Warszawa zyska nowy tunel – będzie najdłuższy w Polsce?

Wszystkie wcześniejsze projekty dotyczące trasy Wschodniej Obwodnicy Warszawy napotykały na sprzeciw. Teraz pojawia się możliwość znalezienia rozwiązania, które będzie akceptowalne dla wszystkich zaangażowanych stron. Czy fragment drogi S17 zostanie zrealizowany jako tunel?
- Kontrowersje wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy
- Budowa tunelu pod Wesołą: najlepsze rozwiązanie?
- Przyszłość tunelu w Wesołej: oczekiwania i wyzwania
- Warszawska Obwodnica Wschodnia kluczem S17
Kontrowersje wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Każda większa inwestycja, nieodłącznie powodująca hałas oraz zanieczyszczenie, spotyka się z licznymi przeciwnikami. Wschodnia Obwodnica Warszawy nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Plany jej budowy sięgają końca czasów PRL, jednak jak dotąd żadne z tych zamierzeń nie zostało zrealizowane.
Od dłuższego czasu jedną z rozważanych opcji było poprowadzenie obwodnicy w tunelu. Niemniej jednak jego konstrukcja mogłaby wiązać się z ogromnymi kosztami. Z tego względu, pomimo zaleceń specjalistów, do tej pory nikt nie podjął takiej decyzji. Zamiast tego w 2015 roku podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych podjęto arbitralnie decyzję o przeprowadzeniu odcinka trasy na wysokim nasypie. Nasyp miałby przebiegać przez środek dzielnicy Wesoła. Decyzja została zatwierdzona trzy lata później przez RDOŚ Białystok z klauzulą natychmiastowej wykonalności.
Ten tzw. wariant zielony spotkał się z oporem i protestami mieszkańców. Głównie ze względu na fakt, że miał przebiegać blisko ich domów, generując hałas i zanieczyszczenia. Nie mogły go również zaakceptować władze miasta. Oprócz szkodliwości dla środowiska, szczególnie zagrożenia dla źródeł wody pitnej, wskazano na nieprawidłowości w samej procedurze.
Budowa tunelu pod Wesołą: najlepsze rozwiązanie?
Wszyscy są zgodni, że budowa tunelu to najlepsza opcja. To rozwiązanie jest droższe i bardziej czasochłonne niż budowa nasypu. Na dłuższą metę jednak to, co miało być bardziej ekonomiczne i szybsze, stało się główną barierą dla projektu.
W marcu 2025 roku zrezygnowano z wniosków o decyzję środowiskową. W tym samym momencie na stronie rządowej ogłoszono zmianę projektu, kładąc nacisk na opcję z tunelem. Tunel pod Wesołą zdobył poparcie władz lokalnych i GDDKiA. Jest również akceptowany przez społeczność lokalną. Czy udało się znaleźć optymalne rozwiązanie?
Przede wszystkim żadna inna opcja nie jest akceptowana przez wszystkich. Mimo że tunel wymaga większych nakładów pracy i finansów, można oczekiwać szybszego rozpoczęcia jego realizacji i bezproblemowego przebiegu budowy. Jako pozytywny przykład podobnego rozwiązania wskazuje się tunel pod Ursynowem, który został otwarty 20 grudnia 2021 roku. Nadal nie wiadomo, jak długi będzie planowany tunel, ale można przypuszczać, że będzie jednym z najdłuższych w mieście.
Przyszłość tunelu w Wesołej: oczekiwania i wyzwania
Od dłuższego czasu mieszkańcy Wesołej oraz sąsiednich obszarów naciskają na realizację tej opcji. Tunel będzie miał mniej negatywny wpływ na środowisko niż nasyp, a także mniej oddziaływać na życie lokalnej społeczności.
Pomimo oczekiwań na zakończenie projektu, nie podjęto jeszcze finalnej decyzji. Rząd zmierza do realizacji tunelu. To rozwiązanie zostanie głównie wzięte pod uwagę w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
Przetarg na wybór biura projektowego jest planowany na środek 2025 roku. Zadaniem wybranego biura będzie zaprojektowanie trasy o najodpowiedniejszym przebiegu. Inwestor planuje również zorganizować spotkania z mieszkańcami i umożliwić wgląd w dokumenty. Będzie można także wyrazić swoje opinie. Czy uda się utrzymać opcję z tunelem? W przypadku wielu podobnych inwestycji głos mieszkańców i oddziaływanie trasy na środowisko nie zawsze są wystarczającym argumentem.

Warszawska Obwodnica Wschodnia kluczem S17
Warszawska Obwodnica Wschodnia stanowi część trwającej modernizacji dróg w całym kraju. Droga ekspresowa S17 niebawem połączy centralną Polskę z granicą Ukrainy i już teraz jest ważnym elementem krajowej sieci transportowej.
Dzięki otwarciu ponad 190 km trasy S17 skrócono odległość między Warszawą a Lublinem. Planowane jest, że droga będzie miała 320 km długości. Ostatni odcinek połączy Zamość z przejściem granicznym w Hrebennem. Prace budowlane na tym odcinku mają rozpocząć się w 2025 roku, potrzebne jest jedynie pozwolenie na realizację od Wojewody Lubelskiego. Przygotowywane są również przetargi na projektowanie odcinków: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód.
Ze względu na szybki rozwój całej trasy, Warszawska Obwodnica Wschodnia jest kluczowym odcinkiem S17, którego ukończenie umożliwi lepsze wykorzystanie całej trasy.