Czy sprzedawca ma prawo odmówić płatności w gotówce? O tym przepisie warto wiedzieć

Coraz więcej osób dokonuje płatności bezgotówkowych. Do wyboru pozostaje wiele możliwości, od karty płatniczej, przez BLIK, aż po płatności telefonem lub zegarkiem. Mimo tego, nadal istnieje duże grono klientów, którzy chcą płacić w sklepie gotówką. Czy sprzedawca ma prawo odmówić tradycyjnej zapłaty? Odpowiedź znajdziemy w przepisach prawa.
- Czy sprzedawca może odmówić płatności gotówką?
- Kiedy sprzedawca może odmówić płatności gotówką?
- Płatność gotówką, a brak drobnych
Czy sprzedawca może odmówić płatności gotówką?
Przepisy prawa określają jasne zasady, dotyczące możliwości płatności gotówką. Podstawą jest tu ustawa z 5 listopada 2021 roku o usługach płatniczych. W myśl artykułu 59 ustęp 1:
„Akceptant nie może uzależniać zawarcia z konsumentem umowy o świadczenie usługi lub umowy sprzedaży towaru od dokonania zapłaty w formie bezgotówkowej ani odmówić przyjęcia zapłaty od konsumenta znakami pieniężnymi emitowanymi przez NBP”.
W związku z powyższym, przedsiębiorca w Polsce nie może odmówić klientowi płatności gotówkowych. Mogą to być monety lub banknoty emitowane przez Narodowy Bank Polski. Warto jednak zauważyć, że istnieje kilka wyjątków od powyższej zasady.
Kiedy sprzedawca może odmówić płatności gotówką?
Istnieje kilka wyjątkowych sytuacji, w których sprzedawca może odmówić płatności gotówką i nakazać realizację płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej. Wyjątek ten stanowi chociażby działalność prowadzona przez internet. Korzystanie ze sklepów internetowych może wiązać się z koniecznością zapłaty należności w formie bezgotówkowej.
Co więcej, sprzedawca może odmówić płatności gotówką w przypadku, gdy w miejscu prowadzenia działalności nie ma personelu. Są to różnego typu punkty samoobsługowe, w którymi można płacić wyłącznie bezgotówkowo. Ten sam wyjątek dotyczy imprez masowych. Organizator imprezy może wprowadzić wyłącznie płatności bezgotówkowe, jednak musi to zamieścić w regulaminie imprezy. Ciekawostką są też kasy samoobsługowe. Według resortu finansów, przedsiębiorca nie ma obowiązku zapewniania płatności gotówkowych w kasach samoobsługowych, jeśli w sklepie znajduje się stanowisko, w którym można zapłacić gotówką.
Płatności bezgotówkowe mogą być też obowiązkowe w przypadku zakupów o większej wartości. Dotyczy to transakcji, których wartość przekracza wysokość przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Płatność powyżej 15 tysięcy złotych powinna być rozliczana bezgotówkowo. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat ograniczeń płatności gotówkowych.

Płatność gotówką, a brak drobnych
Sprzedawca nie ma możliwości odmówić sprzedaży gotówką, o ile sprzedaż ta nie podlega opisanym powyżej wyjątkom. W praktyce istnieje jeszcze jedno utrudnienie, które może uniemożliwić płatność gotówkową. Jest to brak możliwości wydania reszty.
Warto pamiętać, że to klient jest odpowiedzialny za przygotowanie odpowiedniej kwoty do opłacenia należności. Sprzedawca może odmówić transakcji, jeśli nie jest w stanie wydać nam reszty.
W praktyce, brak możliwości płacenia gotówką należy do rzadkości. Sprzedawca ma natomiast pełne prawo do odmowy płatności bezgotówkowych. Przepisy prawa nakładają na przedsiębiorców obowiązek akceptacji płatności gotówkowych, jednak nie zobowiązują do przyjmowania płatności kartą, telefonem, zegarkiem czy BLIKiem. W tym artykule podpowiadamy, ile gotówki możesz przechowywać w domu.