Tory kolejowe zamienią się w ekologiczne elektrownie? Obiecujące wyniki testów
Branża odnawialnych źródeł energii dynamicznie się rozwija – nikogo nie dziwi już widok paneli fotowoltaicznych, czy farm wiatrowych. Naukowcy szukają nowych sposobów na pozyskiwanie i wykorzystywanie energii elektrycznej – jednym z nich są innowacyjne podkłady kolejowe produkowane przez włoską firmę.
Z tego artykułu dowiesz się:
Innowacyjne podkłady kolejowe – co wiemy o nowej technologii?
Zmiany klimatyczne stają się poważnym problemem, którego nie można już lekceważyć. Technologia powoli przystosowuje się do nowej rzeczywistości – naukowcy opracowują zaskakujące sposoby na pozyskanie energii z odnawialnych źródeł. Jednym ze swoich najciekawszych odkryć dzieli się włoska firma Greenrail, która produkuje nowoczesne podkłady kolejowe. Marka na każdym kroku podkreśla, jak ważne jest dla niej środowisko – przełomowy projekt bazuje na ekologicznych materiałach oraz zeroemisyjnych źródłach energii.
Podkłady kolejowe wyposażone w moduły fotowoltaiczne mogą stać się jednym z ważniejszych odkryć ostatnich lat. Włoscy naukowcy znaleźli sposób, aby produkować energię elektryczną ze słońca przy pomocy ogniw przytwierdzonych do torów. Pozyskiwany prąd będzie można wykorzystywać do zasilania pociągów, oświetlania stacji kolejowych oraz okolicznych miejscowości. Fotowoltaiczne podkłady kolejowe mają być bardzo łatwe w montażu oraz konserwacji. Wyczyszczenie jednego kilometra torów przy pomocy specjalnego wózka wyposażonego w szczotki i strumień wody zajmuje zaledwie kilka minut.
Pierwsze testy zakończone sukcesem!
Niedawno zakończono półroczne testy nowej technologii, które odbyły się na jednokilometrowym odcinku trasy kolejowej pomiędzy miastami Modena i Sassuolo w regionie Emilia – Romania. Firma Greenrail ogłosiła, że wstępne wyniki tych testów napawają optymizmem. Innowacyjne podkłady kolejowe wykazują wysoką efektywność elektryczną oraz spełniają wymogi eksploatacyjne kolei. Pracownicy włoskiej firmy obliczyli, że jeden kilometr ich podkładów kolejowych będzie generować 44 MWh energii rocznie.
Energia elektryczna pozyskiwana przez nowoczesne podkłady może być wykorzystywana na wiele sposobów. Oczywistym rozwiązaniem wydaje się przekierowanie jej do zasilania stacji, przejazdów, sygnalizacji świetlnej oraz pozostałych sprzętów wykorzystywanych na kolei. Przedstawiciele Greenrail podkreślają także, że energia elektryczna z podkładów może być dostarczana do sieci i wykorzystywana przez pobliskie miasteczka.
Włoska marka współpracuje z naukowcami z Politechniki Mediolańskiej – dzięki temu możliwe było stworzenie rozwiązania dla kolei europejskich, które planują modernizację swoich przedsiębiorstw. Badacze udowodnili, że połączenie modułów fotowoltaicznych i podkładów kolejowych może doprowadzić do stworzenia efektywnych elektrowni energetycznych. Panele mają dobrze pracować nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, co znacznie zwiększa ich szanse na podbicie branży kolejowej.
Fotowoltaiczne podkłady kolejowe zrewolucjonizują transport?
Dyrektor generalny włoskiej firmy informuje, że trwające właśnie prace rozwojowe powinny zakończyć się w przeciągu roku, a następnie produkt będzie gotowy do wejścia na rynek międzynarodowy. Greenrail znalazło sposób, aby zamienić tradycyjne tory z drewna i betonu na podkłady produkowane z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak tworzywa sztuczne oraz guma pozyskiwana z opon ELT. Zastosowanie wspomnianych materiałów zmniejsza koszty konserwacji torów oraz niweluje hałas i drgania generowane przez przejeżdżające pociągi.
Żywotność wspomnianych podkładów jest szacowana na około 50 lat od ich instalacji. Budowa jednego kilometra linii pozwoli na odzyskanie 35 ton plastiku z odpadów miejskich oraz 35 ton opon ELT. Takie rozwiązanie przyczyni się do niwelacji problemu gospodarowania odpadami. Nowoczesne podkłady kolejowe mają być trwalsze i cichsze niż ich poprzednik. Nowa technologia zapewni także lepszą izolację elektryczną przy równomiernym rozłożeniu ciężaru. Oznacza to, że koszty utrzymania innowacyjnych podkładów będą około 2 razy mniejsze.
Najnowszy wynalazek wpłynie pozytywne na środowisko, kondycję finansową i zaplecze techniczne przedsiębiorstw kolejowych. Produkt marki Greenrail może przynieść ważne zmiany w kolejnictwie, chociaż nie jest to pierwsze podejście do stosowania fotowoltaiki na torach. Ten pomysł znalazł wielu zwolenników, jednak sporo do powiedzenia mają także przeciwnicy nowego projektu. Z pewnością potrzeba jeszcze wielu lat, by przekonać się, czy podkłady kolejowe z modułami fotowoltaicznymi osiągną globalny sukces.
Źródła:
- https://www.greenrailgroup.com/en/home/
- https://spidersweb.pl/2024/05/fotowoltaika-na-torach.html