"Czyste powietrze" kuleje, ale za to inny program z fotowoltaiką bije rekordy popularności. W grze duże dotacje!

Z myślą o wnioskodawcach i z uwagi na ogromne zainteresowanie szóstą edycją programu Mój Prąd Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął decyzję o wydłużeniu terminu przyjmowania wniosków do 31 października 2025 roku lub do wyczerpania środków.
- Złożone wnioski wyczerpują już 82% budżetu
- Jakie dofinansowanie można otrzymać w programie Mój Prąd 6.0?
- Nowe zasady w programie Mój Prąd
- Jak złożyć wniosek do programu Mój Prąd 6.0?
Złożone wnioski wyczerpują już 82% budżetu
Szósta edycja programu Mój Prąd ruszyła na początku września 2024 roku, a początkowy nabór planowany był do grudnia 2024 roku. Zainteresowanie programem okazało się jednak na tyle duże, że termin składania wniosków został przedłużony już po raz drugi, a pierwotny budżet wynoszący 400 mln złotych powiększono łącznie o dodatkowe 1,4 mld złotych.
Na portalu X minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska poinformowała, że udało się osiągnąć rekordową liczbę wniosków na przydomowe magazyny energii – prawie 60 tysięcy wniosków na ponad 828 mln złotych. Liczba wszystkich złożonych wniosków wynosi aż 104 tysiące na kwotę 1,53 mld złotych. Oznacza to, że dotychczasowe wnioski wyczerpały już 82% budżetu. Przedłużony nabór ma trwać do 31 października 2025 roku lub do wyczerpania środków.

Jakie dofinansowanie można otrzymać w programie Mój Prąd 6.0?
Z programu Mój Prąd 6.0 mogą skorzystać prosumenci, czyli osoby posiadające przydomową instalację fotowoltaiczną wytwarzającą prąd na własne potrzeby użytkownika oraz mające zawartą umowę w systemie net-billing. Możliwe jest uzyskanie do 50% kosztów kwalifikowanych w formie zwrotu za zakup i zamontowanie instalacji. W programie Mój Prąd 6.0 można rozliczyć tylko wydatki poniesione po 1 stycznia 2021 r.
W ramach programu Mój Prąd 6.0 można otrzymać dofinansowanie mikroinstalacji fotowoltaicznej:
- do 7 tys. zł – jeśli inwestycja obejmuje również magazyn energii lub magazyn ciepła;
- do 6 tys. zł – jeśli inwestycja nie obejmuje magazynów (tylko dla instalacji zgłoszonych do przyłączenia do dnia 31.07.2024 r.).
Natomiast dofinansowanie magazynów energii wynosi:
- do 5 tys. zł – w przypadku magazynu energii cieplnej o minimalnej pojemności 20 dm³;
- do 16 tys. zł – w przypadku magazynu energii o minimalnej pojemności 2 kWh.
Uzyskanie dofinansowania instalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 r. możliwe jest pod warunkiem zainwestowania w magazyn energii elektrycznej lub magazyn ciepła. Łączna maksymalna wysokość dofinansowania wynosi 28 tys. zł.

Nowe zasady w programie Mój Prąd
Jak podaje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej aż 42% składanych wniosków trafia do przynajmniej jednej korekty, a kolejne 5% do drugiej. Rekordzistą okazał się wnioskodawca, który złożył aż 12 korekt jednego wniosku. W związku z przedstawionymi statystykami wprowadzono limit czterech korekt. Ma to skrócić czas rozpatrywania wniosków i wypłaty środków, a NFOŚiGW zachęca do starannego i dokładnego wypełniania dokumentów.
Kolejną nowością wprowadzoną w programie jest realizowanie dotacji wyłącznie na konta wnioskodawców. Decyzja ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa beneficjentów.

Jak złożyć wniosek do programu Mój Prąd 6.0?
NFOŚiGW podkreśla, że nabór trwa w trybie ciągłym od 02.09.2024 r. do 31.10.2025 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków, co oznacza, że może zakończyć się wcześniej. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator wniosków o dofinansowanie GWD.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku to:
- dokument potwierdzający złożenie zgłoszenia do Operatora Sieci Dystrybucyjnej o przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej;
- dokument potwierdzający przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej Zaświadczenie OSD;
- faktury VAT lub paragony imienne na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń;
- dokumenty potwierdzające dokonanie płatności;
- dokument potwierdzający konto bankowe;
- pełnomocnictwo – przypadku składania wniosku przez pełnomocnika;
- dodatkowe dokumenty wymagane, jeśli nastąpił montaż dodatkowych elementów;
- dokument potwierdzający rozliczanie się w systemie net-billing;
- dokument potwierdzający otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych poza programem Mój Prąd.
Dokładna instrukcja składania wniosku oraz szczegółowa lista potrzebnych dokumentów dostępne są na oficjalnej stronie internetowej programu Mój Prąd.
Źródła
- https://mojprad.gov.pl/
- https://www.gov.pl/web/nfosigw/