Rewolucja w warszawskiej komunikacji miejskiej. Takiej linii tramwajowej jeszcze nie było!

Warszawa nieustannie się zmienia — powstają nowe wieżowce, kolejne linie metra i coraz więcej przystanków. Jednak o tym jednym projekcie, który ma szansę zmienić komunikację w stolicy i wynieść ją na wyższy poziom, mówi się niewiele. Na warszawskiej Ochocie trwają prace nad pierwszą podziemną trasą i pierwszym podziemnym przystankiem tramwajowym w historii stolicy! Dlaczego jest o tym tak cicho?
- Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie
- Jak metro, ale dla tramwajów
- Cicha rewolucja na warszawskiej Ochocie
- Cichy projekt, wielkie utrudnienia
- Zielone tory i wielka wizja, o której się nie mówi
Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w Warszawie
W połowie 2026 roku ma być gotowa pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę do Dworca Wschodniego. Jak wynika z szacunków, z trasy będzie korzystać ponad 1 200 000 pasażerów rocznie! To ogromna zmiana, która ma szansę usprawnić przemieszczanie się po Warszawie.
Nowa trasa tramwajowa będzie miała swój początek na dworcu Warszawa Zachodnia. Pierwszy w historii stolicy podziemny przystanek tramwajowy zaprojektowano obok wejścia na dworzec i będzie połączony z przejściem podziemnym. Stamtąd podziemny tunel zostanie poprowadzony na długości 500 metrów pod terenem parku Pięciu Sióstr, aż do ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie znajdzie się wyjazd na powierzchnię. Następnie połączy się z ulicą Grójecką, na której powstanie węzeł rozjazdowy, umożliwiający skręt w kierunku Centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Jak metro, ale dla tramwajów
Podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim ma działać trochę jak mała stacja metra. Zlokalizowany jest na poziomie -2, zaraz obok peronów kolejki WKD. Ma zostać integralną częścią przebudowy dworca kolejowego.
Podziemny przystanek będzie wyposażony w ruchome schody i windy. Zostanie połączony przejściem podziemnym, prowadzącym bezpośrednio na perony kolejowe i do dworca autobusowego — co umożliwi płynne przesiadki pomiędzy tramwajami, pociągami i autobusami. Warto podkreślić, że aby się przesiąść, nie trzeba będzie wychodzić na powierzchnię.
Po 2026 roku ma powstać drugi przystanek podziemny — zlokalizowany bliżej peronu 9 — który ma poprawić dostępność dla pasażerów korzystających z dalszych peronów.

Cicha rewolucja na warszawskiej Ochocie
Czas przejazdu, dzięki nowej podziemnej linii tramwajowej, będzie zaskakująco krótki. Przejazd z Grójeckiej na Dworzec Zachodni ma zająć 4 minuty, a z Politechniki niecałe 15 minut. To ambitny i rewolucyjny projekt, o którym mówi się mało.
O budowie nowej linii metra M3 w Warszawie wciąż jest głośno. Tymczasem tramwajowy tunel, który ma szansę sprawić, że Dworzec Zachodni stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w mieście, cały czas pozostaje w cieniu. A może ma to związek z utrudnieniami, na które narażeni będą — a nawet już są — mieszkańcy i pasażerowie?

Cichy projekt, wielkie utrudnienia
Utrudnienia w komunikacji, związane z budową linii tramwajowej i nowego węzła, są niemałe. Na Ochocie rozpoczęły się poważne zmiany w organizacji ruchu. Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie częściowo zamknięta — na około 300-metrowym odcinku między Białobrzeską a Grójecką. Zamknięty odcinek kierowcy będą mogli objechać równoległymi ulicami — Dickensa lub Kopińską. Wielokrotnie ma ulec zmianie organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha.
Od 2 czerwca 2026 roku tramwaje przestaną dojeżdżać do pętli P+R Aleja Krakowska i taki stan ma się utrzymać przez 4,5 miesiąca. Zawieszone zostaną tramwaje linii 15 i 25, a skrócone trasy 1 i 9. W ramach usprawnienia komunikacji uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza w formie linii tramwajowej 75 oraz dwóch linii autobusowych — Z9 i Z14. Może pojawić się również korekta tras takich linii autobusowych jak 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43. Na Grójeckiej i alei Krakowskiej zostaną wytyczone tymczasowe buspasy.
Pełna lista utrudnień i zmian w ruchu drogowym dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miasta Warszawa.
Zielone tory i wielka wizja, o której się nie mówi
Ten projekt to nie tylko pierwsza podziemna linia i przystanek tramwajowy w historii stolicy. Prawie kilometr torów zostanie pokryty rozchodnikiem — roślinnością, która pomaga w walce z problemem, jakim jest miejska wyspa ciepła.
Trasa na Dworzec Zachodni to początek wielkiej inwestycji. Docelowo ma być częścią sieci tramwajowej, która połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tym dziwniejszy wydaje się fakt, że o tym projekcie tak niewiele się mówi. Może odmienić sposób, w jaki warszawiacy poruszają się po stolicy.
Źródła
- um.warszawa.pl
- https://www.tw.waw.pl