Dino wycofuje ze sprzedaży... jajka. I wbrew pozorom to bardzo pozytywna informacja!

W Dino nadchodzi rewolucja. Okazuje się, że popularna sieć sklepów w Polsce wycofuje ze sprzedaży jajka. Nie kupisz już w nim tego konkretnego rodzaju. Poznaj oświadczenie sieci sklepu Dino i dowiedz się, jakie jajka już nie będą dostępne w sprzedaży. Z artykułu dowiesz się co jest przyczyną takiej decyzji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Ile jest sklepów Dino w Polsce?
Sieć supermarketów Dino Polska to jedna z najszybciej rozwijających się firm handlowych w Polsce, koncentrująca się głównie na mniejszych miejscowościach i terenach wiejskich. Na koniec marca 2025 roku sieć Dino liczyła 2 746 sklepów, co oznacza wzrost o 308 placówek w porównaniu do marca 2024 roku, kiedy to działało 2 438 sklepów. W pierwszym kwartale 2025 roku otwarto 58 nowych sklepów, co przekłada się na średnio niemal 20 nowych placówek miesięcznie.
Dino Polska skupia się na organicznym wzroście poprzez otwieranie nowych sklepów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. W 2025 roku planuje zwiększyć liczbę otwarć nowych sklepów o kilkanaście procent w porównaniu do 2024 roku. Firma inwestuje również w rozwój infrastruktury logistycznej, przeznaczając na ten cel niemal 2 miliardy złotych. Założycielem i głównym akcjonariuszem Dino Polska jest Tomasz Biernacki, który w 1999 roku otworzył pierwszy sklep pod tą marką. Obecnie posiada 51,16% akcji spółki i pełni funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej. Jego majątek szacowany jest na około 20 miliardów złotych, co czyni go jednym z najbogatszych Polaków.
Jaki komunikat wydało Dino?
Jak można przeczytać na oficjalnej stronie sieci sklepów Dino, komunikat brzmi następująco:
"Sieć Dino kontynuuje proces wycofywania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego
Dino Polska kontynuuje proces wycofywania ze sprzedaży jaj pochodzących od kur z chowu klatkowego. Coraz większą część oferty każdego sklepu Dino stanowią jaja z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu.
Uwzględniając oczekiwania konsumentów oraz możliwości producentów w zakresie dostarczania jaj innych niż klatkowe, Spółka będzie kontynuować wycofywanie jaj klatkowych w 2025 roku, z zamiarem całkowitego zakończenia ich sprzedaży do końca tego roku.
Oferta sklepów Dino opiera się głównie na produktach sprzedawanych pod markami producentów. W przypadku produktów marki własnej, które generują niewielką część obrotów, Dino Polska zobowiązała się do całkowitego wyeliminowania jaj z chowu klatkowego z procesów produkcyjnych nie później niż do końca 2027 roku."

Co oznacza wycofanie ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego
Sieć sklepów Dino Polska podejmuje konsekwentne działania na rzecz poprawy dobrostanu zwierząt, czego wyrazem jest kontynuacja procesu wycofywania ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. Firma odpowiada w ten sposób na rosnące oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej poszukują produktów przyjaznych środowisku i etycznych pod względem pochodzenia.
W 2025 roku Dino kontynuuje zastępowanie jaj klatkowych alternatywami, takimi jak jaja z chowu ściółkowego, ekologicznego oraz z wolnego wybiegu. Celem sieci jest całkowite wyeliminowanie jaj klatkowych do końca 2025 roku w przypadku oferty sklepowej. Warto zauważyć, że asortyment Dino w dużej mierze opiera się na produktach sprzedawanych pod markami zewnętrznych producentów, co oznacza, że zmiany muszą być uzgadniane i wdrażane we współpracy z dostawcami.
Mimo to spółka podkreśla również swoje zobowiązania dotyczące produktów marki własnej – w ich przypadku całkowite wycofanie jaj z chowu klatkowego planowane jest najpóźniej do końca 2027 roku. Taka deklaracja świadczy o długofalowym podejściu do zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Dino, jako jedna z wiodących sieci detalicznych w Polsce, podejmuje tym samym istotny krok w stronę bardziej humanitarnego i zrównoważonego modelu handlu spożywczego, jednocześnie wpisując się w europejskie trendy związane z poprawą standardów hodowlanych.
Czy to ma sens?
Jaja z chowu klatkowego uważane są za mniej etyczne i mniej korzystne zarówno dla dobrostanu zwierząt, jak i jakości produktu, w porównaniu do jaj z chowu ściółkowego, ekologicznego czy z wolnego wybiegu. W systemie klatkowym kury są trzymane w ciasnych, metalowych klatkach, które często ograniczają ich ruch do minimum – nie mają możliwości swobodnego poruszania się, grzebania w ściółce, czy rozprostowania skrzydeł.
Brak dostępu do naturalnych zachowań powoduje u ptaków chroniczny stres i osłabienie kondycji fizycznej. W chowie ściółkowym kury mają już większą swobodę poruszania się po hali z dostępem do ściółki, a w systemie wolnowybiegowym lub ekologicznym – także do otwartej przestrzeni na zewnątrz. Warunki te znacznie poprawiają komfort życia zwierząt i minimalizują ich cierpienie. Co więcej, wiele badań wskazuje, że jaja z bardziej humanitarnych hodowli często mają lepszą jakość – zawierają więcej korzystnych kwasów tłuszczowych i mikroelementów.
Wybierając takie jaja, konsumenci mają realny wpływ na poprawę warunków hodowli – zwiększone zapotrzebowanie na alternatywy wobec chowu klatkowego motywuje producentów do zmiany praktyk. To wyraz odpowiedzialności i świadomości, który przekłada się nie tylko na dobro zwierząt, ale także na jakość jedzenia trafiającego na nasze stoły.
Źródła:
- Effects of rearing systems on performance, egg characteristics and immune response in two layer hen genotype, Küçükyılmaz K., Bozkurt M., Herken E.N., Çınar M., Çatlı A.U., Bintaş E., Çöven F. 2012, Asian-Australasian Journal of Animal Science