Wystawił mieszkanie za 529 tys. zł. Po pół roku cena to 399 tys. i nadal chętnych brak

Zgodnie z rynkowymi statystykami, na sprzedaż przeciętnego mieszkania trzeba poświęcić od jednego do trzech miesięcy. Niestety, prywatni właściciele mają coraz większy problem ze znalezieniem kupca – poszukiwania niejednokrotnie trwają pół roku albo jeszcze dłużej. Czy wiesz, jakie czynniki wpływają na atrakcyjność danej oferty? Zobacz, co zrobić, by przyciągnąć kupujących.
Z tego artykułu dowiesz się:
Historia pewnego ogłoszenia, czyli więcej nie zawsze znaczy lepiej
Pod koniec lipca 2024 roku na wszystkich największych portalach ogłoszeniowych pojawiła się oferta sprzedaży dwudziestometrowej kawalerki na warszawskim Mokotowie. Mieszkanie już na pierwszy rzut oka wymagało remontu – nieruchomość położona na parterze kamienicy z 1966 roku była urokliwa, ale należało włożyć jeszcze sporo pracy w to, aby ktokolwiek mógł się do niej wprowadzić. Właściciel zachwalał mieszkanie, podkreślając, że ogromnym atutem lokalu są niski czynsz, doskonała lokalizacja, południowa ekspozycja, wymienione okna oraz oddalenie od ulicy, przez co przyszły mieszkaniec będzie cieszyć się ciszą.
Kawalerka została wystawiona na sprzedaż za 529 000 zł, czyli 26 450 zł za jeden metr kwadratowy. Ogłoszeniem szybko zainteresowały się okoliczne agencje nieruchomości – wielu pośredników namówiło właściciela na współpracę, dlatego podobna oferta znajdowała się w zasobach 21 doradców. Sprzedający zyskał gwarancję, że ogłoszenie dotarło do wszystkich potencjalnie zainteresowanych, jednak nie udało się znaleźć kupca. Właściciel zdecydował się stopniowo obniżać cenę. Po miesiącu zszedł do kwoty 479 000 zł, a następnie, co kilka tygodni, obniżał stawkę o 10 000 zł – robił to aż ośmiokrotnie.
W końcu cena ofertowa mieszkania zatrzymała się na poziomie 399 000 zł, a ogłoszenie zawierające wspomnianą nieruchomość pojawiało się na różnych portalach aż 371 razy, po czym zniknęło z rynku. Ta historia pokazuje, że nie zawsze opłaca się nawiązywać współpracę z wieloma agencjami – zdaniem doświadczonych pośredników, duplikowane ogłoszenia nie robią na kupujących dobrego wrażenia, tym bardziej, gdy przy tej samej ofercie pojawiają się różne ceny, co jest częstym problemem towarzyszącym współpracy z kilkoma agencjami.
Cena nieadekwatna do jakości – czy to dlatego mieszkanie nie chce się sprzedać?
Zbyt wysoka cena to najczęstszy powód przeciągającej się sprzedaży mieszkania. Niedoświadczeni właściciele nieruchomości często obawiają się, że niewłaściwie oszacują wartość swojego lokalu, dlatego wolą wystawić ogłoszenie z zawyżoną ceną, niż sprzedać je zbyt tanio. W przypadku braku zainteresowania, sprzedający stopniowo obniża kwotę, aż spotka się z oczekiwaniami kupujących.
W najtrudniejszej sytuacji znajdują się właściciele przywiązani emocjonalnie do swoich mieszkań, którzy uważają, że taka nieruchomość jest warta więcej, niż wskazują rynkowe realia. W ekstremalnych przypadkach sprzedaż ciągnie się miesiącami, a czasem trwa nawet kilka lat. W jaki sposób możemy oszacować wartość nieruchomości? Nie jest to łatwe zadanie. Jeżeli chcemy działać samodzielnie, możemy skorzystać z portali zajmujących się określaniem wartości mieszkań lub poprosić o pomoc rzeczoznawcę – będzie to jednak kosztowna usługa.
Wielu Polaków decyduje się na współpracę z agentem nieruchomości, który jest doskonale zorientowany w dynamicznie zmieniających się realiach lokalnego rynku. Ci, którzy preferują sprzedaż na własną rękę, mogą porozmawiać z zaprzyjaźnionym inwestorem. Jeżeli nie mamy znajomości, dokładnie zapoznajmy się z ogłoszeniami z naszej okolicy, jednak pamiętajmy, że część cen w prywatnych ogłoszeniach jest zawyżona.

Nie tylko cena – co jeszcze uniemożliwia sprzedaż mieszkania?
Co powinniśmy zrobić, jeżeli zdecydowaliśmy się na kilkukrotną obniżkę ceny, ale mieszkanie wciąż nie znalazło nowego właściciela? Polacy często nie zdają sobie sprawy, jak dużą rolę w procesie sprzedaży odgrywa samo ogłoszenie. Dla kupujących liczy się dobre pierwsze wrażenie, zatem właściciel mieszkania powinien zadbać o:
- Zdjęcia wysokiej jakości – w mieszkaniu musi panować porządek, na czas sesji najlepiej pozbyć się z niego prywatnych przedmiotów.
- Rzetelny opis nieruchomości – potencjalny kupiec chce poznać metraż, stan, liczbę pokoi, wysokość opłat i przybliżoną lokalizację mieszkania.
- Prostotę – w ogłoszeniu nie należy zamieszczać zbędnych informacji i prywatnych przemyśleń. Najlepiej przywiązywać wagę do poprawności językowej oraz precyzyjnego formułowania zdań.
Jeżeli sprzedający wystawia mieszkanie samodzielnie oraz decyduje się na współpracę z wieloma agencjami nieruchomości, to powinien dopilnować, by pośrednicy także zadbali o wysoką jakość ogłoszeń. Dzięki temu oferta sprzedaży będzie wyglądać profesjonalnie, co wywoła pozytywne emocje wśród potencjalnych kupców.
Sprzedaż mieszkania nie jest prostym zadaniem – szczególnie dziś, gdy podaż znacznie przewyższa popyt. Osoby, którym zależy na szybkim znalezieniu kupca, muszą zadbać o to, aby cena lokalu była adekwatna do jego metrażu, stanu i lokalizacji, a oferta przyciągała wzrok za sprawą ładnych zdjęć i przejrzystej konstrukcji.