Polacy budują autostradę w Czechach – nie będzie łatwo!
Polska firma Budimex została wybrana przez Czechów na wykonawcę najważniejszego odcinka autostrady D35. Budowa może być dużym wyzwaniem, zwłaszcza że cała inwestycja nie należy do najłatwiejszych. Sprawdź, co dokładnie obejmuje projekt.
Z tego artykułu dowiesz się:
Odcinek będzie trudny
Ruszyła długo zapowiadana budowa odcinka autostrady D35 w Czechach z Džbánova do Litomyšli. Za nami uroczyste otwarcie w mieście Hrušová. Zadowolenia nie ukrywa Cezary Łysenko, który jest dyrektorem operacyjnym budownictwa infrastrukturalnego, hydrotechnicznego oraz ogólnego w Budimex – firmie wybranej przez Czechów na wykonawcę generalnego. Dyrektor podkreśla, że do całego zadania firma podchodzi z wielkim entuzjazmem i determinacją. Zwłaszcza że dla Budimex to pierwszy projekt autostradowy w Republice Czeskiej.
Można więc oficjalnie ogłosić, że Polacy zaczynają budowę autostrady w Czechach. Będzie to odcinek autostrady D35 o długości 7,6 km. Znajdować się będzie w Kraju Padrubickim – to jedna z czternastu jednostek podziału terytorialnego w Czechach. Prezes RSD (czeski odpowiednik polskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), Radek Matl, w rozmowie z czeskimi mediami zapowiedział, że inwestycja nie jest najłatwiejsza.
Co dokładnie obejmuje projekt?
Radek Matl podkreślił, że konieczne będzie wybudowanie minimum 138 nowych obiektów budowlanych. Wśród nich w planie jest aż 9 mostów o długości ponad 1100 m. Do pokonania będzie strefa ochronna źródła wody Pekla. Budowa odcinka autostrady D35 między Džbánovem a Litomyšlą rozpocznie się tuż za węzłem Džbánov. Znajduje się tam połączenie z poprzednim odcinkiem autostrady Vysoké Mýto – Džbánov. W dalszej kolejności przechodzić będzie na południe od istniejącej drogi I/35 przez budynki mieszkalne. Następnie połączy się z fragmentem drogi Litomyšl – Janov.
Firma Budimex zaplanowała, w jaki sposób przeprowadzać będzie prace budowlane. Jak można przeczytać w komunikacie prasowym, Budimex w ramach prac wybuduje główny odcinek drogi o długości 7589 m, a także 147 obiektów – w tym 9 mostów o długości 1137 m. To nie wszystko. Projekt obejmuje również kilka estakad i wiaduktów oraz 6,3 km ekranów akustycznych. Dodatkowo zostanie przebudowanych ok. 16 km dróg lokalnych.
Budimex ma bardzo ambitne plany
Od kilku lat Budimex stara się umocnić swoją pozycję w Europie, zwłaszcza u czeskich sąsiadów. Projekt D35 to dla firmy pierwszy krok do ugruntowania stałej obecności na czeskim rynku. Jak mówi Krzysztof Sokołowski, Country Manager na Czechy i Słowację w Budimex, firma skompletowała już zespół doświadczonych specjalistów – zarówno z Czech, jak i z Polski. Budimex ma również niezbędny sprzęt, dzięki któremu gotowi są do rozpoczęcia prac.
Budimex realizuje w Czechach również suchy zbiornik retencyjny w Kutřinie. Poza Czechami polska firma przyspieszyła działania na innych rynkach zagranicznych, m.in. na Słowacji, w Niemczech i krajach bałtyckich. Pod koniec 2023 r. podpisała pierwszy kontrakt na Łotwie – wybuduje tam 230 km odcinek kolei dużych prędkości Rail Baltica. Na warszawskiej giełdzie Budimex notowany jest od 1995 r. W poprzednim roku miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródła:
- https://next.gazeta.pl/next/7,190452,30894964,polacy-rozpoczynaja-budowe-autostrady-w-czechach-to-nie-bedzie.html
- https://www.wnp.pl/budownictwo/budimex-rozpycha-sie-w-europie-czas-na-autostrade-w-czechach,822851.html
- https://forsal.pl/finanse/gielda/artykuly/9481769,budimex-oficjalnie-rozpoczal-budowe-odcinka-autostrady-d35-w-czechach.html