Bardzo ważne wydarzenie na budowie linii metra M2. Otwarcie coraz bliżej

Zakończono drążenie ostatniego odcinka tunelu linii M2 warszawskiego metra, który połączy stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin na Bemowie. Mieszkańcy Warszawy z niecierpliwością wyczekują momentu, gdy w końcu będą mogli skorzystać z nowych stacji, zwłaszcza że te mają znacząco poprawić komunikację w tej części stolicy. Kiedy pierwsi pasażerowie pojadą nowym odcinkiem?
- Drążenie tuneli — kamień milowy w budowie warszawskiego M2
- Początek kolejnej fazy budowy
- Kiedy nowym tunelem pojadą pierwsi pasażerowie?
- Co nowego przyniesie odcinek metra na Bemowie?
Drążenie tuneli — kamień milowy w budowie warszawskiego M2
W środę 21 maja 2025 roku zakończono prace związane z drążeniem tuneli metra na odcinku bemowskim, który obejmie stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Jak podały władze miasta Warszawa, prace nad tą linią metra — realizowane przez firmy Gülermak i Astaldi — postępują zgodnie z uaktualnionym harmonogramem.
Drążenie tuneli to jeden z najbardziej skomplikowanych i czasochłonnych etapów budowy metra. W ciągu dziewięciu miesięcy maszyny przebyły trasę od stacji Karolin do Bemowa, tym samym tworząc nowe tunele. Na tym odcinku wykorzystano dwie nowoczesne tarcze TBM (Tunnel Boring Machine), które umożliwiły precyzyjne i bezpieczne prace budowlane pod ziemią. Obu gigantycznym tarczom zostały nadane imiona — Anna oraz Krystyna. Anna rozpoczęła drążenie swojej trasy w sierpniu 2024 roku i zakończyła w kwietniu 2025, natomiast rozruch Krystyny miał miejsce w październiku 2024, a jej praca dobiegła końca właśnie 21 maja 2025 roku.

Początek kolejnej fazy budowy
Zakończenie prac gigantycznych tarcz TBM oznacza początek kolejnego etapu budowy. Rozpocznie się wyposażanie stacji w infrastrukturę i elementy systemowe, takie jak łączniki ewakuacyjne, klatki schodowe oraz najniższe poziomy wentylatorni.
W wydrążonych tunelach również ruszą prace. Zaraz po zakończeniu drążenia mają one idealnie okrągły przekrój, są w pełni puste i gotowe do montażu torowiska i potrzebnej infrastruktury. W pierwszej kolejności wykonana zostanie podbudowa torowiska, czyli bankiety dolne oraz boczne. Na nich zostaną osadzone kolejne elementy, aż w końcu same tory.

Kiedy nowym tunelem pojadą pierwsi pasażerowie?
Według oficjalnych zapowiedzi, otwarcie odcinka M2 na warszawskim Bemowie jest planowane na 2026 rok. W tym samym roku zostanie również uruchomiona pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy.
Dokładna data nie została jeszcze potwierdzona, ale przypuszczenia wskazują, że może to być połowa roku lub nawet ostatnie miesiące 2026 roku — wszystko zależy od postępu prac oraz odbiorów technicznych.

Co nowego przyniesie odcinek metra na Bemowie?
Nowy odcinek linii M2 będzie obejmował trzy stacje:
- C3 Lazurowa — zlokalizowana przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, zapewni łatwy dostęp do metra dla mieszkańców osiedli Bemowo Lotnisko;
- C2 Chrzanów — przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej, będzie obsługiwać rozwijające się osiedla mieszkaniowe w tym rejonie;
- C1 Karolin — stacja końcowa zlokalizowana w pobliżu pętli autobusowej, która wraz z planowanym parkingiem P&R ułatwi mieszkańcom podwarszawskich miejscowości korzystanie z metra. Dodatkowo za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej stacji techniczno-postojowej. Stacja C1 Karolin wzbudza wyjątkowe zainteresowanie i emocje ze względu na lokalizację tuż obok granicy ze wsią Mory, w której mieszka jedynie 131 osób.
Powstający odcinek wydłuży dotychczasową linię M2 o około 4 kilometry. Ma znacząco poprawić skomunikowanie zachodnich dzielnic Warszawy z centrum stolicy. Nowe stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w windy, schody ruchome oraz inne udogodnienia.
Źródła
- https://metro.waw.pl/
- https://um.warszawa.pl/