Nowy podatek dla kierowców? Rząd szykuje zmiany
Już niebawem może pojawić się nowa opłata rejestracyjna, która zablokuje auta z silnikiem benzynowym z normą emisji Euro 3 i niższą oraz samochody z silnikiem Diesla. Co wydarzy się z podatkiem od posiadania pojazdu spalinowego i daniną za jazdę SUV-em? Rząd pracuje nad ważnymi zmianami w przepisach dla kierowców. Jak można wyczytać na Dziennik.pl, minister zapowiada wdrożenie reform.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy rząd wprowadzi zmiany w przepisach?
Ostatnio kierowcom nie dają spokoju dwie daniny – podatek od posiadania auta i jego rejestracji. Zaproponował je poprzedni rząd, a następnie zaakceptował. Przy okazji Krajowego Planu Odbudowy temat znów powrócił. Posłowie przypomnieli w piśmie do resortu środowiska, że pierwsza część planu (E3G) dotyczy wejścia w życie aktu prawnego, zgodnie z którym wprowadzona ma zostać opłata rejestracyjna od pojazdów spalinowych. Osoby zanieczyszczające w ten sposób środowisko mają płacić „zadośćuczynienie”. Druga część (E4G) wymaga wprowadzenia podatku od posiadania pojazdów z silnikami benzynowymi lub Diesla. Pierwsza część obowiązywać będzie już od tego roku natomiast druga, o ile nie zostanie usunięta przez KO, od 2026 r. (drugi kwartał).
Jak zauważają parlamentarzyści, trwają prace legislacyjne nad podatkami od aut spalinowych – zgodnie z informacjami przekazywanymi przez kierownictwo Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Kiedy rzeczywiście nowe opłaty wejdą w życie? Czy o ich wysokości zdecyduje norma Euro? A może poziom emisji CO2? Parlamentarzyści zastanawiają się również, jakie obciążenia zostaną nałożone na kierowców SUV-ów. Czy będą zmuszeni płacić więcej za parkowanie? Niebawem się przekonamy.
Ile będą płacić kierowcy?
Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Krzysztof Bolesta, wskazał IV kwartał 2024 r. jako termin realizacji E3G. Ministerstwo chce do tego czasu zmienić obowiązujący podatek akcyzowy, który reguluje się podczas pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Jako że wdrożenie reformy zakłada zmianę aktualnych regulacji, najprawdopodobniej w planach nie ma żadnych dodatkowych opłat. Jednocześnie zmiana może oznaczać, że nowa opłata od rejestracji auta stanie się częścią akcyzy.
Wiemy też, co stanie się ze sposobem i kryteriami wyliczania wysokości opłat po zmianie przepisów związanych z akcyzą. Jak wyjaśnił Krzysztof Bolesta, reforma zakłada wprowadzenie opłaty rejestracyjnej. Jej wysokość uzależniona będzie od poziomu szkodliwego CO2 lub NOx. W ocenie Ministerstwa Finansów niezbędne będzie jednak objęcie opłatą nie tylko samochodów osobowych, ale także kategorii N1 do 3,5 t, które aktualnie nie płacą żadnych opłat. Nowe rozwiązanie najprawdopodobniej zostanie na tym samym poziomie (lub będzie niższe) dla pojazdów spełniających normę Euro 4 i wyżej – są to modele produkowane od 2006 r. i młodsze, które stanowią 90% pierwszych rejestracji w Polsce.
Chcą zatrzymać napływ starych samochodów
Nowa opłata w akcyzie byłaby wyższa dla starszych samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w naszym kraju. Zablokowany ma zostać docelowo import samochodów z silnikiem Diesla, ale też benzynowych z następującą normą emisji spalin:
- Euro 3 (2001-2005)
- Euro 2 (1997-2000)
- Euro 1 (1993-1996)
Taka zmiana pozwoli zatrzymać napływ starych pojazdów oraz aut wysokolitrażowych. Samochody te emitują bowiem dużą ilość zanieczyszczeń do atmosfery. Opłata obowiązywać będzie podczas pierwszej rejestracji pojazdu w kraju. Nie będzie więc ponoszona w przypadku kupna auta wcześniej zarejestrowanego w Polsce. Jeśli chodzi o wprowadzenie E4G, w ramach rewizji KPO resort wystąpił do Komisji Europejskiej o usunięcie reformy. Aktualnie oczekuje na stanowisko KE w tej sprawie.
Czy właściciele SUV-ów będą płacić więcej za parkowanie?
Polska jest obecnie jednym z trzech krajów w Unii Europejskiej, który nie wprowadził podatku od samochodu. W większości państw europejskich płaci się symboliczny roczny podatek od posiadania samochodu elektrycznego – często jest on też zerowy. Jeśli chodzi o auta spalinowe, stawki oscylują wokół 400 euro. Zdecydowanie najwięcej płacą właściciele SUV-ów. Oto kilka przykładów, jeśli chodzi o nakładane podatki na te auta:
- Belgia – 1280 euro
- Niderlandy – ponad 1000 euro
- Austria – 829 euro
- Szwecja – 811 euro
Co z opłatami za parkowanie SUV-ów? Ministerstwo Klimatu i Środowiska na razie nie planuje wprowadzać dodatkowych obciążeń finansowych. Ustalenia dotyczące opłat za zajmowanie miejsca na parkingu należą do kompetencji samorządów. Decyzje w tym zakresie podejmują autonomicznie, bez konsultacji z administracją rządową.
Źródła:
- https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9487456,nowy-podatek-od-samochodow-oto-wielkie-zmiany-dla-kierowcow.html