Odcinek S7 najbardziej opóźnioną drogą ekspresową w Polsce?
Wyjazd z Warszawy w stronę Gdańska jest właściwie ostatnią dużą wylotówką ze stolicy, która nie doczekała się jeszcze statusu drogi ekspresowej. Mowa o trasie S7 na odcinku od węzła Armii Krajowej do węzła Kiełpin. Korki na odcinku DK7 pomiędzy podwarszawskimi Łomiankami a mostem Marii Skłodowskiej Curie (popularnym Mostem Północnym) są obecne praktycznie cały dzień. Tymczasem budowa trasy od wielu lat jest ciągle przekładana i opóźniana. Na jakim etapie aktualnie jest budowa? Kiedy można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych, a kiedy ich zakończenia? Terminy niestety nie wyglądają optymistycznie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Plany i zapowiedzi, czyli recepta na palący problem…
Odcinek Kiełpin – Warszawa przez specjalistów nazywany jest najtrudniejszym punktem realizacji budowy drogi S7. Zarówno pod kątem ruchu, zabudowy, przechodzenia przez miejską infrastrukturę, jak i wpisywania się w plany jej układu, faktycznie tak jest.
Punkt ten jest przy tym niezwykle istotny dla całej warszawskiej aglomeracji i wszystkich jej mieszkańców, w tym przede wszystkim tych, którzy zamieszkują miejscowości okoliczne. Od lat odcinek stanowi bowiem wąskie gardło, które powoduje gigantyczne korki, w których codziennie stoją kierowcy dojeżdżający do pracy w Warszawie.
Zgodnie z informacjami podanymi na stronie internetowej GDDKiA, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) powstać ma bowiem odcinek o długości 12,9 km. Ma on przebiegać po śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym, a dalej za węzłem Łomianki na nasypie w kierunku Kanału Młocińskiego. Kolejno droga będzie biegła obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego do węzła Warszawa Wólka Węglowa, a później za ulicą Arkuszową wejdzie w dwa tunele rozdzielone węzłem na terenie dzisiejszego lotniska Bemowo. Ostatecznie trasa spotka się z istniejącą S8 w okolicy centrum handlowego Wola Park.
Ma mieć przy tym po trzy pasy ruchu w każdą stronę, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez tereny silnie zurbanizowane (tj. dzielnice Bemowo i Bielany) droga S7 ma ponadto przejeżdżać dwoma tunelami (po około 1000 m każdy). Obok nich powstać mają także kładki pieszo-rowerowe, wiadukty, przejścia podziemne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz specjalne ogrodzenia.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od lat zapowiada rozwiązanie tego problemu. Niestety za słowami nie nadążają realne prace. Trasa, która w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jest zaznaczona już od lat 70-tych, a konkretnie o jej budowie mówi się od roku 2007 jest nadal... "w polu".
Przez ostatnich kilkanaście lat byliśmy świadkami próby zmiany przebiegu drogi (której korytarz jest ustalony od lat 70-tych), protestów mieszkańców Bemowa, którzy w międzyczasie zakupili mieszkania w sąsiedztwie planowanej trasy, a także problemów z porozumieniem pomiędzy władzami Warszawy a GDDKiA w sprawie budowy ważnego węzła na tej trasie (którego istnienie ma sens jedynie wtedy, gdy władze miasta zdecydują się rozbudować Trasę Mostu Marii Skłodowskiej Curie w ciągu ulicy Nocznickiego). W końcu w listopadzie 2021 roku Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrzył odwołania od decyzji środowiskowej i dał zielone światło na budowę drogi w wariancie II (czyli takim, jaki był planowany od lat 70-tych). Niestety rozpisanie przetargu na projekt budowlany zajęło kolejne 2 lata.
Przetarg na projekt był, ale umowy brak...
Na jakim etapie realizacji budowy, wyczekiwanej przez wielu, drogi S7 na odcinku Kiełpin – Trasa Armii Krajowej w Warszawie jesteśmy obecnie?
Jeszcze w październiku 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji dla budowy tej drogi.
Oferty zostały otwarte w grudniu 2023 roku. Według publicznie ogłoszonych informacji, w ramach przetargu swoje oferty zgłosiło osiem biur projektowych, z czego dwa mieściły się w planowanym budżecie.
Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz wszystkich ofert i wyborze najlepszej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miała podpisać umowę z przyszłym wykonawcą. Początkowo wskazywano, że wydarzy się to jeszcze w pierwszym kwartale 2024 r.
Pomimo jednak tego, ż wielkimi krokami zbliża się koniec drugiego kwartału tego roku, o podpisanych umowach na razie nic nie słyszymy…
Co o budowie S7 mówi GDDKiA?
Ze względu na powyższe zdecydowaliśmy się wystosować formalne zapytania w tej sprawie zarówno do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i do Ministerstwa Infrastruktury.
We wskazanym terminie na odpowiedź, spłynęła ona jednak wyłącznie od GDDKiA. Oto co z niej wynika:
- GDDKiA potwierdziła uzyskanie ofert od ośmiu biur projektowych, wskazując, że w przypadku braku odwołań, podpisanie umowy z wybranym wykonawcą możliwe będzie jeszcze w pierwszej połowie 2024 r.;
- Przekazano nam także, że od daty zawarcia umowy, wybrane biuro projektowe będzie miało 41 miesięcy (czyli prawie 3,5 roku) na przygotowanie finalnego projektu budowlanego oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwania niezbędnych uzgodnień i decyzji, zdaniem GDDKiA, zasadnicza dokumentacja może być gotowa już w 2026 r. Kolejnym krokiem będzie natomiast ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych;
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jednocześnie potwierdziła nam, że opisywana inwestycja uwzględniona jest w planie finansowym zadań GDDKiA;
- W odpowiedzi na zadane przez nas pytanie dotyczące tego, czy zamówienie na pewno obejmie także węzeł Wólka Węglowa, przekazano z kolei informację, że nie jest planowane jego pominięcie. W ramach zamówienia przewidziane są natomiast m.in. wariantowe rozwiązania dla węzła Janickiego.
O dalszych losach budowy odcinka drogi S7 na odcinku Kiełpin – Trasa Armii Krajowej w Warszawie obiecujemy Państwa na bieżąco informować. W szczególności z pewnością damy znać, gdy tylko otrzymamy odpowiedź na nasze pytanie od Ministerstwa Infrastruktury…
Kiedy realnie powstanie S7 na odcinku Trasa AK - Kiełpin?
Niestety perspektywa udrożeniania wyjazdu z Warszawy w stronę Gdańska jest wciąż bardzo odległa. Spróbujmy jednak oszacować, kiedy droga może realnie powstać:
- Mamy przełom maja i czerwca 2024 i pomimo szumnych zapowiedzi umowa na projekt nie została jeszcze podpisana. Załóżnmy, że zgodnie z zapowiedziami GDDKiA stanie się to do końca czerwca 2024.
- Czas przewidziany w przetargu na realizację tego zadania to 41 miesięcy. Zakładając, że zwycięzca przetargu wywiąże się z tego terminu, możemy oczekiwać projektu w okolicach późnej jesieni 2027 roku.
- Kolejnym etapem będzie rozpisanie przetargu na budowę drogi. Biorąc pod uwagę, że rozpisanie i przeprowadzenie przetargu na sam projekt (kontrakt o wartości 20-50 milionów złotych) trwało ponad 30 miesięcy (od listopada 2021 do, miejmy nadzieję, czerwca 2024) to ciężko oczekiwać, że rozpisanie przetargu na inwestycję wartą w dzisiejszych cenach ponad 5 miliardów złotych będzie trwało krócej. Dodając 30 miesięcy do listopada 2027 możemy oczekiwać podpisania umowy w maju 2030 roku.
- Ostatnim etapem jest budowa. Dodajmy, że budowa jednego z najtrudniejszych odcinków drogowych w Polsce. Rozmawiamy tu o trasie:
- o długości prawie 10 km
- w bardzo mocno zurbanizowanym terenie,
- w której ciągu znajdą się dwa tunele po 1 km każdy,
- potężny węzeł drogowy z jedną z najbardziej obciążonych tras drogowych w Polsce (S8 w okolicach Powązek),
Biorąc to pod uwagę można podejrzewać, że minimalny czas, jakie będzie miał na realizację prac wykonawca wyniesie przynajmniej 35-40 miesięcy. Dodając okresy zimowe (zwykle w kontraktach 3 najzimniejsze miesiące w roku są wyłączone z kontraktu) daje to około 4 lata budowy. Dochodzimy więc do... maja 2034, czyli dokładnie za 10 lat. A doświadczenia z budowy tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy, czy tunelu na Zakopiance wskazują, że na tak skomplikowanej inwestycji mogą zdarzyć się opóźnienia liczone bardziej w latach niż w miesiącach.
Podsumowując ta jedna z najbardziej obciążonych tras w Polsce nie może liczyć na mniejsze korki w perspektywie najbliższej dekady.
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/gddkia/s7-kielpin--warszawa
- https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/domykamy-s7-wylot-i-wjazd-do-warszawy-od-strony-gdanska-olsztyna
- https://www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/rusza-realizacja-s7-czosnow--kielpin
- https://www.money.pl/gospodarka/zostal-najtrudniejszy-odcinek-szykuja-sie-do-budowy-nowej-ekspresowki-z-warszawy-6976578527648736a.html
- https://www.youtube.com/watch?v=UZAJOpugdyA
- Pismo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 16 maja 2024 r. nr O/WA.D-5.060.1.2024.MT