Nowa obwodnica Kostrzyna nad Odrą – jest decyzja!
Dnia 15 marca Burmistrz Miasta podpisał decyzję środowiskową. Dzięki temu wreszcie dojdzie do budowy obwodnicy miasta Kostrzyn nad Odrą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli inwestor budowy, wykazała najkorzystniejszy przebieg nowej obwodnicy. Będzie liczyć 9 km i umożliwi ominąć Kostrzyn po północno-zachodniej stronie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Wyznaczenie drogi nie było proste
Dzięki podpisaniu decyzji środowiskowej przez burmistrza Kostrzyna nad Odrą wreszcie dojdzie do wybudowania obwodnicy. Powstanie ona w ciągu drogi krajowej nr 31. Z uwagi na bliskość granicy, podczas procedury wydania decyzji przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania budowy obwodnicy na sąsiednie Niemcy. Strona niemiecka uczestniczyła w postępowaniu.
Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wyznaczenie drogi nie było oczywistym zadaniem. Nie było bowiem możliwości ominięcia obszaru Parku Krajobrazowego Ujście Warty, który rozciąga się na wschód od drogi DK-22, linii kolejowej oraz mostu drogowego na Wartą. Nie można więc było wskazać alternatywnego przebiegu obwodnicy od wschodniej części Kostrzyna.
Jak będzie wyglądać nowa obwodnica?
Zaakceptowana wersja obwodnicy przebiegać będzie po północno-zachodniej stronie Kostrzyna nad Odrą. Obwodnica w całości przebiegnie po nowym śladzie. Jej początek umieszczony zostanie na wysokości Fortu Sarbinowo. Trasa biec będzie następnie przez ok. 2,5 km na północny zachód, poprzez tereny leśne. Później dojdzie do skrzyżowania z linią kolejową nr 273.
Na dalszym etapie obwodnica przebiegać będzie na zachód, omijając Osiedle Drzewice. Kierować się będzie następnie łukiem na południe, poprzez tereny nieużytków. Droga dojdzie do II obszaru Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Później mostem przekroczy rzekę Wartę. Most ten na terenach zalewowych przejdzie w estakadę.
Następnie droga przetnie linię kolejową nr 203 za pomocą wiaduktu. Skrzyżowaniem włączona zostanie w rejonie Starego Miasta – do dróg DK-31 i DK-22. W tym wariancie długość obwodnicy wyniesie ponad 9 km. Poza tym plan nowego odcinka zakłada budowę czterech skrzyżowań.
„To konieczne do dalszego rozwoju miasta”
Decyzja środowiskowa, której elementem było badanie transgranicznego oddziaływania obwodnicy na środowisko, to obszerny dokument z ponad 100 stronami. Dzięki niemu GDDKiA ma możliwość przygotować, a następnie przeprowadzić przetarg. Na jego podstawie wyłoniony zostanie wykonawca inwestycji, której start budowy przewidywany jest na II półrocze 2024 roku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem zakończenie nowej obwodnicy przewiduje się na 2029 rok.
Jak podkreśla burmistrz Kostrzyna nad Odrą, Andrzej Kunt, starania o postawienie obwodnicy w mieście trwały ponad 20 lat. Perspektywa 2029 roku jako wieńczącego budowę wydaje się więc stosunkowo niedaleka. – Obwodnica wraz z nowym mostem na Odrze to warunki konieczne do dalszego rozwoju gospodarczego miasta i poprawy życia mieszkańców – zaznacza burmistrz.
Źródła:
- https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi-i-autostrady/tak-pobiegnie-obwodnica-kostrzyna-nad-odra--90295.html
- http://www.kostrzyn.pl/aktualnosc-2392-obwodnica_miasta_czas_start.html
- https://www.gov.pl/web/gddkia-zielona-gora/mamy-decyzje-srodowiskowa-dla-obwodnicy-kostrzyna-nad-odra