Ta inwestycja kompletnie odmieni tę część Wrocławia

Dobre wieści dla mieszkańców wschodnich dzielnic Wrocławia – będą mogli dojechać do centrum tramwajem. Firma Pro-Tra Building podejmie się wybudowania trasy tramwajowej od pętli na Sępolnie do nowej przy Chałupniczej. Firma będzie mieć na wykonanie tego zadania dwa lata. To jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat w stolicy Dolnego Śląska.
Nowa jakość transportu
Nowa linia tramwajowa wydłuży zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która powstanie na Swojczycach we Wrocławiu. To nie będzie jednak zwykła trasa tramwajowa, ale nowoczesna TAT – Trasa Autobusowo-Tramwajowa. Wydzielonym korytarzem, bez stania w korkach, będą bowiem kursować wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej.
Nowe dwutorowe torowisko będzie miało około 2 kilometrów długości (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce) i będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem). Przebieg planowany jest strategicznie – z ulicy Mickiewicza przez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem, przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką.
Ten tramwaj zadziwia świat. Przeczytaj!
Od ogółu do szczegółu
Powstanie 14 przystanków, w tym: 8 tramwajowo-autobusowych, 1 dwustronny, 2 tramwajowe i 3 autobusowe. Będą posiadać „zielone dachy”, co jest pierwszą tego typu inicjatywą przy tak dużej inwestycji we Wrocławiu. To nowatorskie rozwiązanie ekologiczne, które wpisuje się w trendy zrównoważonego rozwoju. O zieleni więcej za moment.
W planach uwzględniono budowę nowego parkingu Park&Ride obok nowej pętli na Swojczycach. Parking pomieści 166 aut – przewidziano też miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. Park&Ride ma szczególne znaczenie dla tych mieszkańców Wrocławia (i okolic), którzy chcieliby zostawić samochód i przesiąść się na komunikację publiczną.
W ramach inwestycji zostanie posadzonych wiele roślin – jak już wiemy, nawet dachy wiat przystankowych mają być zielone. Przybędzie aż 380 drzew, w tym między innymi klonów i sosen, oraz dziesiątki tysięcy krzewów.

Korzyści dla mieszkańców
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i postępowanie przetargowe nie przedłuży się, tramwajem na Swojczyce pojedziemy w 2027 roku.
Na czas budowy na pewno zamknięty będzie fragment przebudowywanej ulicy Mickiewicza oraz Swojczyckiej. Kierowcy zostaną skierowani na objazdy.
Gdy już zakończy się cały chaos związany z realizacją inwestycji, mieszkańcy z pewnością dostrzegą szereg korzyści. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ulicy Magellana niespełna 300 metrów. To doskonała integracja różnych środków transportu – kolei, tramwaju i autobusu.
Zniknie znaczna część problemów komunikacyjnych. Teraz jest w zasadzie tylko jedna droga dojazdową – Swojczycką. Nie wszyscy chcą z niej korzystać, jeżdżąc autem.
Inwestycja wpłynie – i to znacząco – na rozwój wschodnich dzielnic. Ta część Wrocławia rozbudowuje się szybko, a mimo to od lat boryka się z problemem korków. Między innymi dlatego mieszkańcy tak wyczekiwali początku przebudowy i z niecierpliwością czekają na efekt końcowy – choć oczywiście są świadomi ograniczeń i utrudnień, jakie czekają ich przez parę najbliższych lat.
W ramach przedsięwzięcia przebudowane zostaną jezdnie ulic Mickiewicza i Swojczyckiej, wloty ulic: Mydlanej, Kolumba i Magellana. Wybudowana zostanie także droga łącząca ulice Marca Polo ze Swojczycką. To kompleksowa modernizacja całego obszaru. Będzie bardziej nowocześnie, estetycznie i przede wszystkim funkcjonalnie.
Trasa tramwajowa na Swojczyce to więcej niż zwykła inwestycja komunikacyjna. To projekt, który zmieni oblicze wschodnich dzielnic Wrocławia, oferując mieszkańcom szybkie, ekologiczne i komfortowe połączenie z centrum miasta. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym i dbałości o środowisko, nowa linia stanie się wzorem dla kolejnych inwestycji tramwajowych w Polsce.
A czy, pod względem komunikacyjnym, Kraków dogoni stolicę?