5000 zamiast 300 zł na rachunku za prąd. Przyczyną była awaria w instalacji fotowoltaicznej

Takiego rachunku za prąd się nie spodziewali! Czy wiesz, że drobne zaniedbanie może podwyższyć rachunek za energię elektryczną o ponad 1500%? Przekonała się o tym pewna para blogerów, która na początku tego roku otrzymała tzw. rachunek grozy. Ich historia stanowi przestrogę dla wszystkich osób, które nie kontrolują na bieżąco pracy niektórych domowych urządzeń i instalacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Szesnastokrotny wzrost rachunku za prąd – para była w szoku!
Pani Monika i pan Mariusz od kilku lat prowadzą bloga „U siebie w domu”, gdzie opisują swoje przygody związane z samodzielną budową oraz życiem w domu jednorodzinnym. Niedawno para podzieliła się z czytelnikami przykrą historią, która ma stanowić przestrogę dla innych osób mieszkających w domu – niestety, ten przypadek nie jest wyjątkiem, dlatego wszyscy posiadacze podobnych nieruchomości powinni zachować czujność.
Małżeństwo wybrało się na jednodniową wycieczkę nad morze, jednak ich wypoczynek został zakłócony przez niepokojącą informację – otrzymali rozliczenie za energię elektryczną za okres od lipca do grudnia 2024 roku. Kwota, jaką zobaczyli na rachunku, dosłownie zwaliła ich z nóg. Dokument wskazywał 5 tysięcy złotych. Dla pani Moniki i pana Mariusza był to prawdziwy szok, bo dotychczas właściciele domu płacili niecałe 300 zł za pół roku korzystania z energii elektrycznej.
Para blogerów to kolejne osoby, które otrzymały tzw. rachunek grozy. Ich zdziwienie było ogromne, ponieważ nic nie wskazywało na to, by dostawca prądu mógł zażądać od nich tak wysokiej kwoty! W końcu rodzina czerpie energię z instalacji fotowoltaicznej, która pokrywa część zapotrzebowania na prąd wykorzystywany m.in. do podgrzewania basenu czy pracy sauny fińskiej.

Co było przyczyną nagłego wzrostu rachunku za energię elektryczną?
Małżeństwo dość szybko otrząsnęło się z pierwszego szoku – najważniejsze było ustalenie, dlaczego rachunek za energię elektryczną jest tak wysoki. Pierwsze podejrzenie padło na syna, który mógł bez ich wiedzy włączać grzałki w kaloryferze. Następnie pomyśleli, że błąd leży po stronie PGE. Były to tylko przypuszczenia, które należało dokładnie zweryfikować. Wgłębiając się w rozliczenie widniejące na fakturze, para dokonała ważnego odkrycia – przyczyną problemu była bardzo niska produkcja energii z paneli fotowoltaicznych.
Okazało się, że za astronomicznym rachunkiem za prąd kryła się dość błaha awaria. Małżeństwo zajrzało do aplikacji obsługującej fotowoltaikę i zauważyło, że jeden string jest niesprawny. Cała wina leżała po stronie przepalonego bezpiecznika, który uległ awarii pół roku temu. Mieszkańcy nie byli świadomi, że fotowoltaika nie działa poprawnie, bo od czterech lat instalacja pracowała bez zastrzeżeń. Parę zgubiła rutyna – ani pani Monika, ani pan Mariusz przez kilka miesięcy nie sprawdzali aplikacji i nie mieli pojęcia, że przez drobną awarię ich zużycie prądu z sieci dramatycznie wzrosło.
Wystarczyło wymienić bezpiecznik, by wszystko wróciło do normy. Niestety, ogromny rachunek za prąd pozostał, zatem drobne zaniedbanie okazało się bardzo kosztowne. W tym artykule poznasz inną historię rodziny, która otrzymała tak zwany rachunek grozy.
Dostałeś wysoki rachunek za prąd? Co zrobić w takiej sytuacji?
Każdego miesiąca tysiące Polaków otrzymują zaskakująco wysokie rachunki za energię elektryczną. Czasem błąd leży po stronie dostawcy energii, ale najczęściej podwyżka wynika ze zwiększonego zużycia prądu lub awarii paneli fotowoltaicznych. Przyczyną wyższych rachunków może być na przykład pojawienie się nowych urządzeń elektrycznych lub częstsza eksploatacja posiadanych sprzętów. Wiele osób musi zmierzyć się z podwyżkami będącymi skutkiem niewłaściwego zarządzania ogrzewaniem elektrycznym. Warto pamiętać również o tym, że zużycie prądu może wzrosnąć w trakcie remontu.
Cena energii elektrycznej jest uzależniona także od wybranej przez nas taryfy. Czasem przyczyną problemów jest zepsuty licznik – w takim przypadku należy zażądać sprawdzenia licznika przez firmę energetyczną, ale jeśli urządzenie działa prawidłowo, to my poniesiemy koszty związane z wizytą fachowca.
Jeśli nie uda nam się zidentyfikować przyczyny wyższego rachunku i jesteśmy pewni, że wina leży po stronie firmy energetycznej, możemy złożyć reklamację. Jeśli okaże się, że była to podwyżka bezpodstawna, otrzymamy zwrot poniesionych kosztów.