Wiadukty w centrum Warszawy budzą strach. Eksperci alarmują, miasto uspokaja

Wiadukty na ulicy Towarowej powinny przejść modernizację dawno temu. Ich kondycja jest już na tyle niepokojąca, że podjęto decyzję o zmianie organizacji ruchu w ich obrębie. Miasto zapewnia, że pozwoli to na bezpieczną eksploatację estakad. Kiedy wreszcie rozpoczną się długo wyczekiwane prace remontowe?
- Wiadukty na skraju wytrzymałości
- Ograniczenia dla kierowców i pieszych – na Towarowej zrobiło się wąsko
- Ważne zmiany w ruchu tramwajowym
- Dlaczego wiadukty na Towarowej wciąż nie doczekały się remontu?
Wiadukty na skraju wytrzymałości
W ciągu ulicy Towarowej znajduje się aż pięć wiaduktów przerzuconych nad linią średnicową. Konstrukcje mają ponad sześćdziesiąt lat i od dawna wymagają kompleksowej modernizacji. Estakady są regularnie poddawane przeglądom technicznym, a specjaliści stale monitorują ich konstrukcję. Niedawno stan wiaduktów zaczął wzbudzać poważne wątpliwości — eksperci stwierdzili, że ich dalsza eksploatacja może stwarzać zagrożenie.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów już w 2002 roku alarmował, że wiadukt przy placu Zawiszy wymaga pilnej naprawy. Przez ponad dwadzieścia lat władze nie zdecydowały się na remont konstrukcji, a intensywny ruch tylko pogłębiał problemy. Podjęto działania doraźne — obciążone filary wzmocniono potężnymi kratownicami, jednak to nie rozwiązuje problemu, a jedynie pozwala na odsunięcie remontu w czasie.
Analizy obciążeniowe wykonane na zlecenie miasta Warszawa wykazały, że w pobliżu wiaduktów trzeba jak najszybciej ograniczyć ruch. W związku z tym władze podjęły decyzję o zmianie zasad ruchu, dzięki której estakady mają przetrwać jeszcze dwa lata — data ich rozbiórki i odbudowy przypada na rok 2027.
Ograniczenia dla kierowców i pieszych – na Towarowej zrobiło się wąsko
Już w listopadzie ograniczono ruch kołowy na wiaduktach — teraz mogą się po nich poruszać wyłącznie pojazdy o masie do 3,5 tony. Autobusy i ciężarówki muszą korzystać z alternatywnych tras.
Aby ograniczyć obciążenie konstrukcji, na obu jezdniach całkowicie wyłączono lewy pas ruchu. Dzięki temu nacisk na najbardziej obciążone fragmenty konstrukcji będzie słabszy, a drgania mniej intensywne. Zrezygnowano z całkowitego wstrzymania ruchu na rzecz jego ograniczenia i uporządkowania.
Piesi i rowerzyści również odczują zmiany dotyczące zasad poruszania się po wiaduktach. Ciągi pieszo-rowerowe zostały zwężone, bo dzięki temu nadwyrężone boki konstrukcji znoszą mniejsze obciążenia.

Ważne zmiany w ruchu tramwajowym
Mimo pogarszającego się stanu wiaduktów nie zrezygnowano z ruchu tramwajowego. Ekspertyzy potwierdziły, że przy odpowiednich ograniczeniach składy mogą nadal korzystać z estakad. Konieczne było jednak wprowadzenie pewnych obostrzeń. Maksymalna prędkość tramwajów poruszających się po wiaduktach wynosi teraz 10 km/h, a pojazdy nie mogą przyspieszać, hamować ani zatrzymywać się na przeprawach.
Nowe przepisy zmusiły Tramwaje Warszawskie do rozpoczęcia budowy dwóch nowych platform przystankowych przy ul. Srebrnej oraz przy Muzeum Kolejnictwa. Te perony zastąpią obecne przystanki Plac Zawiszy 13 i 14. Nowe stacje zostaną uruchomione po wykonaniu dojścia dla pieszych oraz zmianie programów sygnalizacji świetlnej.
W ramach przygotowań do modernizacji wiaduktów planowana jest przebudowa układu torów na rondzie Daszyńskiego. Powstaną tam trzy nowe relacje skrętne, które zwiększą elastyczność sieci i umożliwią tworzenie alternatywnych tras. Wyremontowane zostaną też tory na ul. Towarowej — od Kercelaka aż do okolic placu Zawiszy, gdzie pojawi się rozjazd do zawracania tramwajów dwukierunkowych.
Dlaczego wiadukty na Towarowej wciąż nie doczekały się remontu?
Dokumentację techniczną dotyczącą odbudowy wiaduktów przygotowano już w 2019 roku, a miasto uzyskało wszystkie potrzebne pozwolenia. Prace jednak nie ruszyły, ponieważ kolidowały z planami PKP PLK dotyczącymi przebudowy linii średnicowej. Kolejarze argumentowali, że w przypadku równoległej odbudowy wiaduktów konieczne byłoby wprowadzenie zmian w istniejących projektach. Kiedy PKP ogłosiło przesunięcie przebudowy na kolejną dekadę, ratusz zdecydował, że nie można dłużej czekać z renowacją estakad.
Rozbiórka i odbudowa wiaduktów ruszą najwcześniej w 2027 roku — w tym samym czasie, gdy PKP będzie przebudowywać Dworzec Wschodni. To okres, w którym ruch kolejowy pod estakadą będzie mniejszy, co ograniczy utrudnienia zarówno dla pasażerów, jak i wykonawców. Nowe wiadukty będą pozbawione podpór kolidujących z przyszłym układem torów. PKP PLK przygotuje wytyczne projektowe, a na ich podstawie ZDM zleci wykonanie szczegółowej dokumentacji. Miasto podkreśla, że prace powinny zakończyć się, zanim kolejarze rozpoczną remont centralnego odcinka linii średnicowej.