Dubaj zamyka słynne lotnisko DXB obsługujące 92 mln osób. Podróżni w szoku!

DXB, międzynarodowe lotnisko, zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem liczby obsłużonych pasażerów. Przewiduje się, że w 2024 roku obsłużyło aż 92 miliony osób. Co interesujące, według najnowszych informacji, port lotniczy wkrótce zostanie zamknięty. Jakie kroki planują podjąć władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i dokąd skierują podróżnych?
Przyszłość lotniska Dubaj: nowe plany i zmiany
Międzynarodowe Lotnisko w Dubaju (DXB) zostało uruchomione w 1960 roku. Przez lata, lotnisko obsługiwało ogromne liczby pasażerów. W 2024 roku było to 92 miliony podróżnych. Większą ilość obsłużonych pasażerów odnotowano jedynie na amerykańskim lotnisku Atlanta. Mimo to, okazuje się, że lotnisko w Dubaju ma zbyt małą przepustowość.
Paul Griffiths CEO Dubai Airports potwierdził niedawno, że Lotnisko Dubaj (DXB) będzie stopniowo zamykane. Nieoficjalnie mówi się, że cały proces ma zająć od siedmiu do dziesięciu lat. Ruch lotniczy ma być przeniesiony na Al Maktoum International. Na początku przekierowane zostaną wybrane loty cargo oraz połączenia tanich przewoźników. W kolejnych etapach dołączą połączenia międzynarodowe.
Co się stanie z Lotniskiem Dubaj (DXB)? Według Paula Griffithsa, teren po lotnisku będzie wykorzystany na rozwój Dubaju. Lotnisko zajmuje teraz 2,9 hektara i jest położone 4,7 km od centrum miasta. W przyszłości powinno być bardzo wartościowym terenem dla dubajskich deweloperów. Na razie nie ma jeszcze oficjalnych planów przekształcenia lotniska. Możemy przypuszczać, że najprawdopodobniej teren zostanie przekształcony na osiedle dużych apartamentowców.
Rozbudowa Al Maktoum: przyszłość lotnictwa
na zachód od metropolii. Aktualnie obsługuje tylko loty cargo oraz niektóre połączenia pasażerskie. Mimo to, jego zdolność obsługi ma wkrótce znacząco wzrosnąć. Według projektów, Al Maktoum International Airport (DWC) stanie się największym lotniskiem na świecie, osiągając zdolność obsługi 260 milionów pasażerów rocznie.
Rozbudowa tego lotniska będzie ogromnym wyzwaniem. Ostatecznie na Al Maktoum International Airport ma znajdować się 5 pasów startowych oraz 400 bramek. Budowa powinna się zakończyć w 2033 roku.
Przewiduje się, że projekt zajmie 56 kilometrów kwadratowych. To będzie centrum dla narodowych linii lotniczych Emirates i największy port lotniczy świata (zarówno pod względem powierzchni, jak i zdolności obsługi). Cała inwestycja pochłonie olbrzymi budżet, wynoszący 35 mld dolarów. Co ciekawe, Port Lotniczy Dubaj (DXB) będzie nieustannie modernizowany, aż do pełnego przekierowania wszystkich lotów do Al Maktoum International. Celem tego jest zapewnienie najwyższego poziomu obsługi pasażerów. Dopiero po całkowitym ukończeniu nowego lotniska i przeniesieniu wszystkich lotów, Al Maktoum International zostanie zamknięty. A może zainteresuje Cię artykuł o modernizacji lotniska pod Szczecinem? Kliknij tutaj.
