To nie metro, a jednak pojedzie pod ziemią. Warszawa pisze historię!

Warszawa stale się rozwija — pojawiają się nowe wieżowce, dodatkowe linie metra oraz coraz liczniejsze przystanki. Mimo to, o jednym projekcie, który może zrewolucjonizować transport w stolicy i podnieść jego standard, mówi się mało. Na warszawskiej Ochocie prowadzone są prace nad pierwszą podziemną trasą oraz pierwszym podziemnym przystankiem tramwajowym w historii miasta! Dlaczego jest to tak mało nagłaśniane?
- Podziemna trasa tramwajowa w Warszawie
- Podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim
- Podziemna linia tramwajowa: rewolucja w Warszawie
- Budowa linii tramwajowej na Ochocie: zmiany i utrudnienia
- Podziemna linia tramwajowa w Warszawie
Podziemna trasa tramwajowa w Warszawie
W środku 2026 roku planowane jest zakończenie budowy pierwszej podziemnej linii tramwajowej w mieście. Podróżni będą mogli nią dotrzeć przez Ochotę do Dworca Wschodniego. Jak pokazują prognozy, z linii skorzysta ponad 1 200 000 pasażerów rocznie! To znacząca zmiana, która może poprawić przemieszczanie się po Warszawie.
Nowa linia tramwajowa zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia. Zaplanowano pierwszy w mieście podziemny przystanek tramwajowy przy wejściu na dworzec, który będzie zintegrowany z przejściem podziemnym. Stąd podziemny tunel o długości 500 metrów zostanie poprowadzony pod terenem parku Pięciu Sióstr aż do ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie nastąpi wyjazd na powierzchnię. Później połączy się z ulicą Grójecką, gdzie powstanie węzeł rozjazdowy umożliwiający skręt w stronę Centrum, Okęcia albo pętli Banacha.

Podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim
Podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim ma funkcjonować podobnie do małej stacji metra. Znajduje się na poziomie -2, tuż obok peronów kolejki WKD. Ma stać się integralną częścią modernizacji dworca kolejowego.
Podziemny przystanek zostanie wyposażony w schody ruchome i windy. Będzie połączony przejściem podziemnym, które prowadzi bezpośrednio na perony kolejowe oraz do dworca autobusowego — co umożliwi łatwe przesiadki pomiędzy tramwajami, pociągami i autobusami. Warto zaznaczyć, że aby się przesiąść, nie będzie konieczne wychodzenie na powierzchnię.
Po 2026 roku planowane jest otwarcie drugiego przystanku podziemnego — usytuowanego bliżej peronu 9 — który ma poprawić dostępność dla pasażerów korzystających z dalszych peronów.

Podziemna linia tramwajowa: rewolucja w Warszawie
Dzięki nowej linii tramwajowej biegnącej pod ziemią, czas podróży będzie zaskakująco krótki. Droga z Grójeckiej do Dworca Zachodniego zajmie 4 minuty, a z Politechniki niecałe 15 minut. To śmiały i przełomowy projekt, o którym niewiele się mówi.
Nadal wiele mówi się o budowie nowej linii metra M3 w Warszawie. Z kolei tunel tramwajowy, który może uczynić Dworzec Zachodni jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych w stolicy, wciąż pozostaje w cieniu. Może to być związane z problemami, jakie mogą napotkać — i już napotykają — mieszkańcy oraz pasażerowie?

Budowa linii tramwajowej na Ochocie: zmiany i utrudnienia
Zakłócenia w transporcie, związane z budową trasy tramwajowej oraz nowego węzła, są znaczące. Na Ochocie rozpoczęto istotne modyfikacje w organizacji ruchu. Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie częściowo niedostępna — na około 300-metrowym fragmencie pomiędzy Białobrzeską a Grójecką. Zamknięty fragment kierowcy będą mogli objechać ulicami równoległymi — Dickensa lub Kopińską. Wiele razy ma zmieniać się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha.
Od 2 czerwca 2026 roku tramwaje przestaną dojeżdżać do pętli P+R Aleja Krakowska i ten stan ma trwać przez 4,5 miesiąca. Tramwaje linii 15 i 25 zostaną zawieszone, a trasy 1 i 9 skrócone. Aby poprawić komunikację, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja w postaci linii tramwajowej 75 oraz dwóch linii autobusowych — Z9 i Z14. Może nastąpić również zmiana tras takich linii autobusowych jak 124, 136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43. Na Grójeckiej i alei Krakowskiej zostaną wyznaczone tymczasowe buspasy.
Kompletny wykaz utrudnień i zmian w ruchu drogowym jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miasta Warszawa.
Podziemna linia tramwajowa w Warszawie
Ten projekt to nie tylko pierwsza podziemna linia i przystanek tramwajowy w historii miasta. Blisko kilometr torów zostanie pokryty roślinnością, która wspiera walkę z miejską wyspą ciepła.
Trasa prowadząca na Dworzec Zachodni jest początkiem dużej inwestycji. Ostatecznie ma stać się częścią sieci tramwajowej, łączącej Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tym bardziej zaskakujące jest to, że o tym projekcie mówi się tak mało. Może on zmienić sposób, w jaki mieszkańcy Warszawy przemieszczają się po mieście.
Źródła:
- um.warszawa.pl
- https://www.tw.waw.pl