Trwa drążenie tunelu pod Łodzią - miasto zyska nowe połączenia
Mniejsza z maszyn, TBM Faustyna, drąży trzeci tunel w kierunku przystanku Łódź Koziny. Większa czeka na wzmocnienie gruntów pod kamienicami. Powstają również trzy podziemne przystanki – Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, aglomeracyjne oraz regionalne. Zapewniona zostanie też lepsza komunikacja w mieście.
Z tego artykułu dowiesz się:
Tunel będzie mieć ok. 750 m długości
Rozpoczęło się drążenie trzeciego jednotorowego tunelu. TBM Faustyna, mniejsza maszyna, która wykonuje operację, wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny. Trzeci z czterech jednotorowych tuneli osiągnie długość ok. 750 m. Jego średnica będzie mieć z kolei 8,5 m. Ten tunel połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Po wybudowaniu drugiego tunelu mniejszą maszynę TBM podzielono na części i przeniesiono nad torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. W następnej kolejności konserwację i wymianę wyeksploatowanych części (np. skrawających) przeszły poszczególne człony (łączna długość 110 m i waga ponad 1,3 tys. t). Po podłączeniu wszystkich części TBM mógł znów wystartować.
Do tej pory mniejsza tarcza TBM Faustyna wybudowała dwa tunele jednotorowe:
- Pierwszy o długości 680 m – od komory przy ul. Długosza pod al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej.
- Drugi o długości ok. 852 m – z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej.
Zadaniem maszyny jest wybudowanie jeszcze jednej nitki o długości 696 m. Pobiegnie od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
O czym jeszcze warto wiedzieć?
Większa z tarcz TBM Katarzyna znajduje się aktualnie przy ul. Mielczarskiego w bloku postojowo-technicznym. Czeka na ponowne drążenie dużego tunelu, do czego dojdzie po wzmocnieniu gruntu nad tunelem ciągnącym się od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Wybudowane zostaną wcześniej szachty, dzięki którym maszyna wzmocni i ustabilizuje podłoże, a także wypełni pustki. Zminimalizuje również wpływ budowy na okoliczne budynki. Do budowy dojdzie po uzgodnieniu terminu z właścicielami nieruchomości i miastem. Gdy podłoże pod kamienicami zostanie wzmocnione, wystartuje drążenie tuneli w kierunku przystanku Śródmieście. Start zaplanowano na II kwartał 2024 roku.
PLK SA złożyła wniosek o fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy oraz finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Zakończenie drążenia podziemnego tunelu planowane jest na grudzień 2024 roku, natomiast uruchomienie pociągów na 2025 rok. PLK SA pragnie zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa podczas realizacji prac. To bardzo skomplikowany projekt, który przebiega w trudnym terenie. Tunel będzie służył zarówno pociągom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, jak i innym przewoźnikom regionalnym oraz ponadregionalnym.
Źródła:
- https://www.urbanity.pl/lodzkie/lodz/na-jakim-etapie-jest-budowa-tunelu-srednicowego-pod-lodzia,w24063#google_vignette
- https://tunel-laczypolske.pl/faustyna-rozpoczela-drazenie-trzeciego-tunelu-na-podziemnej-trasie-lodz-fabryczna-lodz-kaliska-lodz-zabieniec/
- https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/faustyna-rozpoczela-drazenie-trzeciego-tunelu-na-podziemnej-trasie-lodz-fabryczna-lodz-kaliska-lodz-zabieniec-9444
- https://lodz.pl/artykul/tunel-srednicowy-pod-lodzia-faustyna-drazy-trzeci-tunel-zdjecia-60902/