Budowa II linii metra w Warszawie potężnie opóźniona. Poczekamy jeszcze długo na otwarcie

Budowa 2. linii metra w Warszawie miała zrewolucjonizować komunikację w stolicy, szczególnie na Bemowie. Jednak pomimo początkowych zapowiedzi o zakończeniu inwestycji w 2025 roku, mieszkańcy zachodnich dzielnic stolicy będą musieli uzbroić się w cierpliwość.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Kiedy stacje M2 na Bemowie zostaną otwarte?
- Co spowodowały te opóźnienia?
- Zachodnia część metra — co dalej z trzema nowymi stacjami?
- Stacja techniczno-postojowa Karolin — kiedy metro będzie miało pełne zaplecze?
- Wzrost kosztów budowy i renegocjacja umowy — jak to wpłynie na dalsze opóźnienia?
- Mieszkańcy Bemowa będą musieli poczekać dłużej
Kiedy stacje M2 na Bemowie zostaną otwarte?
Mimo że wcześniej planowano zakończenie budowy stacji 2. linii metra na Bemowie w 2025 roku, obecnie wiadomo, że z uwagi na zmiany w harmonogramie, pasażerowie będą musieli poczekać do połowy 2026 roku, by w pełni skorzystać z nowych stacji.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Metro Warszawskie, zmieniony termin oddania stacji związany jest z koniecznością zakończenia odbiorów i procedur technicznych. Mimo to, nowe stacje będą stanowiły ważny element transportowy na Bemowie, zapewniając mieszkańcom szybszy i bardziej komfortowy dostęp do centralnych części miasta.
Co spowodowały te opóźnienia?
Opóźnienia w budowie 2. linii metra wynikają przede wszystkim z długotrwałych procedur administracyjnych związanych z uzyskaniem pozwoleń. Dopiero pod koniec 2022 roku udało się przejść przez wszystkie formalności, co pozwoliło rozpocząć prace budowlane na zachodniej części trasy.
Dodatkowo zmieniające się warunki rynkowe, takie jak wzrost cen materiałów budowlanych, energii i robocizny, wpłynęły na koszt całej inwestycji, zmuszając do renegocjacji umowy z wykonawcą. Koszt projektu wzrósł o około 300 milionów złotych, co również przyczyniło się do dalszych opóźnień w budowie.

Zachodnia część metra — co dalej z trzema nowymi stacjami?
W ramach budowy zachodniej części 2. linii metra zaplanowano trzy kluczowe stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Każda z nich ma strategiczne znaczenie dla mieszkańców Bemowa i sąsiadujących dzielnic, umożliwiając szybszy dostęp do innych części Warszawy.
Stacja Lazurowa znajdzie się przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej, tuż obok pętli autobusowej. Ma to być ważny punkt przesiadkowy, który ułatwi pasażerom szybkie połączenie z innymi środkami transportu publicznego. Natomiast stacja Chrzanów połączy północną część Bemowa z metrem, co znacznie poprawi dostępność komunikacyjną tej części dzielnicy. Stacja Karolin umożliwi łatwiejszy dojazd do północno-zachodnich rejonów stolicy.
Stacja techniczno-postojowa Karolin — kiedy metro będzie miało pełne zaplecze?
Stacja techniczno-postojowa Karolin to jeden z kluczowych elementów całej inwestycji. Będzie to miejsce, w którym będą przeprowadzane prace konserwacyjne i serwisowe pociągów, w tym mycie i naprawy. Będzie to druga tego typu stacja w Warszawie, po stacji STP Kabaty, co stanowi duże wsparcie dla rozwoju sieci metra.
Choć pasażerowie będą mogli korzystać z nowych stacji metra w drugiej połowie 2026 roku, stacja techniczno-postojowa Karolin zostanie oddana do użytku dopiero w 2027 roku. Jest to związane z koniecznością zrealizowania bardziej skomplikowanych prac budowlanych oraz przeszkoleniem personelu technicznego do obsługi tak zaawansowanego obiektu.
Wzrost kosztów budowy i renegocjacja umowy — jak to wpłynie na dalsze opóźnienia?
Wzrost kosztów budowy metra wynika przede wszystkim z rosnących cen materiałów budowlanych oraz kosztów pracy, które znacznie przekroczyły pierwotne założenia budżetowe. Koszt całego odcinka 2. linii metra wzrósł o 300 milionów złotych, co miało wpływ na renegocjację umowy z wykonawcą.
Metro Warszawskie podjęło decyzję o podpisaniu aneksu do umowy, w którym zmieniono termin zakończenia budowy na listopad 2026 roku. Dzięki temu wykonawca zyskał więcej czasu na dokończenie wszystkich prac budowlanych, jednak oznacza to dalsze opóźnienia w oddaniu do użytku nowych stacji i stacji techniczno-postojowej.
Mieszkańcy Bemowa będą musieli poczekać dłużej
Choć budowa 2. linii metra jest ogromnym przedsięwzięciem, które z pewnością poprawi komunikację w Warszawie, mieszkańcy Bemowa i okolic będą musieli jeszcze poczekać na jej ukończenie. Opóźnienia związane z procedurami biurokratycznymi, wzrostem kosztów oraz koniecznością renegocjacji umowy sprawiły, że pełne oddanie nowych stacji oraz stacji techniczno-postojowej odbędzie się dopiero w 2027 roku. Dla pasażerów oznacza to konieczność dalszego korzystania z transportu alternatywnego przez co najmniej kolejny rok.