Uważaj na czarny lód! Niebezpieczne zjawisko wróciło do Polski
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał alerty pierwszego stopnia dla prawie wszystkich województw. Synoptycy ostrzegają przed oblodzeniem i gołoledzią. Sytuacja spowodowana jest arktyczną masą powietrza, która przechodzi przez nasz kraj. W najbliższych dniach będzie ślisko.
Z tego artykułu dowiesz się:
Drogi pokryte czarnym lodem – zagrożenie życia
IMGW wydał ostrzeżenia przed gołoledzią i oblodzeniem dla prawie wszystkich województw. Arktyczna masa powietrza nad Polską nie sprzyja pogodzie. Na chodnikach i drogach jest ślisko. Anomalie pogodowe w naszym kraju prowadzą do gołoledzi. Zjawisko powstaje w momencie, gdy mgła lub deszcz opadają na podłoże o temperaturze niższej niż 0 st. C. Wyjątkowo groźne zjawisko, jakim jest gołoledź, doprowadzić może do poważnych sytuacji na drodze. Opadająca woda idealnie przylega do powierzchni i tworzy niewidzialną, cienką warstwę lodu. Na czarnej nawierzchni dróg jest niewidoczna – dlatego określa się ją czarnym lodem.
Gołoledź to problem zarówno dla kierowców>, jak i pieszych – warstwa niewidocznego lodu często pojawia się też na chodnikach. Do powstania gołoledzi nie trzeba wiele. Wystarczy delikatny przymrozek, aby podłoże pokryło się cienką warstwą lodu. Dostrzeżenie czarnego lodu jest trudne, więc trzeba uważnie obserwować nawierzchnię. Jak rozpoznać niebezpieczeństwo?
- Oblodzenie może być widoczne w postaci powierzchni, która odbija światło – zarówno sztuczne, jak i naturalne.
- Lód można dostrzec na drzewach, znakach drogowych i innych elementach otoczenia. Warto wnikliwie obserwować.
- Kierowcy mogą co jakiś czas bardzo delikatnie hamować, jeśli czują się niepewnie na śliskiej drodze. Pozwala to kontrolować pojazd i sprawdzać jego reakcję. Zjawisku oblodzenia towarzyszy między innymi tzw. luz w układzie kierowniczym.
Ostrzeżenie pierwszego stopnia – alerty IMGW
Ostrzeżenie pierwszego stopnia przewiduje niebezpieczne zjawiska meteorologiczne. Mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia, a także powodować straty materialne. Utrudnione może być prowadzenie działalności w miejscach narażonych na groźne warunki atmosferyczne. Należy spodziewać się wówczas na m.in. utrudnień w ruchu drogowym i zakłóceń (lub całkowitego odwołania) wydarzeń plenerowych. W tym miejscu przeczytasz, kto ponosi konsekwencje wypadków spowodowanych brakiem odśnieżenia drogi.
Wykonując różne czynności w niesprzyjających warunkach, można narazić się na poważne niebezpieczeństwo. IMGW zaleca, aby śledzić komunikaty i rozwój sytuacji pogodowej. Alerty pierwszego stopnia przed gołoledzią obowiązują w województwach:
- kujawsko-pomorskim (powiat mogileński)
- wielkopolskim (wyłączając południowe i północne powiaty)
- łódzkim (wyłączając powiaty na południowym krańcu województwa)
- lubuskim (wyłączając południowe i północne powiaty)
IMGW ostrzega również przed silnym mrozem. Żółte alerty wydane zostały w województwach: pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim, mazowieckim i kujawsko-pomorskim.
Jazda samochodem po czarnym lodzie – uważaj na to!
Niektórzy kierowcy automatycznie przyspieszają, widząc czarną nawierzchnię. Zwłaszcza po długim okresie poruszania się po drodze pokrytej śniegiem, na widok czarnego asfaltu dodają gazu. Niestety, takie zachowanie może być tragiczne w skutkach. Na czarnej nawierzchni osadzić się może cienka, niewidoczna warstwa lodu – to zjawisko jest gołoledzią. Dla kierowców gołoledź stanowi śmiertelne zagrożenie. Jest też potencjalnym niebezpieczeństwem dla innych uczestników ruchu, np. pieszych spacerujących chodnikiem. Gdy auto wpadnie w poważny poślizg, jest nie do zatrzymania.
Poruszając się samochodem podczas gołoledzi, należy zmniejszyć prędkość. Zaleca się hamować pulsacyjnie i nie wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą. Mimo że opony zimowe mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, nie uchronią przed poślizgiem. Łatwiej mają kierowcy samochodów z systemem ABS. Mimo krótszej drogi hamowania nawet dzięki systemowi ABS nie można w 100% uchronić się przed niebezpieczeństwem. W trakcie gołoledzi należy więc zachować szczególną ostrożność i dostosować jazdę do warunków na drodze.