Banki wydają decyzje kredytowe w rekordowym tempie! Ale jest jeden warunek...

Procedura uzyskania kredytu hipotecznego może wydawać się długa i skomplikowana, jednak ten proces nie zawsze musi być stresujący. Wiele osób czeka na decyzję kredytową przez parę tygodni, ale niektóre banki są w stanie wydać ją już po kilku dniach. Kluczowe znaczenie ma odpowiednie przygotowanie dokumentów oraz znajomość zasad obowiązujących w danej placówce.
Z tego artykułu dowiesz się:
Kredyt hipoteczny w kilka dni? To nic nadzwyczajnego!
Okres pomiędzy podpisaniem umowy przedwstępnej a finalną wizytą u notariusza jest szczególnie stresujący dla kupujących, którzy wnioskują o wypłatę kredytu hipotecznego. Taka procedura zazwyczaj trwa kilka tygodni, a na czas oczekiwania wpływa m.in. zainteresowanie kredytami. Dzisiaj mamy do czynienia ze stosunkowo małym popytem na nieruchomości – okazuje się, że to dobry moment na zakupy. Banki mają coraz więcej pracy, ale wciąż można w miarę szybko uzyskać decyzję dotyczącą kredytu. Niestety, tylko osoby, które wykażą wystarczające dochody, otrzymają pieniądze. W tym artykule sprawdzisz, ile trzeba zarabiać, aby mieć szansę na zakup nieruchomości.
Zgodnie z ustawą o kredycie hipotecznym, kredytodawca, pośrednik kredytu hipotecznego oraz agent mają dokładnie 21 dni na przekazanie konsumentowi decyzji kredytowej. Oczywiście odpowiedź można uzyskać zdecydowanie wcześniej. Niestety, banki nie zawsze mieszczą się w ustalonym terminie. W okresie zwiększonego popytu na kredyty hipoteczne wspomniane instytucje mają problemy z dostosowaniem się do wyznaczonych dat.
Tempo wydawania decyzji kredytowej jest różne i zależy od procedur obowiązujących w danych bankach. Czasem zaakceptowanie wniosku zajmuje tylko kilka dni. Niektóre podmioty potrzebują zaledwie jednego tygodnia od momentu przyjęcia dokumentów do wypłaty pierwszej transzy. Są to jednak rekordowe wyniki. Bardziej realistyczne założenia wskazują na okres około 2-3 tygodni.
Czas na wydanie decyzji zależy nie tylko od banku – warto być dobrze przygotowanym
Musimy pamiętać, że bank ma 21 dni na wydanie decyzji kredytowej od momentu złożenia przez kredytobiorcę wszystkich niezbędnych dokumentów oraz udzielenia potrzebnych informacji. Oznacza to, że w przypadku konieczności uzupełnienia jakichkolwiek braków czas oczekiwania jest naliczany od nowa. To po stronie kupującego leży zatem odpowiednie przygotowanie się do całego procesu. Wszelkie zaniedbania w tej kwestii mogą doprowadzić do tego, że na wydanie decyzji będziemy czekać przez wiele tygodni.
Składanie wniosku kredytowego nie zawsze jest proste. Klienci bardzo często zapominają o dołączeniu niezbędnych dokumentów. Czasem wiąże się to z koniecznością wielokrotnego odwiedzania placówki bankowej w celu uzupełnienia wszystkich braków. W skompletowaniu dokumentów może pomóc doradca kredytowy, a także pracownik banku, który zajmuje się obsługą naszego wniosku.
Klientom banków zdarza się zapominać o pewnych dokumentach. Zazwyczaj jest to wynik stresu i roztargnienia, co generuje niepotrzebne zdenerwowanie. Pracownicy banku zwracają uwagę na szczególne przypadki – na przykład małżeństwa z podzielnością majątkową muszą przedstawić intercyzę, z kolei rozwodnicy są zobowiązani do dostarczenia wyroku sądu potwierdzającego ich aktualny stan cywilny.

Jakie dokumenty są potrzebne do wypłaty kredytu hipotecznego?
Do otrzymania decyzji kredytowej nie wystarczy sam wniosek. Wraz z tym dokumentem należy złożyć także stos załączników. Ogrom wymogów sprawia, że wnioskodawcy często czują się zagubieni i denerwują się, że nie uda im się dostarczyć wszystkich niezbędnych dokumentów. Najważniejsze, podstawowe załączniki, których wymaga każdy bank, to:
- dokument tożsamości – najlepiej dowód osobisty,
- zaświadczenie o zatrudnieniu i zaświadczenie z ZUS o opłacaniu składek PIT 37,
- wyciąg z konta bankowego,
- świadectwo pracy,
- umowa przedwstępna lub rezerwacyjna nieruchomości, dla której zostanie założona hipoteka,
- potwierdzenie wniesienia wkładu własnego,
- odpis z księgi wieczystej i ewidencji gruntów,
- dokument potwierdzający prawo własności zbywcy.
Osoby posiadające rodzinę nie mogą zapomnieć także o skróconym akcie małżeństwa i akcie urodzenia dzieci. Przedsiębiorcy powinni z kolei przedstawić w banku zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, ZUS-u, wyciąg z rachunku firmowego oraz dokumenty związane z księgowością. Kompletna lista niezbędnych dokumentów jest uzależniona od tego, jaką nieruchomość chcemy zakupić. Mniej formalności czeka nas przy mieszkaniu, a zdecydowanie więcej przy domu.