W Warszawie powstanie nowy tunel. Czy będzie najdłuższy w Polsce?

Każda proponowana dotychczas trasa Wschodniej Obwodnicy Warszawy miała swoich przeciwników. Teraz możliwa jest propozycja akceptowalna dla wszystkich stron. Czy fragment drogi S17 zostanie poprowadzony tunelem?
- Obwodnica nie przez osiedle i nie przez las
- Jednak będzie tunel?
- Tunel najbardziej ekologicznym rozwiązaniem
- Ważne usprawnienie drogi na wschód
Obwodnica nie przez osiedle i nie przez las
Każdy duży projekt, nieuchronnie produkujący hałas i zanieczyszczenie, ma sporo przeciwników. Wschodnia Obwodnica Warszawy nie jest tu wyjątkiem. Plany budowy sięgają czasów późnej PRL, ale do tej pory nie udało się zrealizować żadnego z tych projektów.
Od dawna jedną z możliwych opcji było poprowadzenie obwodnicy tunelem. Jednak jego budowa mogłaby generować ogromne koszty. Dlatego, mimo rekomendacji specjalistów, do tej pory nikt się na to nie zdecydował. Zamiast tego w 2015 roku na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych podjęto arbitralnie decyzję o poprowadzeniu odcinka trasy na wielometrowym nasypie. Nasyp miałby przebiegać przez centrum dzielnicy Wesoła. Decyzja została przyklepana trzy lata później przez RDOŚ Białystok z rygorem natychmiastowej wykonalności.
Ten tzw. wariant zielony wzbudził sprzeciw i protesty mieszkańców. Głównie dlatego, że miał przebiegać w pobliżu ich domów, generując hałas i spaliny. Nie mogły się na niego zgodzić również władze miasta. Oprócz szkodliwości dla środowiska, zwłaszcza zagrożenia źródeł wody pitnej, wskazano nieprawidłowości w samej procedurze.
Jednak będzie tunel?
Wszystkie strony są zgodne co do tego, że poprowadzenie tunelu jest optymalną opcją. To rozwiązanie jest droższe i wymaga więcej czasu niż budowa nasypu. W dłuższej perspektywie jednak to co miało być tańsze i szybsze okazało się główną przyczyną blokowania inwestycji.
W marcu 2025 roku zostały cofnięte wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. Jednocześnie na stronie rządowej ukazała się informacja o zmianie projektu, z naciskiem na wersję z tunelem. Tunel pod Wesołą, został zaaprobowany przez samorząd i GDDKiA. Jest też akceptowany przez mieszkańców. Czyżby udało się znaleźć optymalne rozwiązanie?
Przede wszystkim żadna inna propozycja nie jest akceptowana przez wszystkie strony. Chociaż tunel wymaga pracy i większych nakładów finansowych, można liczyć na szybsze przystąpienie do jego realizacji i sprawny przebieg budowy. Jako pozytywny przykład podobnego rozwiązania jest podawany tunel pod Ursynowem, otwarty 20 grudnia 2021 roku. Nadal nie wiadomo, jak długi będzie planowany tunel, ale można się spodziewać, że będzie jednym z dłuższych w stolicy.
Tunel najbardziej ekologicznym rozwiązaniem
Mieszkańcy Wesołej i pobliskich dzielnic od lat naciskali na realizację tego wariantu. Tunel nie tylko będzie miał mniejszy negatywny wpływ na środowisko niż nasyp, ale nie zakłóci tak bardzo życia mieszkańców.
Mimo nadziei na domknięcie projektu nie ma jeszcze ostatecznej decyzji. Strona rządowa ma naciskać na realizację tunelu. Rozwiązanie to będzie przede wszystkim uwzględnione w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
Przetarg na wybór biura projektowego ma być ogłoszony w połowie 2025 roku. Zadaniem wybranego biura będzie zaprojektowanie trasy o optymalnym przebiegu. Inwestor planuje też spotkania z mieszkańcami i wgląd w dokumentację. Możliwe będzie również przedstawienie własnego stanowiska. Czy uda się utrzymać wersję z tunelem? W przypadku wielu podobnych inwestycji głos mieszkańców i szkodliwość trasy dla środowiska nie zawsze są wystarczającym argumentem.

Ważne usprawnienie drogi na wschód
Wschodnia Obwodnica Warszawy jest częścią przeprowadzanej modernizacji dróg w całej Polsce. Droga ekspresowa S17 niedługo będzie łączyć centrum Polski z granicą ukraińską i już teraz stanowi ważny element krajowej infrastruktury.
Dzięki otwarciu ponad 190 km S17 skrócona została trasa między Warszawą a Lublinem. Docelowo droga ma mieć 320 km długości. Końcowy odcinek będzie łączył Zamość z przejściem granicznym w Hrebennem. Prace budowlane na tym odcinku maja ruszyć już w 2025 roku, potrzebne jest tylko zezwolenie na realizację od Wojewody Lubelskiego. Są szykowane również przetargi na projekt odcinków: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Biorąc pod uwagę szybką rozbudowę całej trasy Wschodnia Obwodnica Warszawy jest kluczowym elementem S17, którego domknięcie pozwoli na usprawnienie korzystania z całej trasy.