Kiedy pojedziemy najdłuższą drogą ekspresową w Polsce?
Droga ekspresowa S8, która łączy m.in. Wrocław z Warszawą, mierzy 534 km. W najbliższych latach wydłuży się o dodatkowe 250 km, co uczyni ją najdłuższą ekspresówką w naszym kraju. Niebawem zacznie się budowa nowego, kluczowego fragmentu pod samym Wrocławiem. Sprawdź, jak będzie prowadzić droga i ile kosztują prace na tym odcinku.
Z tego artykułu dowiesz się:
Przez jakie gminy będzie prowadzić odcinek?
Z wygodnej drogi ekspresowej S8 Wrocław – Warszawa korzystamy już od ponad 10 lat. Niebawem zacznie się rozbudowa popularnej ekspresówki. Gdy zrealizowane zostaną wszystkie zaplanowane odcinki, stanie się ona najdłuższą drogą ekspresową w Polsce – będzie mieć ok. 800 km. Prace budowlane niedługo rozpoczną się pod Wrocławiem. Budowa zacznie się na odcinku pomiędzy Kobierzycami. Właśnie tam będą trwać prace przy trzech odcinkach ekspresówki spod Wrocławia do Łagiewnik. Odcinek mierzy ok. 33 km i prowadzić będzie przez cztery podwrocławskie gminy:
- Łagiewniki
- Jordanów Śląski
- Sobótka
- Kobierzyce
Koszt prac szacowany jest na ponad 1 mld zł. Firmy nie mają jednak zbyt wiele czasu, aby wykonać odcinek. Kierowcy powinni zacząć użytkować fragmentu ekspresówki pod Wrocławiem od wiosny 2027 roku. To zaledwie trzy lata.
Tak jak w przypadku większości dróg ekspresowych, będzie można użytkować dwóch pasów oraz pasa awaryjnego w każdym z kierunków. W pasie rozdziału pozostawiona będzie rezerwa pod ewentualną rozbudowę trasy o dwa pasy – po jednym w każdą stronę.
Trzy odcinki realizacyjne – jak wyglądają?
Opisany wyżej 33 km odcinek podzielono na trzy odcinki realizacyjne. Podpisane są już umowy na ich wykonanie. Firma Strabag wykona odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe. Ten odcinek będzie mierzyć ok. 7,5 km. Trasa poprowadzona zostanie nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8. Nad drogą ekspresową mają być m.in. cztery wiadukty.
Firma PORR zajmie się drogą pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski. Odcinek będzie mierzyć ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8. Na odcinku będzie m.in. siedem wiaduktów nad ekspresówką i pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt.
Firma Budimex zrealizuje odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód. Ten fragment będzie mierzyć ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona jak dwie poprzednie, czyli nowym śladem po zachodniej stronie obecnej DK8. Wybudowane na niej będą m.in. dwa mosty, cztery wiadukty nad drogą i trzy w ciągu ekspresówki.
Pod Wrocławiem powstanie zatem kilka węzłów, a także wiadukty i miejsca obsługi podróżnych. Górą będą mogły przechodzić zwierzęta. Zbudowany zostanie też łącznik trasy do drogi krajowej nr 39 Łagiewniki – Strzelin, który jednocześnie będzie stanowić obwodnice Łagiewnik, co zmniejszy ruch w tej miejscowości.
Źródła:
- https://gazetawroclawska.pl/najdluzsza-droga-ekspresowa-w-polsce-tak-poprowadzi-pod-wroclawiem-kiedy-nia-pojedziemy/ar/c1-18426497
- https://strefabiznesu.pl/najdluzsza-droga-ekspresowa-w-polsce-tak-poprowadzi-pod-wroclawiem-kiedy-nia-pojedziemy/ga/c1-18426497/zd/75061083