Ta inwestycja zmieni Kraków. Ale na razie dobija kierowców i mieszkańców

Budowa nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Mistrzejowic nabiera coraz większego rozpędu. Na wielu odcinkach widać wyraźne efekty dotychczasowych działań – od fundamentów trakcji i układania torów po formowanie zielonych torowisk i przygotowania do asfaltowania jezdni. Mimo trudnych warunków gruntowych i nieoczekiwanych kolizji podziemnych harmonogram robót jest utrzymywany, a wykonawca – firma Gülermak – podkreśla, że każdy kolejny tydzień przybliża inwestycję do momentu, gdy pierwsze tramwaje pojadą nową trasą.
- Intensywne tempo prac
- Roboty naziemne na całej trasie
- Instalacje i sieci podziemne
- Konstrukcje i nawierzchnie
- Zmiany w organizacji ruchu od sierpnia
Intensywne tempo prac
Najbardziej skomplikowaną częścią inwestycji jest budowa 1,2-kilometrowego tunelu. W lipcu tempo działań w tym rejonie było szczególnie wysokie. Przy rondzie Młyńskim powstał bypass, a między ul. Młyńską a stacją „Rondo Polsadu” prowadzone są równolegle roboty murarskie i instalacyjne na dwóch poziomach. Wzdłuż ul. Lublańskiej montowane są ostatnie płyty denne, a na wyjeździe z tunelu trwają prace wykończeniowe.
Na rondzie Barei wylano kolejne fundamenty i rozpoczęto zbrojenie ścian oporowych, a przy Tertium Business Park wykonano wykop pod brakujący fragment tunelu. W północnej komorze rozjazdów pod stropem ulokowano fundament z 600 m³ betonu, na którym obecnie prowadzona jest zasypka. Na stacji „Rondo Polsadu” trwa wykop podstropowy w kierunku południowym, a wyżej zakończono już murowanie ścian.
Roboty naziemne na całej trasie
Zakres lipcowych działań obejmował praktycznie cały odcinek od al. Jana Pawła II aż po pętlę przy ul. ks. Jancarza. W rejonie skrzyżowania z ul. Mogilską po przełączeniu sieci ciepłowniczej rozpoczęto wymianę gruntu, a wkrótce ułożona zostanie podbudowa i szyny. Wykonawca planuje, że przełożenie ruchu nastąpi 1 października, a wszystkie prace w tym obszarze zostaną ukończone przed Bożym Narodzeniem.
Na innych fragmentach postęp jest równie widoczny – na ul. Meissnera ułożono asfalt po stronie wschodniej i kontynuowane są roboty brukarskie, na ul. Chałupnika przepięto kanalizację i przygotowano podłoże pod torowisko. Rondo Barei otrzymało już zarys nowej jezdni, na której niebawem pojawi się asfalt. Na Dobrego Pasterza montowane są tory i kostka, a w rejonie ul. ks. Jancarza w sierpniu zostaną otwarte dwa nowe przejazdy do osiedli.
Instalacje i sieci podziemne
Lipiec przyniósł znaczący postęp w pracach branżowych. Ekipy elektryczne wymieniły stare słupy trakcyjne na 22 nowe, a równolegle trwa montaż kabli trakcyjnych i oświetleniowych. Prowadzona jest również przebudowa kolizji elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz budowa kanalizacji teletechnicznej, niezbędnej dla przyszłych systemów.
Z kolei prace sanitarne koncentrowały się głównie przy al. Jana Pawła II i ul. Mogilskiej – powstają tam przejścia pod torowiskiem, kanalizacja deszczowa i nowy gazociąg. Roboty objęły również ul. Śliczną, Chałupnika i Bohomolca, gdzie trwa regulacja włazów i montaż kanalizacji deszczowej.
Konstrukcje i nawierzchnie
Równolegle trwają prace konstrukcyjne przy murach oporowych pomiędzy ul. Lublańską a Dobrego Pasterza. Wykonywane są wykopy, betonowanie, deskowanie i nasypy. Montowane są także pale pod ekrany akustyczne, które mają ograniczyć hałas od kursujących tramwajów. Na ul. Bohomolca trwa izolacja dachów oraz instalacja drzwi zewnętrznych w przyszłej stacji transformatorowej.
Na wielu odcinkach przygotowywane są warstwy drogowe – usuwana jest stara nawierzchnia, montowana kostka brukowa i tory. W rejonie pętli przy ul. ks. Jancarza roboty brukarskie już się zakończyły, a teren porządkowany jest pod planowane zazielenienie matami rozchodnikowymi.

Zmiany w organizacji ruchu od sierpnia
Z dniem 4 sierpnia zmieniły się zasady ruchu drogowego w okolicach ulicy Dobrego Pasterza. Zmieniono układ jezdni, wprowadzono zakaz skrętu w prawo od ronda Barei i wytyczono nowe przejście dla pieszych. Wprowadzono również spore zmiany na rondzie Młyńskim.
W kolejnych tygodniach pojawią się dalsze korekty – m.in. zamknięcie południowej jezdni ul. ks. Jancarza oraz wyłączenie sygnalizacji świetlnej. Sierpień ma być okresem intensywnych prac torowych, drogowych i brukarskich. Na wielu odcinkach pojawi się asfalt, a fragmenty ulic, m.in. Dobrego Pasterza i ks. Jancarza, mają zostać częściowo udostępnione mieszkańcom jeszcze przed końcem miesiąca.