Warszawa zyska nowy tunel – będzie najdłuższy w Polsce?

Wszystkie dotychczasowe plany dotyczące trasy Wschodniej Obwodnicy Warszawy spotykały się z oporem. Obecnie istnieje szansa na rozwiązanie, które będzie do zaakceptowania przez wszystkie zainteresowane strony. Czy odcinek drogi S17 zostanie zbudowany w formie tunelu?
- Kontrowersje wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy
- Tunel pod Wesołą: optymalne rozwiązanie?
- Czy tunel w Wesołej stanie się rzeczywistością?
- Kluczowa rola S17 w infrastrukturze Polski
Kontrowersje wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Każdy większy projekt, nieodłącznie generujący hałas oraz zanieczyszczenie, ma wielu przeciwników. Wschodnia Obwodnica Warszawy nie stanowi tu wyjątku. Pomysły na jej budowę sięgają czasów schyłkowego PRL, lecz dotychczas nie zrealizowano żadnego z tych zamierzeń.
Od dawna jedną z rozważanych możliwości było poprowadzenie obwodnicy w tunelu. Jednakże jego budowa mogłaby wiązać się z olbrzymimi wydatkami. Z tego powodu, mimo zaleceń ekspertów, do tej pory nikt nie podjął takiej decyzji. Zamiast tego w 2015 roku na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych podjęto arbitralnie decyzję o przeprowadzeniu fragmentu trasy na wysokim nasypie. Nasyp miałby przebiegać przez serce dzielnicy Wesoła. Decyzja została zatwierdzona trzy lata później przez RDOŚ Białystok z klauzulą natychmiastowej wykonalności.
Ten tzw. wariant zielony wywołał sprzeciw i protesty mieszkańców. Głównie dlatego, że miał przebiegać w pobliżu ich domów, tworząc hałas i zanieczyszczenia. Nie mogły się na niego zgodzić również władze miasta. Oprócz szkodliwości dla środowiska, szczególnie zagrożenia dla źródeł wody pitnej, wskazano na nieprawidłowości w samej procedurze.
Tunel pod Wesołą: optymalne rozwiązanie?
Wszyscy zgadzają się, że budowa tunelu jest najlepszym wyborem. To podejście jest kosztowniejsze i bardziej czasochłonne niż stworzenie nasypu. Na dłuższą metę jednak to, co miało być tańsze i szybsze, stało się główną przeszkodą dla inwestycji.
W marcu 2025 roku wycofano wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. W tym samym czasie na rządowej stronie pojawiła się informacja o zmianie projektu, z naciskiem na wariant z tunelem. Tunel pod Wesołą zyskał aprobatę samorządu i GDDKiA. Jest również akceptowany przez mieszkańców. Czy udało się znaleźć najlepsze rozwiązanie?
Przede wszystkim żadna inna opcja nie jest akceptowana przez wszystkie strony. Pomimo że tunel wymaga większych nakładów pracy i finansów, można liczyć na szybsze rozpoczęcie jego realizacji i bezproblemową budowę. Jako pozytywny przykład podobnego rozwiązania wskazuje się tunel pod Ursynowem, który został otwarty 20 grudnia 2021 roku. Nadal nie jest jasne, jak długi będzie planowany tunel, ale można przypuszczać, że będzie jednym z dłuższych w stolicy.
Czy tunel w Wesołej stanie się rzeczywistością?
Od lat mieszkańcy Wesołej oraz okolicznych rejonów wywierają presję na realizację tego wariantu. Tunel będzie miał mniej szkodliwy wpływ na środowisko niż nasyp, a także w mniejszym stopniu wpłynie na życie mieszkańców.
Pomimo oczekiwań na sfinalizowanie projektu, nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji. Strona rządowa dąży do realizacji tunelu. To rozwiązanie zostanie przede wszystkim uwzględnione w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
Przetarg na wybór biura projektowego planowany jest na połowę 2025 roku. Zadaniem wybranego biura będzie zaprojektowanie trasy o najbardziej odpowiednim przebiegu. Inwestor zamierza również zorganizować spotkania z mieszkańcami i zapewnić wgląd w dokumentację. Będzie można także przedstawić własne opinie. Czy uda się zachować opcję z tunelem? W przypadku wielu podobnych inwestycji opinia mieszkańców i wpływ trasy na środowisko nie zawsze stanowią wystarczający argument.

Kluczowa rola S17 w infrastrukturze Polski
Warszawska Obwodnica Wschodnia jest częścią trwającego unowocześniania dróg w całym kraju. Droga ekspresowa S17 wkrótce połączy centralną Polskę z granicą Ukrainy i już obecnie jest istotnym składnikiem krajowej infrastruktury.
Dzięki otwarciu ponad 190 km drogi S17 zmniejszono dystans pomiędzy Warszawą a Lublinem. W planach jest, aby droga miała 320 km długości. Ostatni fragment połączy Zamość z przejściem granicznym w Hrebennem. Prace budowlane na tej części mają rozpocząć się w 2025 roku, potrzebne jest jedynie zezwolenie na realizację od Wojewody Lubelskiego. Przygotowywane są także przetargi na projektowanie odcinków: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Z uwagi na szybki rozwój całej trasy, Warszawska Obwodnica Wschodnia jest kluczowym segmentem S17, którego ukończenie umożliwi lepsze korzystanie z całej trasy.