Najdłuższy tunel w Polsce biegnący pod Odrą - kiedy zostanie oddany do użytku?
Nieustannie trwają pracę nad budową drogi ekspresowej S6 łączącą ze sobą największe miasta na Pomorzu. To właśnie ten projekt obejmuje również budowę najdłuższego tunelu w Polsce, który ma przebiegać pod Odrą. W 2024 r. ma zostać złożony kluczowy wniosek do ZRID.
Z tego artykułu dowiesz się:
Budowa drogi ekspresowej S6
Budowa najdłuższej drogi ekspresowej przebiegająca przez niemalże całe Pomorze w ostatnich latach nabiera rozpędu. Historia projektu sięga 2007 r., kiedy to miał powstać odcinek drogi ekspresowej S6 łączący ze sobą Wicimice - Kołobrzeg - Koszalin. Decyzja o rozpoczęciu budowy pierwszego odcinka o długości 16,3 km została wydana rok później.
W kolejnych latach skupiono się m.in. na budowie obwodnicy Słupska oraz Trójmiasta. Natomiast w 2014 r. ruszyły kolejne przetargi na budowę odcinków łączących ze sobą, m.in. Goleniów z obwodnicą Nowogardu czy też Ustronie Morskie z obwodnicą Koszalina i Sianowa. Natomiast w 2015 r. pojawiło się nowe rozporządzenie o autostradach i drogach ekspresowych w Polsce, które mają przedłużyć drogę ekspresową S6 o zachodnią obwodnicę Szczecina. Zobacz, co zrobić jeśli planujesz budowę obok nowo powstającej drogi publicznej.
Droga ekspresowa S6 bardzo ważna dla polskiego Pomorza
Droga ekspresowa S6 ma docelowo łączyć ze sobą Szczecin z autostradą A1 w Rusocinie, osiągając tym samym prawie 400 km długości. Jednocześnie jest to projekt trasy łączącej ze sobą najważniejsze porty w Świnoujściu i Szczecinie z portami zlokalizowanymi w Trójmieście.
Obecnie w realizacji znajduje się ok. 125 km tej trasy, natomiast już na przestrzeni ostatnich lat oddano 220 km drogi ekspresowej S6 do użytku. Projekt budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina przewiduje długość 51 km nowej trasy. Przewidywania wskazują, iż już w 2026 roku zostanie oddana całkowita droga od Szczecina do Gdyni. W 2021 r. przyznano na same prace przygotowawcze tej inwestycji ok. 411,2 mln zł.
Budowa 17 tuneli w całej Polsce
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina wiąże się również z budową tunelu, który będzie poprowadzony pod Odrą. Taka przeprawa pod rzeką ma się rozciągać na 5 km długości. Tym samym, jest to jeden z 17 planowanych tuneli w Polsce.
Obecnie do użytku oddane są 4 tunele:
- Tunel w Lalikach - pierwszy w Polsce tunel, który został oddany do użytku w 2010 r. Znajduje się on w ciągu drogi ekspresowej S1 na Śląsku i osiąga on 678 m długości.
- Tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - wybudowany w 2021 r. na S2 jest do tej pory najdłuższym tunelem, ponieważ osiąga on 2335 m długości.
- Tunel pod górą Luboń Mały - tunel o długości 2085 m został wybudowany w 2022 r. na Zakopiance.
- Tunel pod Świną w Świnoujściu - tunel jest oddany do użytku od 2023 r. Natomiast rozciąga się na 1480 m długości.
Po zakończeniu wszystkich 17 inwestycji całkowita trasa przebiegająca przez tunele osiągnie długość 25 km. Oprócz budowy tunelu przebiegającego przez Zachodnią Obwodnicę Szczecina trwają inwestycje związane z budową tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra, czy też z tunelem omijającym Węgierską Górkę w ciągu drogi ekspresowej S1. W Szwajcarii również rusza projekt budowy tunelu prowadzącego przez Alpy.
Najdłuższy tunel w Polsce przebiegający pod Odrą
Tunel o długości 5 km będzie częścią odcinka drogi ekspresowej S6 Police - Goleniów. W nadchodzącym roku planowane jest złożenie wniosku do ZRID. Gdy tylko zostanie wydana decyzja, inwestycja będzie mogła ruszyć. Budowa całej obwodnicy ma pochłonąć kilka miliardów złotych. Natomiast przewidywany termin oddania obwodnicy przypada na 2030 r.
Dokładny przebieg tunelu planowany od przecięcia ulicy Kuźnickiej z ulicą Piotra i Pawła. Natomiast zakończenie podziemnej trasy ma przypaść na miejscowość Święta. Tunel ma znajdować się na głębokości do 10 metrów pod Odrą. Na pewno nie będzie to łatwa inwestycja, jednak nie jest ona pierwszą tego typu, z jaką musi się zmierzyć Program Budowy Dróg Krajowych.
Przy budowie podziemnej trasy ma być wykorzystana maszyna TBM. Urządzenie służy do przekopywania tunelu, ale także maszyna jest odpowiedzialna za układanie betonowych pierścieni. Tego typu maszyny były już wykorzystywane przy budowie Tuneli pod Martwą Wisłą w Gdańsku, a także pod Świną w Świnoujściu. W przypadku pierwszego tunelu maszyna TBM Damroka wyróżniała się tarczą o średnicy 12,6 m, natomiast w Świnoujściu pracowała TBM Wyspiarka z tarczą o średnicy 13,4 m.
Szczecin połączony nie tylko z Trójmiastem
Droga ekspresowa S6 łącząca Szczecin z Trójmiastem nie jest jedyną inwestycją, która otworzy okno na świat regionowi zachodniopomorskiemu. W tym samym czasie przeprowadzana zostaje inwestycja drogi ekspresowej S3, która ma na celu połączenie Świnoujścia z Lubawką u podnóża Sudetów.
Trasa przebiega przez główne miasta w województwie zachodniopomorskim, lubuskim oraz dolnośląskim. Droga ekspresowa S6 ma znaczenie nie tylko dla Polski, ale również na skalę Europejską. Ponieważ będzie stanowić ona jeden z odcinków, która pozwoli, na najszybsze przedostanie się ze Szwecji, aż do basenu Morza Śródziemnego. Przewiduje się, że dzięki tej trasie o łącznej długości 470 km będziemy mogli dotrzeć ze Świnoujścia do podnóża Sudetów w niewiele ponad 4 godziny. Natomiast po połączeniu S3 z odcinkiem D11 na terenie Czech, region zachodniopomorski zyska komunikację do Pragi.
Źródła:
- https://inzynieria.com/tunele/wiadomosci/67777,najdluzszy-tunel-w-polsce-w-tym-roku-kluczowy-wniosek
- https://www.gov.pl/web/gddkia/drogi-ekspresowe-s3-i-s6--stan-realizacji
- https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/na-drogach-krajowych-w-polsce-bedzie-17-tuneli---86925.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S6_(Polska)
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Obwodnica_zachodnia_Szczecina
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_ekspresowa_S3_(Polska)