Remont autostrad w Polsce – skąd wziąć na to pieniądze?
Jeszcze nie skończyła się budowa autostrad i dróg ekspresowych, tymczasem specjaliści zajmujący się branżą myślą już jednak o tym, skąd pozyskać fundusze na przyszłe remonty. Dyskutują nad tym, jak powinien wyglądać model zarządzania oraz jaki wdrożyć system utrzymywania autostrad w naszym kraju. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poruszono temat, iż nie do obronienia są m.in. bezpłatne autostrady.
Z tego artykułu dowiesz się:
Autostrady kosztują bajońskie sumy
W naszym kraju wciąż rozwija się infrastruktura drogowa. Każdego roku pojawiają się nowe drogi ekspresowe i dziesiątki kilometrów autostrad. Każda tego typu inwestycja wiąże się jednak ze sporymi wyzwaniami i utrudnieniami. Mimo że najważniejsze odcinki dróg są w Polsce dość nowe, specjaliści już myślą o przyszłości. Nawet te drogi trzeba będzie przecież kiedyś wyremontować.
Prezes firmy Stalexport, Andrzej Kaczmarek, który zarządza autostradą A4, uważa, że koszty remontu i utrzymania tej drogi są kolosalne. Jeśli państwo pragnie przejąć autostrady od koncesjonariuszy, powinno być przygotowane na duże wydatki. Aktualnie na odcinku A4 Kraków – Katowice, gdzie rozpoczął się kapitalny remont, pobierane są opłaty, a państwo w ogóle nie dopłaca do zadbania o stan drogi.
Jak mówi prezes Stalexport, każda droga autostradowa powinna podlegać remontowi po 10 latach użytkowania. Ważna jest wymiana nawierzchni, a także reparacje i modernizacje, żeby użytkownicy drogi mogli z niej bezpiecznie i komfortowo korzystać. Andrzej Kaczmarek zauważył, że obecnie koszty utrzymania autostrad w Polsce to ok. 2,5 mld zł rocznie. Z roku na rok kwota będzie jednak coraz wyższa, bo nowa dziś infrastruktura będzie się starzeć. Jak można wywnioskować, utrzymanie infrastruktury jest nie tylko trudne, ale i bardzo kosztowne.
„Jeszcze 20 lat temu kasa państwa świeciła pustkami”
Niektórzy wychodzą z założenia, że firma pobierająca opłaty za przejazdy autostradą ma wielkie zyski. Andrzej Kaczmarek przeanalizował, na co dokładnie idą pieniądze za przejazd A4 (15 zł / bilet). Okazuje się, że 6,5-7 zł wędruje do Skarbówki m.in. w formie wkładu firmy i podatku. Pozostałe zyski idą z kolei na utrzymanie i modernizację autostrady. Na bieżącą eksploatację przeznacza się 3 zł, zatem zysk firmy pobierającej opłaty na bramkach to 3 zł.
Coraz więcej osób zastanawia się, czy w Polsce jest szansa na wszystkie bezpłatne autostrady. Obecnie większość jest darmowych. Wyjątkiem są trzy odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy: A1 Rusocin – Nowa Wieś, A2 Konin – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Paweł Gancarz, zaznacza, że aktualnie analizowana jest każda opcja. – Mało kto pamięta, że jeszcze 20 lat temu kasa państwa świeciła pustkami. Nie było pieniędzy na budowę dróg autostrad i ekspresowych – przypomina Paweł Gancarz. Podsekretarz dodał, że nie widać dziś przestrzeni na to, aby wrócić do opłat na drogach szybkiego ruchu, które są drogami publicznymi.
Kto będzie remontować polskie autostrady? Za ile pieniędzy?
Koszty remontów autostrad to bajońskie sumy. Przedstawiciele branży wykonawczej doskonale zdają sobie z tego sprawę i już szykują się do następnych wyzwań związanych z remontowaniem i utrzymywaniem sieci dróg – zarówno krajowych, jak i ekspresowych. Wykonawcy na podstawie programów budowy różnego rodzaju dróg przedstawionych przez rząd oszacowali, że w najbliższym czasie trzeba wydać na budowę dróg ok. 200 mld zł. Nie oznacza to jednak końca. Trzeba szykować się bowiem na kolejne etapy – a są nimi utrzymanie i remonty nowych dróg.
Jak mówi prezes Stalexport, wybudowane już drogi są znakomitej jakości. Uważa, że to jedne z najlepszych dróg w Europie. Jednak już zbliżamy się do momentu, że drogi te trzeba będzie wyremontować. Pozostaje więc najbardziej nurtująca kwestia – skąd pozyskać na to pieniądze? Finanse na remont dróg pochodzą m.in. z Krajowego Funduszu Drogowego. Zajść tam mają jednak spore zmiany w zasilaniu związane z m.in. rozwojem elektromobilności.
Obecnie Krajowy Fundusz Drogowy zasilany jest w dużej części z opłaty paliwowej. Jednak świat wciąż się zmienia. Sektor elektromobilności na pewno się rozwinie, a konsumpcja paliw tradycyjnych również w przyszłości ulegnie zmianie. Na Krajowy Fundusz Drogowy i finansowanie inwestycji będzie to w jakiś sposób oddziaływało. Wówczas trzeba będzie się poważnie zastanowić nad tym, skąd brać na to wszystko pieniądze.
Źródła:
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/bezplatne-autostrady-w-polsce-kto-ma-je-remontowac-i-skad-wziac-na-to-pieniadze-aa-92M6-nYP2-oV9q.html
- https://businessinsider.com.pl/gospodarka/bezplatne-autostrady-nie-do-utrzymania-zobacz-jakie-to-kolosalne-koszty/hkmcqr3
- https://autostrady.com.pl/blog/darmowe-autostrady-w-polsce/