Nie strać szansy na dofinansowanie! Co zrobić, żeby dostać pieniądze z programu „Czyste Powietrze”?
Dzięki programowi „Czyste Powietrze” przyznawane są atrakcyjne dofinansowania, których wysokość niejednokrotnie przekracza sto tysięcy złotych! Żeby otrzymać pieniądze, należy spełnić warunki uczestnictwa, przygotować dokumenty oraz wypełnić wniosek. Część właścicieli domów popełnia na tym etapie poważne błędy. Zobacz, jak zrobić to poprawnie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” – na co zwrócić uwagę?
Osoby starające się o dofinansowanie do wymiany nieefektywnego źródła ciepła oraz termomodernizacji domu w ramach programu „Czyste Powietrze” miewają poważne problemy z wypełnieniem wniosku. Warto skorzystać z dokładnej instrukcji, która przeprowadzi nas przez wszystkie ważne kroki dotyczące przygotowywania niezbędnych dokumentów. Na początku powinniśmy sprawdzić, czy mamy szansę na otrzymanie dotacji, która jest skierowana tylko do osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego albo jego wydzielonego lokalu z wyodrębnioną księgą wieczystą. Kwotę w maksymalnej wysokości 136 tysięcy złotych można przeznaczyć na:
- wymianę kopciucha,
- modernizację instalacji grzewczej,
- ocieplenie domu,
- wymianę drzwi i okien,
- zakup rekuperacji lub wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
- montaż instalacji fotowoltaicznej.
Wnioski składane w ramach programu „Czyste Powietrze” są rozpatrywane przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej właściwe dla lokalizacji budynku, w którym będą przeprowadzane inwestycje. Należy o tym pamiętać, ponieważ wnioski złożone w nieodpowiednim wfośigw nie będą brane pod uwagę. Takie pomyłki przytrafiają się osobom, które podjęły decyzję o przygotowaniu dokumentów w wersji papierowej.
Jak wypełnić i gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Czyste powietrze”?
Istnieją trzy ścieżki składania wniosku o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”. Potencjalni beneficjenci mogą zrobić to internetowo, za pośrednictwem strony gov.pl. Część właścicieli domów preferuje tradycyjną formę polegającą na dostarczeniu dokumentów do urzędu. Osoby zainteresowane dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu powinny udać się do banku, który współpracuje z NFOŚiGW. Wypełnienie wniosku będzie łatwiejsze po zapoznaniu się z instrukcją, którą jest dostępna na przykład na oficjalnej stronie internetowej programu „Czyste Powietrze”.
Decydując się na wypełnienie wniosku w formie elektronicznej, nie trzeba nawet wychodzić z domu, by dostarczyć dokument do odpowiedniego wfośigw. W tym celu będzie jednak potrzebny Profil Zaufany. Istnieje też możliwość wypełnienia wniosku na komputerze, wydrukowania go i ręcznego podpisania oraz wysłania do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dokumenty można składać także w gminnych punktach konsultacyjno-informacyjnych. Jeśli potrzebujemy dotacji przeznaczonej na częściową spłatę kredytu, wypełnimy wniosek w okienku bankowym – pomoże nam w tym pracownik placówki.
Osoby składające wniosek o dotację akceptują warunki umowy o dofinansowanie. Jeżeli nasza kandydatura zostanie rozpatrzona pozytywnie, otrzymamy taką informację od wfośgiw. Beneficjenci programu mogą starać się o otrzymanie połowy dofinansowania przed realizacją inwestycji lub zdecydować się na wypłatę całej kwoty po zakończeniu prac.
Nie chcesz stracić dotacji? Wydawaj pieniądze w racjonalny sposób!
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ostrzega, aby przed zakupem okien, drzwi oraz innych materiałów podlegających dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”, sprawdzić, czy ich koszt nie przekracza cen obowiązujących na rynku. Jeżeli właściciel domu zdecyduje się na kupno materiałów po rażąco wysokiej cenie, jego działania mogą zostać uznane za próbę wyłudzenia środków publicznych.
Beneficjenci programu „Czyste Powietrze” zobowiązują się do wydatkowania otrzymanej dotacji zgodnie z przeznaczeniem i przepisami prawa. Ich działania powinny być oszczędne, racjonalne i efektywne, dlatego właściciele nieruchomości powinni dążyć do minimalizacji ponoszonych kosztów z uwzględnieniem jakości nabywanych materiałów.
Jeśli poniesione koszty kilkukrotnie przekroczą ceny rynkowe, musimy liczyć się z tym, że wfośigw zażąda wyjaśnień do przedstawionych rachunków. Instytucja może poprosić na przykład o dostarczenie specyfikacji do faktury wystawionej przez wykonawcę albo uzasadnienie konkretnego zakupu. Beneficjenci powinni być ostrożni w swoich działaniach, ponieważ podejrzenie próby wyłudzenia środków publicznych jest zgłaszane do właściwych organów ścigania.