Budowa II linii metra w Warszawie na zakręcie. Wkraczamy w kluczowy etap inwestycji

Zachodni odcinek II linii metra nabiera finalnych kształtów. Robotnicy wkroczyli w fazę prac wykończeniowych, które składają się z kilku etapów. Zobacz, jak będą wyglądać trzy ostatnie stacje tej części nitki i dowiedz się, kiedy nowy odcinek zostanie oddany do użytku.
- Ostatnie szlify na linii M2
- Jak wygląda budowa torowiska warszawskiego metra?
- Kiedy Bemowo zyska dostęp do metra?
- Inwestycja o znaczeniu strategicznym – ile kosztuje budowa zachodniego odcinka metra?
Ostatnie szlify na linii M2
Zachodni odcinek II linii metra niebawem będzie gotowy. Prace wykończeniowe właśnie wkraczają w kluczową fazę. W tym samym czasie wykonawcy skupiają się na przygotowywaniu zaplecza technicznego. To bardzo ważny krok, który w przyszłości będzie decydował o sprawnym funkcjonowaniu metra. Ostatni odcinek robót obejmuje budowę trzech stacji: Karolin, Chrzanów i Lazurowa – wszystkie mają już perony.
Aktualnie trwają intensywne prace w wentylatorniach, gdzie montowane są posadzki oraz okładziny akustyczne. To elementy wpływające na komfort podróży – redukują hałas oraz zapewniają odpowiednią cyrkulację powietrza. W metrze pojawiły się już główne wentylatory, a niebawem zainstalowane zostaną systemy wentylacyjne w pomieszczeniach technicznych. W podstacjach energetycznych zamontowano już większość urządzeń, a wykonawca kończy prace związane z okablowaniem. Równolegle robotnicy wykańczają pomieszczenia dyżurnych ruchu i wnętrza zaplecza stacyjnego, gdzie trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Na stacji Chrzanów pojawiły się już ruchome schody, ale do zakończenia prac będą one zabezpieczone folią.
Jak wygląda budowa torowiska warszawskiego metra?
Łatwo zauważyć postępy w pracach wykończeniowych na stacjach, ale robotnicy spędzają dużo czasu także tam, gdzie nie docierają ciekawskie spojrzenia. W tunelach układane jest torowisko, co wymaga ostrożności i dużej precyzji. Wydrążony tunel ma przekrój koła, zatem pierwszym krokiem jest przygotowanie płaskich powierzchni – bankietu dolnego i bocznego.
Następnie robotnicy przygotowują podtorze. Najpierw powierzchnia tunelu jest oczyszczana, a następnie przykrywana matą wibroizolacyjną, która ogranicza drgania przenoszone na konstrukcję. Dopiero na tak przygotowanym podłożu umieszcza się zbrojenie płyty torowej, w której znajduje się m.in. kanał odpływowy. Każdy z tych elementów jest istotny dla wytrzymałości konstrukcji i bezpieczeństwa przejazdów.
Kolejnym krokiem jest montaż betonowych bloczków ze specjalnymi uchwytami na szyny. Właśnie w tym momencie od instalatorów wymaga się precyzji co do milimetra. Po wybetonowaniu torowisko zostanie dodatkowo wyszlifowane, co poprawi jakość przejazdów i ograniczy hałas. W tunelu między stacjami Karolin i Chrzanów prace związane z przygotowaniem torowiska znajdują się w zaawansowanej fazie.

Kiedy Bemowo zyska dostęp do metra?
Przygotowywany fragment II linii metra to ostatni etap jej zachodniej części. Nowe stacje będą zlokalizowane w obszarach, które od bardzo dawna czekały na sprawne połączenie z centrum miasta. Podziemna infrastruktura skróci czas dojazdu do serca stolicy i odciąży inne środki transportu, co wpłynie na dynamiczny rozwój dzielnicy Bemowo.
Za stacją Karolin powstają podziemne tory prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej Mory. To bardzo ważny etap inwestycji, który umożliwi obsługę, serwisowanie i wstrzymywanie pociągów kursujących na trasie M2. Taka baza techniczna jest potrzebna na każdej linii metra o rosnącym natężeniu ruchu.
Ratusz potwierdza, że roboty prowadzone są równolegle na wielu odcinkach II linii metra i obejmują zarówno prace wykończeniowe, jak i instalację złożonych systemów technicznych, które decydują o bezpieczeństwie całej trasy. Tempo prac jest zgodne z harmonogramem, co sugeruje, że nowy odcinek zostanie oddany do użytku już w 2026 roku.
Inwestycja o znaczeniu strategicznym – ile kosztuje budowa zachodniego odcinka metra?
Zachodni odcinek podziemnej kolei to część projektu Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV, który obejmuje też zakup taboru oraz szereg instalacji towarzyszących. Całe przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027. Projekt ma charakter strategiczny – jego wartość przekracza 3 miliardy złotych, z czego ponad 1,1 miliarda stanowi dofinansowanie unijne.
Otwarcie nowych stacji kolei podziemnej nie tylko poprawi mobilność mieszkańców, ale też przyczyni się do dynamicznego rozwoju miasta. Rozbudowa II linii metra znacząco odciąży układ komunikacyjny Warszawy, ograniczy ruch samochodowy w rejonach o dużej gęstości zabudowy i podniesie jakość transportu publicznego. Na zakończenie tego etapu inwestycji czekają nie tylko mieszkańcy Bemowa, ale wszyscy warszawiacy, którzy na co dzień korzystają z metra.