Autobusy i pociągi wracają do małych miast dzięki dofinansowaniom. Sprawdź, czy Twoja miejscowość jest na liście

Druga połowa 2025 roku przyniosła nadzieje na przywrócenie połączeń komunikacyjnych, które ułatwiają dostęp do małych miast i wsi. Od odtwarzanych tras kolejowych PKP Intercity, aż po wsparcie połączeń autobusowych oraz węzłów komunikacyjnych. Niektóre z tych rozwiązań mogą znacząco poprawić możliwości transportu publicznego i przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu w małych miejscowościach.
- PKP Intercity – przywrócenie tras do małych miejscowości
- Komunikacja autobusowa – postępująca odbudowa lokalnych połączeń
- Stare i nowe wyzwania dla komunikacji publicznej
PKP Intercity – przywrócenie tras do małych miejscowości
We wrześniu 2025 roku PKP Intercity ogłosiło ważny plan uruchomienia nowych tras dalekobieżnych. Trasy te będą przebiegać przez czternaście miejscowości, do których nie było dostępu kolejowego od dziesięcioleci. To ważny krok, który może przynieść duże korzyści dla lokalnych społeczności.
Nowe trasy mają być uruchomione już w grudniu 2025. PKP Intercity wykorzysta nowy tabor z hybrydowymi zespołami trakcyjnymi, lokomotywami hybrydowymi oraz składami spalinowymi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie niektórych tras niezelektryzowanych.
Ambitny plan PKP Intercity pozwoli na zwiększenie dostępności do pociągów dalekobieżnych dla około 3,5 miliona mieszkańców z różnych części kraju. Co więcej, około 0,5 miliona Polaków zyska dostęp do komunikacji kolejowej w swojej miejscowości. Jest to bardzo ważna zmiana, która przywraca sensowne połączenia małych miejscowości ze światem.
Co ciekawe, przywrócenie dawnych połączeń komunikacyjnych to nie jedyne zmiany, które wprowadza PKP Intercity. Dużym zainteresowaniem cieszy się też największy projekt przewoźnika. Tutaj znajdziesz więcej informacji o największej inwestycji PKP Intercity, która modernizuje tabor i otwiera się na połączenia zagraniczne.
Komunikacja autobusowa – postępująca odbudowa lokalnych połączeń
Kolejną nadzieję dają samorządy, które aktywnie pracują nad odbudową dawnych sieci komunikacji autobusowych. Efekty tych działań widać na przykładzie niektórych województw. Dla przykładu, w województwie zachodniopomorskim samorządy otrzymały ponad 32 miliony złotych dofinansowania z Funduszu Autobusowego. Tak duża kwota wsparcia pozwoliła na odtworzenie oraz utrzymanie 343 linii autobusowych. Środki są aktywnie wykorzystywane zarówno przez duże, jak i mniejsze gminy (na przykład gmina Kobylanka uzyskała dofinansowanie 2 mln złotych na 11 linii komunikacyjnych, a powiat drawski 2,2 miliony złotych na 15 linii).
Pozytywne sygnały płyną także z województwa podlaskiego, w którym przeznaczono 45,3 miliona złotych na przewozy autobusowe. Pozyskane środki mają być wykorzystane na umowy wieloletnie, dzięki czemu jest duża szansa na utrzymanie wielu połączeń autobusowych do mniejszych miejscowości.
Zmianę podejścia do zapomnianych sieci komunikacji autobusowej widać też w wielu innych województwach. Dla przykładu, na Dolnym Śląsku uruchomiono projekt Kolei Dolnośląskich z nowymi trasami autobusowymi. Takie działania sprawiają, że małe gminy oraz mniejsze miejscowości zyskują lesze połączenia z większymi miastami oraz z sąsiednimi miejscowościami. Komunikacja publiczna może ponownie stać się alternatywą dla transportu prywatnego. Tutaj znajdziesz informacje o cenach wynajmu autokarów.

Stare i nowe wyzwania dla komunikacji publicznej
Choć rok 2025 przyniósł nadzieję na przywrócenie wielu zapomnianych przez laty połączeń komunikacyjnych, nadal istnieje wiele wyzwań dla transportu publicznego. Największym wyzwaniem jest utrzymanie tras przez dłuższy czas. Dofinansowane połączenia komunikacyjne muszą być stabilne, a nie jedynie sezonowe. Pozwolą na to wieloletnie umowy.
Dużym wyzwaniem jest też zwiększenie elastyczności. Dotyczy to zarówno rozkładów, jak i dostosowania komunikacji do potrzeb lokalnych społeczności. Dzięki temu można optymalnie wykorzystać połączenia komunikacyjne, zwiększając ich rentowność.
Na poprawę sytuacji komunikacji publicznej w kraju może też wpłynąć integracja różnych środków transportu. Połączenia autobusowe, transport lokalny i kolej powinny współgrać. Dzięki temu łatwiej byłoby zwiększyć dostępność do małych miejscowości, które doświadczają największych trudności w korzystaniu z komunikacji publicznej.