Remont autostrad w Polsce – skąd wziąć na to pieniądze?
![Koszty remontu i utrzymania autostrad w Polsce są kolosalne Remont polskiej autostrady](https://static.kb.pl/media/news/7/715/main-l_l.webp)
Jeszcze nie skończyła się budowa autostrad i dróg ekspresowych, tymczasem specjaliści zajmujący się branżą myślą już jednak o tym, skąd pozyskać fundusze na przyszłe remonty. Dyskutują nad tym, jak powinien wyglądać model zarządzania oraz jaki wdrożyć system utrzymywania autostrad w naszym kraju. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poruszono temat, iż nie do obronienia są m.in. bezpłatne autostrady.
Z tego artykułu dowiesz się:
Autostrady kosztują bajońskie sumy
W naszym kraju wciąż rozwija się infrastruktura drogowa. Każdego roku pojawiają się nowe drogi ekspresowe i dziesiątki kilometrów autostrad. Każda tego typu inwestycja wiąże się jednak ze sporymi wyzwaniami i utrudnieniami. Mimo że najważniejsze odcinki dróg są w Polsce dość nowe, specjaliści już myślą o przyszłości. Nawet te drogi trzeba będzie przecież kiedyś wyremontować.
Prezes firmy Stalexport, Andrzej Kaczmarek, który zarządza autostradą A4, uważa, że koszty remontu i utrzymania tej drogi są kolosalne. Jeśli państwo pragnie przejąć autostrady od koncesjonariuszy, powinno być przygotowane na duże wydatki. Aktualnie na odcinku A4 Kraków – Katowice, gdzie rozpoczął się kapitalny remont, pobierane są opłaty, a państwo w ogóle nie dopłaca do zadbania o stan drogi.
Jak mówi prezes Stalexport, każda droga autostradowa powinna podlegać remontowi po 10 latach użytkowania. Ważna jest wymiana nawierzchni, a także reparacje i modernizacje, żeby użytkownicy drogi mogli z niej bezpiecznie i komfortowo korzystać. Andrzej Kaczmarek zauważył, że obecnie koszty utrzymania autostrad w Polsce to ok. 2,5 mld zł rocznie. Z roku na rok kwota będzie jednak coraz wyższa, bo nowa dziś infrastruktura będzie się starzeć. Jak można wywnioskować, utrzymanie infrastruktury jest nie tylko trudne, ale i bardzo kosztowne.
„Jeszcze 20 lat temu kasa państwa świeciła pustkami”
Niektórzy wychodzą z założenia, że firma pobierająca opłaty za przejazdy autostradą ma wielkie zyski. Andrzej Kaczmarek przeanalizował, na co dokładnie idą pieniądze za przejazd A4 (15 zł / bilet). Okazuje się, że 6,5-7 zł wędruje do Skarbówki m.in. w formie wkładu firmy i podatku. Pozostałe zyski idą z kolei na utrzymanie i modernizację autostrady. Na bieżącą eksploatację przeznacza się 3 zł, zatem zysk firmy pobierającej opłaty na bramkach to 3 zł.
Coraz więcej osób zastanawia się, czy w Polsce jest szansa na wszystkie bezpłatne autostrady. Obecnie większość jest darmowych. Wyjątkiem są trzy odcinki zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy: A1 Rusocin – Nowa Wieś, A2 Konin – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Paweł Gancarz, zaznacza, że aktualnie analizowana jest każda opcja. – Mało kto pamięta, że jeszcze 20 lat temu kasa państwa świeciła pustkami. Nie było pieniędzy na budowę dróg autostrad i ekspresowych – przypomina Paweł Gancarz. Podsekretarz dodał, że nie widać dziś przestrzeni na to, aby wrócić do opłat na drogach szybkiego ruchu, które są drogami publicznymi.
![Finanse na remont dróg pochodzą m.in. z Krajowego Funduszu Drogowego Polska infrastruktura drogowa](https://static.kb.pl/media/news/7/715/drogi-w-polsce-l_l.webp)
Kto będzie remontować polskie autostrady? Za ile pieniędzy?
Koszty remontów autostrad to bajońskie sumy. Przedstawiciele branży wykonawczej doskonale zdają sobie z tego sprawę i już szykują się do następnych wyzwań związanych z remontowaniem i utrzymywaniem sieci dróg – zarówno krajowych, jak i ekspresowych. Wykonawcy na podstawie programów budowy różnego rodzaju dróg przedstawionych przez rząd oszacowali, że w najbliższym czasie trzeba wydać na budowę dróg ok. 200 mld zł. Nie oznacza to jednak końca. Trzeba szykować się bowiem na kolejne etapy – a są nimi utrzymanie i remonty nowych dróg.
Jak mówi prezes Stalexport, wybudowane już drogi są znakomitej jakości. Uważa, że to jedne z najlepszych dróg w Europie. Jednak już zbliżamy się do momentu, że drogi te trzeba będzie wyremontować. Pozostaje więc najbardziej nurtująca kwestia – skąd pozyskać na to pieniądze? Finanse na remont dróg pochodzą m.in. z Krajowego Funduszu Drogowego. Zajść tam mają jednak spore zmiany w zasilaniu związane z m.in. rozwojem elektromobilności.
Obecnie Krajowy Fundusz Drogowy zasilany jest w dużej części z opłaty paliwowej. Jednak świat wciąż się zmienia. Sektor elektromobilności na pewno się rozwinie, a konsumpcja paliw tradycyjnych również w przyszłości ulegnie zmianie. Na Krajowy Fundusz Drogowy i finansowanie inwestycji będzie to w jakiś sposób oddziaływało. Wówczas trzeba będzie się poważnie zastanowić nad tym, skąd brać na to wszystko pieniądze.
Źródła:
- https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/bezplatne-autostrady-w-polsce-kto-ma-je-remontowac-i-skad-wziac-na-to-pieniadze-aa-92M6-nYP2-oV9q.html
- https://businessinsider.com.pl/gospodarka/bezplatne-autostrady-nie-do-utrzymania-zobacz-jakie-to-kolosalne-koszty/hkmcqr3
- https://autostrady.com.pl/blog/darmowe-autostrady-w-polsce/