Pierwsza autostrada w województwie lubelskim - jak wygląda stan prac?
W naszym kraju są regiony, gdzie wciąż nie ma autostrady. Od wielu lat na komfortowe połączenie do Warszawy czeka m.in. północna część województwa lubelskiego. Aktualnie budowane są trzy odcinki A2. Część z nich jest już prawie ukończona. Sprawdź, jak wygląda stan prac.
Z tego artykułu dowiesz się:
Czy w tym roku ominiemy Kałuszyn?
W niektórych częściach Polski wciąż nie ma połączeń z autostradą. I tak wschodnia z zachodnią granicą naszego państwa nie zostały jeszcze połączone autostradą A2. Drogą tą, jadąc na wschód od Warszawy, pojechać można teraz wyłącznie do Kałuszyna. To ok. 35 km komfortowej trasy od węzła Lubelska, który znajduje się przed Warszawą, aż do zjazdu na DK2 w mieście Ryczołek. Mimo wygodnej drogi wciąż brakuje kluczowych fragmentów do uzyskania jej pełnej funkcjonalności.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że jeszcze w tym roku uda się zaspokoić potrzeby i prośby mieszkańców Kałuszyna oraz okolic. Wszystko dzięki nowemu odcinkowi autostrady (Kałuszyn – Groszki), który zostanie wybudowany. Częściowo ominiemy również Siedlce za sprawą odcinka Siedlce Zach. – Siedlce Płd. Do granicy będzie można dojechać dawną DK2. Będzie to trwać do momentu wydłużenia autostrady w pozostałych miejscach autostrady. Nie ma jeszcze odcinka między Groszkami a Siedlcami, a także fragmentów na wschód od węzła Siedlce Południe.
Jak wygląda stan prac?
Na wschód od Siedlec budowane są obecnie cztery odcinki autostrady A2. Fragment realizowany na Mazowszu to Siedlce Południe – Malinowiec. Reszta, czyli połączenie Malinowiec – Swory – Biała Podlaska, znajduje się w gestii oddziałku GDDKiA województwa lubelskiego. Jak dokładnie wygląda stan prac?
- Siedlce Południe – Malinowiec: 28,59%
- Malinowiec – w. Łukowisko: 15,38%
- Łukowisko – Swory: 2,50%
- Swory – Biała Podlaska: 83,32%
Odcinki prowadzące od węzła Malinowiec są długo oczekiwanymi fragmentami autostrady A2 w województwie lubelskim. Budowa każdego z wymienionych fragmentów zająć powinna 33 miesiące – do prognozowanego czasu nie wlicza się przerw zimowych. Umowy podpisane zostały w kwietniu 2021 roku.
Największe postępy pod względem zaawansowania prac odnotowano na odcinku Swory – Biała Podlaska. Droga o długości ok. 13 km zrealizowana została już w ponad 83%. Aktualnie z uwagi na sytuację geopolityczną i relacje z Białorusią nikt nie będzie spieszył się z dokończeniem drogi do granicy. Węzeł z drogą wojewódzką DW 811 (na wysokości miejscowości Cicibór) długo pozostanie więc początkiem A2 wschodu Polski.
Kiedy pojedziemy A2 na wschód?
Wiele osób zastanawia się, kiedy to wreszcie nastąpi. Tymczasem odcinki na trasie Biała Podlaska – Kałuszyn powinny zostać oddane do użytkowania już w przyszłym roku.
W 2024 roku do użytku oddanych zostanie łącznie 175,2 km nowych dróg, które pozostają w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W 2023 roku było to 266,5 km. GDDKiA chce też ogłosić przetargi na nowe odcinki, które łącznie osiągną długość 215 km. Zaraz po autostradzie A1 drugim w pełni ukończonym korytarzem przecinającym nasz kraj będzie droga ekspresowa S3.
Głównym źródłem finansowania budowy dróg ekspresowych w Polsce jest Krajowy Fundusz Drogowy. Trafiają do niego środki m.in. z Unii Europejskiej. Wartość Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033, to prawie 300 mld zł.
Źródła:
- https://moto.pl/MotoPL/7,190330,30861673,to-bedzie-dopiero-pierwsza-autostrada-w-wojewodztwie-a-wlasciwie.html
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/wiemy-kiedy-otwarcie-autostrady-a2-na-wschod-od-warszawy-to-juz-niedlugo-aa-y4Ph-Sb2H-tiRp.html
- https://inzynieria.com/drogi/drogi_ekspresowe_w_polsce/wiadomosci/67746,gddkia-drogi-na-ktore-wjedziemy-w-2024-r-ktora-otworza-pierwsza
- https://pitd.org.pl/news/gdzie-powstana-nowe-drogi-w-2024-roku/