Rekordowy spadek cen paliwa w Polsce! Jak długo utrzymają się niskie ceny?
Ceny paliw na stacjach w całej Polsce znalazły się ostatnio na poziomie najniższym od momentu wybuchu wojny na Ukrainie. Czym jest to spowodowane i czy ceny te dalej będą spadać? Zapraszamy do lektury.
Z tego artykułu dowiesz się:
Ile aktualnie kosztuje paliwo w Polsce? Październik 2024
Ostatnie tygodnie to kolejne obniżki cen na stacjach paliw w całej Polsce. Spadki te są tym bardziej widoczne, że benzyna 95-oktanowa złamała (przynajmniej w przypadku części punktów) barierę 6 zł za litr.
Według portalu Reflex.com.pl na dzień 3 października 2024 r. średnia cena paliwa w Polsce wyniosła przy tym dokładnie:
- Pb 95: 5,91 zł/l;
- Pb 98: 6,68 zł/l;
- ON: 5,93 zł/l;
- LPG: 2,85 zł/l.
Jak ceny te będą kształtować się dalej i czy doczekamy się w końcu paliwa za obiecaną przed wyborami kwotę wynoszącą 5,19 zł za litr?
Ceny paliwa w Polsce – prognozy
W artykule z 4 października br. portal e-patrol.pl pokusił się o przeprowadzenie prognoz dla polskiego rynku paliwowego. Według nich pomiędzy 7 i 13 października ceny benzyny 95-oktanowej ulokują się w przedziale: 5,82 - 5,95 zł/l, natomiast za benzynę 98-oktanową w tym samym czasie zapłacić będzie trzeba pomiędzy 6,62 zł/l a 6,75 zł/l.
Ceny oleju napędowego i autogazu w rozpatrywanym przez e-patrol.pl okresie pozostać mają z kolei na poziomie zbliżonym do obecnego.
Powyższe oznacza, że przewidywane jest dalsze utrzymanie ogólnego trendu spadkowego.
Skąd wynika obecna sytuacja i jakie jest źródło opisywanych trendów, które powodują, że ceny na stacjach paliw w Polsce są najniższe od wybuchu wojny w Ukrainie?
Powód 1: Niska cena ropy naftowej
Pomimo stale rosnących napięć na Bliskim Wschodzie, cena ropy naftowej na światowych rynkach pozostaje na relatywnie niskim poziomie. Kontrakty terminowe na ropę WTI kosztują bowiem obecnie (a więc na początku października 2024 r.) około 70-75 dolarów za baryłkę. Kilka dni temu ceny te były natomiast jeszcze niższe, pozycjonując się bardzo blisko dolnego zakresu 52-tygodniowego przedziału wahań.
Rozpatrywane poziomy to przy tym szerszy trend, który widoczny był podczas całego trzeciego kwartału 2024 r. (kiedy to ceny globalnie spadły w sumie o kilkanaście procent).
Powód 2: Sytuacja chińska
Drugi główny czynnik oddziaływający nie tylko na sytuację polskich stacji paliw, ale szerzej, a więc na globalne ceny ropy, to czynnik chiński.
Chiny, a więc kraj wciąż będący drugim konsumentem ropy na świecie, jest obecnie w kryzysie, który objawia się kurczącą się aktywnością sektora produkcyjnego oraz spowolnionym tempem wzrostu sektora usług.
Dopóki popyt w Chinach nie wróci do standardowego poziomu, dopóty może być ciężko wrócić do dotychczasowych, wysokich cen paliwa na całym świecie. Na to się natomiast na razie nie zanosi. Zdaje się, że zauważyła to Arabia Saudyjska. Kraj ten (będący przecież światowym liderem eksportu ropy naftowej), według niektórych źródeł miał zrezygnować z długoterminowego celu cenowego wynoszącego 100 dolarów za baryłkę i zamiast tego przygotowuje się obecnie do zwiększenia produkcji.
Powód 3: Mocna złotówka
Ostatni powód, który wpływa na niskie ceny paliwa w Polsce, to siła polskiej waluty krajowej. We wrześniu br. za euro zapłacić trzeba było bowiem ok. 4,25 zł. Za dolara natomiast nawet poniżej 3,80 zł. Pomimo niewielkich odbić, poziomy wciąż pozostają pozytywne, a duża część specjalistów prognozuje, że w najbliższych miesiącach polska waluta może wręcz osiągnąć wartości nienotowane od wielu lat.