Zupełnie nowy tunel pod Warszawą! Mieszkańcy zachwyceni

12 czerwca 2025 roku w Sulejówku odbyło się oficjalne otwarcie drugiego tunelu drogowego pod torami kolejowymi - inwestycja o wartości około 100-109 mln zł, sfinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Nowy obiekt, zlokalizowany w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego, znacząco podnosi bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego oraz kolejowego w mieście. To ważny krok w modernizacji lokalnej infrastruktury, współfinansowany przez PKP PLK, powiat miński i miasto Sulejówek.
- Geneza i potrzeba inwestycji
- Charakterystyka techniczna tunelu
- Finansowanie i harmonogram prac
- Uroczyste otwarcie i korzyści społeczne
- Kontekst szerszej strategii infrastrukturalnej
- Plany na przyszłość i dalsze inwestycje
Geneza i potrzeba inwestycji
W ciągu ostatnich lat Sulejówek borykał się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi związanymi z przejazdami kolejowymi w kluczowych punktach miasta. Częste zamknięcia rogatek powodowały korki i opóźnienia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów pociągów oraz wpływały na bezpieczeństwo uczestników ruchu. Te problemy były szczególnie widoczne na ul. Krasińskiego, gdzie przejazd kolejowy jest częścią linii Warszawa-Terespol.
Aby rozwiązać te problemy, PKP PLK wraz z samorządem miejskim i powiatowym zaplanowali budowę bezkolizyjnego przejazdu. Roboty rozpoczęły się we wrześniu 2023 roku, zakończono je w II kwartale 2025, a obecne otwarcie odbyło się nieco wcześniej - 12 czerwca 2025 roku. Wykonawcą inwestycji była firma ZRK‑DOM.
Charakterystyka techniczna tunelu
Nowy, 90‑metrowy tunel (ok. 90–95 m długości) został zbudowany w miejscu dotychczasowego przejazdu. Obiekt składa się z dwóch pasów ruchu, ścieżki rowerowej oraz chodnika. Dodatkowo, tunel wyposażono w windy, co ułatwia korzystanie osobom o ograniczonej mobilności. Konstrukcja została wykonana w technologii ścian szczelinowych, a wykonawcą był ZRK‑DOM.
Takie rozwiązanie pozwala na płynny przepływ ruchu bez przerywania go ze względu na przejazdy kolejowe. Ponadto, tunel zapewnia bezpieczne warunki nie tylko dla kierowców, ale także pieszych i rowerzystów. Zastosowanie dźwigów sprawia, że obiekt jest w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych, co stanowi istotny standard nowoczesnej infrastruktury.
Finansowanie i harmonogram prac
Cała inwestycja realizowana była dzięki środkom z KPO, a jej szacunkowy koszt wyniósł od 100 mln do ponad 109 mln zł. PKP PLK zawarły w 2023 roku umowę z CUPT oraz powiatem mińskim i miastem Sulejówek - współfinansowanie to było możliwe dzięki wsparciu Unii Europejskiej.
Prace budowlane ruszyły pod koniec 2023 roku i przebiegały w etapach. W styczniu 2024 zamknięto stary przejazd dla ruchu drogowego i pieszego, aby przystąpić do robót. Wszystkie prace ukończono w rekordowym czasie - w 15 miesięcy - co przyspieszyło planowany harmonogram i pozwoliło na inaugurację obiektu już w czerwcu 2025 r.
Uroczyste otwarcie i korzyści społeczne
Oficjalna inauguracja - 12 czerwca 2025 roku o godz. 11:30 - zgromadziła przedstawicieli PKP PLK, władz wojewódzkich i lokalnych, w tym wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, starostę mińskiego i burmistrza Sulejówka. Podkreślano korzyści płynące z inwestycji: większą płynność ruchu, bezpieczeństwo oraz udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.
Dzięki likwidacji przejazdu kolejowego ruch drogowy odbywa się płynnie, bez oczekiwania na opuszczone rogatki. To ogromne udogodnienie zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi. Dodatkowo, tunel przyczynia się do ograniczenia emisji spalin - samochody nie tracą czasu na postój w korkach. Korzyści te mają realny wpływ na codzienne życie mieszkańców.
Kontekst szerszej strategii infrastrukturalnej
Budowa tunelu w Sulejówku wpisuje się w szerszą politykę PKP PLK i samorządów województwa mazowieckiego. PLK stawia na realizację bezkolizyjnych skrzyżowań wzdłuż linii Warszawa-Terespol oraz innych ważnych tras. W ostatnich latach powstały podobne obiekty w Pruszkowie, Teresinie, Legionowie, Otwocku, Wołominie, Zielonce, Kobyłce, a także pierwszy tunel w Sulejówku z 2023 r.
W samym Sulejówku to już drugi tunel - pierwszy, przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego (droga woj. 638), powstał jesienią 2023 roku. Jego budowa również znacznie poprawiła komunikację i bezpieczeństwo. Oba obiekty są dowodem efektywnej współpracy pomiędzy PKP PLK a lokalnymi władzami w realizacji nowoczesnej i dostępnej infrastruktury.

Plany na przyszłość i dalsze inwestycje
Obok inwestycji w Sulejówku, PKP PLK i samorządy planują rozbudowę sieci tuneli i wiaduktów bezkolizyjnych. W Warszawie w toku jest budowa tunelu drogowego w dzielnicy Wesoła (ul. 1 Praskiego Pułku), planowany termin zakończenia to 2027 r. Przy ul. Chełmżyńskiej w Rembertowie ma powstać wiadukt, a przy ul. Marsa - kolejny przejazd pod torami.
Realizacja kolejnych projektów potwierdza, że bezkolizyjne przejazdy to priorytet dla poprawy mobilności i bezpieczeństwa na Mazowszu. Dzięki unijnym środkom i dobrej współpracy samorządowo‑państwowej region zyskuje nowoczesną infrastrukturę, odpowiadającą na potrzeby współczesnego transportu. W dłuższej perspektywie oznacza to krótsze podróże, mniejsze korki i lepszy dostęp do transportu publicznego.