Nowe ważne informacje w sprawie budowy CPK. Wchodzimy w kluczowy etap

Zapowiadana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma wreszcie ruszyć pełną parą. Projekt terminala jest gotowy i będą ogłaszane kolejne przetargi dla wykonawców. Spółka CPK chce faworyzować polskie firmy, dzięki czemu jak największa część zysków z projektu pozostanie w kraju. Kiedy możemy się spodziewać początku budowy? Kiedy ruszą pierwsze loty?
- Budowa CPK coraz bliżej - ogłoszono największy przetarg
- Polskie firmy mile widziane
- CPK – nowoczesny węzeł komunikacyjny w sercu Europy
- Terminal trzy razy większy niż lotnisko Chopina
Budowa CPK coraz bliżej - ogłoszono największy przetarg
W środę 28 maja został ogłoszony przetarg na budowę terminala Lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jego wartość wynosi ponad 5 mld zł. Według pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska jest to największy z tegorocznych przetargów w projekcie. Ich łączna wartość w 2025 roku będzie wynosiła 30 mld zł.
Do wyłonienia wykonawców jest jednak daleka droga. Firmy chcące budować terminal CPK mogą się zgłaszać do 29 sierpnia 2025 r. W listopadzie tego roku będzie sporządzona tzw. krótka lista wykonawców, zawężona 3 do 5 firm lub konsorcjów. Następnie do połowy 2026 roku jest planowany dialog z firmami, który zakończy się zaproszeniem do składania ofert z ceną. Ostatecznie wykonawcę poznamy najpóźniej jesienią 2026.
Polskie firmy mile widziane
Przetarg odbywa się na zasadzie dialogu konkurencyjnego, w którym zamawiający musi stosować kryteria jakościowe. Dzięki temu Spółka CPK ma większą kontrolę nad tym kto przystąpi do wykonania lotniska i sieci komunikacyjnej.
Jednym z założeń jest ograniczenie listy firm, do podmiotów mających odpowiednie umowy z UE. Przede wszystkim będą brani pod uwagę polscy wykonawcy, dzięki czemu większość pieniędzy przeznaczonych na inwestycję zostanie w kraju.
Projekt na niespotykaną w Europie skalę wymaga zachowania bardzo wysokich wymagań wobec wykonawców. Zleceniodawca będzie premiował podmioty z doświadczeniem profesjonalnym obrotami nie mniejszymi niż 4 mld w ciągu ostatnich czterech lat. Firmy powinny mieć też na koncie co najmniej dwie podobne inwestycje budowlane o wartości nie mniejszej niż 300 mln zł netto.
CPK – nowoczesny węzeł komunikacyjny w sercu Europy
Centralny Port Komunikacyjny ma być najbardziej nowoczesnym obiektem tego typu w Europie. Projekt obejmuje nie tylko centralne lotnisko, położone między Łodzią i Warszawą. Rusza również budowa sieci kolei dużych prędkości (KDP) i rozwój infrastruktury drogowej.
Według najnowszych ustaleń lotnisko będzie otwarte dla ruchu pasażerskiego do końca 2032 roku. Chociaż ogłoszenie przetargu na budowę terminala to – jak zauważył Maciej Lasek - „kamień milowy na drodze do budowy Lotniska”, będzie się ona odbywać etapami zgodnie z Programem Wieloletnim CPK, przyjętym prze Radę Ministrów pod koniec 2024 roku. Kolejno mają być realizowane:
Ukończenie prac naziemnych terminala do połowy 2027 r.
Gotowa naziemna stacja kolejowa i tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi do 2029 roku.
Zakończenie prac przy budowie terminala do 3 grudnia 2031.
Do 2032 roku sieć kolejowa połączy Warszawę i lotnisko z Łodzią. W 2035 roku jest przewidywane uruchomienie kolejnych połączeń z Wrocławiem i Poznaniem.
Czas między ukończeniem prac budowlanych i otwarciem lotniska dla pasażerów jest konieczny do przeprowadzenia procedur certyfikacyjnych i przygotowanie infrastruktury do obsługi pasażerów.
Terminal trzy razy większy niż lotnisko Chopina
Centralną częścią projektu jest terminal o powierzchni mniej więcej trzy razy większej niż podobna struktura lotniska im. Chopina. Ma ona wynieść ok. 450 tys. m2. Obsługa podróżnych będzie się odbywała na trzech poziomach. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na tego typu przestrzeń. Rozbudowa lotniska w środku Warszawy jest prawie niemożliwa.
W zależności od zmieniających się potrzeb projekt przewiduje elastyczne przystosowanie do przewidywanego zwiększenia ruchu wraz z rozwojem całej infrastruktury. Po otwarciu terminal ma zapewniać obsługę 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 38 mln rocznie. W wersji maksymalnej terminal będzie obsługiwał nawet do 44 mln podróżnych w ciągu roku.
To nie tylko lotnisko, ale hub transportowy, zapewniający szybką łączność między Warszawą i Łodzią. W dalszych planach są też połączenia Kolejami Dużych Prędkości z Poznaniem i Wrocławiem. Początek tunelu pod sieć KDP powstaje już na terenie Łodzi.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem Polska będzie miała największe takie lotnisko w Europie Środkowej i jedno z największych na świecie. Budzi to różne reakcje u naszych sąsiadów. Niemcy obawiają się nawet, że największe lotnisko w Europie Środkowej może stanowić zagrożenie dla ich przemysłu lotniczego. Projekt na pewno jest konkurencyjny, ale też potrzebny w tej części kontynentu.
