimo tego, nowe stacje będą ważnym elementem transportowym na Bemowie, zapewniając mieszkańcom szybszy i wygodniejszy dostęp do centralnych części miasta.
Przyczyny opóźnień budowy 2. linii metra
Przestoje w realizacji 2. linii metra są głównie rezultatem długotrwałych procesów administracyjnych związanych z uzyskaniem zezwoleń. Dopiero pod koniec 2022 roku udało się zakończyć wszystkie formalności, co umożliwiło rozpoczęcie prac budowlanych na zachodnim odcinku trasy.
Dodatkowo zmieniające się warunki rynkowe, takie jak wzrost cen materiałów budowlanych, energii i pracy, wpłynęły na koszt całego przedsięwzięcia, zmuszając do renegocjacji umowy z wykonawcą. Wartość projektu wzrosła o około 300 milionów złotych, co również przyczyniło się do kolejnych opóźnień w budowie.

Nowe stacje metra na Bemowie: Lazurowa, Chrzanów, Karolin
W ramach realizacji zachodniego odcinka 2. linii metra przewidziano trzy główne stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Każda z nich ma istotne znaczenie dla mieszkańców Bemowa oraz sąsiednich dzielnic, zapewniając szybszy dostęp do pozostałych obszarów Warszawy.
Stacja Lazurowa zostanie zlokalizowana przy skrzyżowaniu ulic Lazurowej i Górczewskiej, tuż obok zajezdni autobusowej. Będzie to istotny węzeł przesiadkowy, który usprawni podróżnym szybkie połączenie z innymi środkami transportu publicznego. Z kolei stacja Chrzanów zintegruje północną część Bemowa z systemem metra, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną tego rejonu dzielnicy. Stacja Karolin ułatwi dotarcie do północno-zachodnich obszarów stolicy.
Stacja techniczno-postojowa Karolin w Warszawie
Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest stacja techniczno-postojowa Karolin. To tam będą realizowane prace związane z konserwacją i serwisem pociągów, takie jak mycie i naprawy. Będzie to druga tego rodzaju stacja w Warszawie, obok STP Kabaty, co stanowi istotne wsparcie dla rozbudowy sieci metra.
Mimo że pasażerowie będą mogli korzystać z nowych stacji metra w drugiej połowie 2026 roku, stacja techniczno-postojowa Karolin zostanie uruchomiona dopiero w 2027 roku. Wynika to z konieczności wykonania bardziej złożonych prac budowlanych oraz przeszkolenia personelu technicznego, który będzie obsługiwał ten zaawansowany obiekt.
Koszty budowy metra znacznie wzrosły
Wzrost wydatków na budowę metra jest głównie spowodowany zwiększającymi się cenami materiałów budowlanych oraz wydatkami na pracę, które znacznie przekroczyły początkowe założenia finansowe. Koszt całego fragmentu 2. linii metra zwiększył się o 300 milionów złotych, co wpłynęło na renegocjowanie umowy z wykonawcą.
Metro Warszawskie zdecydowało się na podpisanie aneksu do umowy, w którym zmieniono termin zakończenia budowy na listopad 2026 roku. W rezultacie wykonawca otrzymał więcej czasu na ukończenie wszystkich prac budowlanych, jednak oznacza to dalsze opóźnienia w oddaniu do użytku nowych stacji oraz stacji techniczno-postojowej.
Opóźnienia w budowie metra na Bemowie
Mimo że realizacja 2. linii metra to wielkie zadanie, które na pewno usprawni transport w Warszawie, mieszkańcy Bemowa i okolic będą musieli jeszcze poczekać na jej zakończenie. Opóźnienia wynikające z procedur biurokratycznych, wzrostu wydatków oraz potrzeby renegocjacji umowy spowodowały, że całkowite otwarcie nowych stacji i stacji techniczno-postojowej nastąpi dopiero w 2027 roku. Dla podróżnych oznacza to konieczność dalszego korzystania z innych środków transportu przez co najmniej kolejny rok.